Inhoudsopgave
Peugeot 2008 motoren
Sinds de marktintroductie in 2013 heeft de Peugeot 2008 zich gevestigd als een van de meest succesvolle crossovers in het B-segment en biedt hij een geavanceerd motorenaanbod over twee generaties. De technologische evolutie van conventionele verbrandingsmotoren naar volledige elektrificatie laat Peugeot's verschuiving naar duurzame mobiliteit zien.

Peugeot 2008 generatie I (2013-2019)
De eerste generatie Peugeot 2008 was het antwoord van Peugeot op de groeiende crossovermarkt en werd gekenmerkt door beproefde maar technisch conservatieve motoren. Bij goed onderhoud lag de kilometrage tussen de 250.000 en 350.000 kilometer, waarbij de kleinere benzinemotoren vaak tussen de 150.000 en 200.000 kilometer problemen kregen met de distributieketting. Grote reparaties waren meestal nodig na 180.000 tot 220.000 kilometer, vooral bij de driecilindermotoren. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.6 BlueHDi met 120 pk, die betrouwbaarheid, zuinigheid en voldoende vermogen optimaal combineerde. Op technisch gebied vertrouwde Peugeot op bewezen concepten, wat minder innovaties betekende, maar een hoog niveau van dagelijkse bruikbaarheid garandeerde.
Peugeot 2008 benzinemotoren: Generatie I (2013-2019)
Het assortiment Peugeot 2008 benzinemotoren bestond voornamelijk uit driecilindermotoren uit de PureTech-familie. De 1.2 PureTech was verkrijgbaar met 60 kW (82 pk), 81 kW (110 pk) en 96 kW (130 pk). Deze Peugeot 2008-motoren hadden last van typische driecilinderproblemen: Het uitrekken van de distributieketting al vanaf 80.000 kilometer, een verhoogd olieverbruik en af en toe problemen met de afstelling van de nokkenas. De krachtigste Peugeot 2008 benzinemotor was de 1.6 THP met 121 kW (165 pk), maar deze was alleen leverbaar in de GTi-versie en werd als minder betrouwbaar beschouwd vanwege de complexiteit. Er was ook een atmosferische 1.2 VTi met 60 kW (82 pk), die langzaam maar zeer robuust was.
Peugeot 2008 dieselmotoren: Generatie I (2013-2019)
De Peugeot 2008 diesels werden gedomineerd door de BlueHDi familie met verschillende vermogensniveaus. De 1.6 BlueHDi was verkrijgbaar met 55 kW (75 pk), 73 kW (100 pk) en 88 kW (120 pk). De Peugeot 2008 1.6 BlueHDi met 88 kW (120 pk) ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele generatie - vooral de varianten met SCR-katalysator en roetfilter die vanaf 2014 werden geproduceerd, bleken zeer duurzaam en zuinig. Deze Peugeot 2008 BlueHDi motoren voldeden al aan de Euro 6 norm en boden een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en betrouwbaarheid. Vroege modellen hadden af en toe problemen met het roetfilter in de stad.
Peugeot 2008 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.2 VTi | 82 PK | 5,8-6,2 l/100km | Langzaam, maar robuust | Gemiddeld |
1.2 PureTech | 82-130 PK | 5,1-5,8 l/100km | Distributieketting, olieverbruik | Matig |
1.6 THP | 165 PK | 7,2-7,8 l/100km | Complex, kwetsbaar | Problematisch |
1.6 BlueHDi | 75-120 PK | 3,8-4,3 l/100km | Deeltjesfilter voor korte ritten | Zeer goed |

Peugeot 2008 generatie II (2019-heden)
De tweede generatie Peugeot 2008 betekende een revolutionaire verandering en introduceerde voor het eerst een volledig elektrische variant. De verbrandingsmotoren halen met goed onderhoud gemakkelijk 200.000 tot 300.000 kilometer, hoewel de herziene PureTech motoren aanzienlijk betrouwbaarder zijn geworden. Grote motorstoringen zijn zeldzaam, alleen de vroege 1.2 PureTech motoren vertonen nog zwakke plekken in de distributieketting. Het absolute hoogtepunt was de e-2008 met 100 kW (136 pk) elektrisch vermogen - een technisch statement voor de elektrificatiestrategie van Peugeot. De conventionele motoren zijn fundamenteel herzien en bieden nu een betere betrouwbaarheid dan hun voorgangers.
Peugeot 2008 benzinemotoren: Generatie II (2019-heden)
Het gamma Peugeot 2008 benzinemotoren concentreert zich op de herziene PureTech familie met 75 pk, 100 pk en 130 pk. Deze Peugeot 2008 PureTech motoren werden voorzien van versterkte distributiekettingen en verbeterde oliepompen, waardoor de betrouwbaarheid aanzienlijk toenam. De 1.2 PureTech met 96 kW (130 pk) ontwikkelde zich tot de beste benzinemotor van deze generatie, met slechts af en toe problemen met klepverkalking na veel kilometers. Alle Peugeot 2008 benzinemotoren zijn voorzien van start-stop technologie en voldoen aan de Euro 6d norm. De motoren zijn verkrijgbaar met een handgeschakelde 5- of 6-versnellingsbak en een automatische 8-versnellingsbak.
Peugeot 2008 dieselmotoren: Generatie II (2019-heden)
De Peugeot 2008 1.5 BlueHDi met 75 kW (100 pk) en 96 kW (130 pk) verving de 1,6-liter varianten. Deze modernere Peugeot 2008 diesels hebben geoptimaliseerde common-rail inspuiting met maximaal 2.000 bar druk en SCR-katalysator. De Peugeot 2008 1.5 BlueHDi met 96 kW (130 pk) bleek de zuinigste motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 4,2-4,6 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid. De motoren zijn minder gevoelig voor roetfilterproblemen dan hun voorgangers en zijn ook geschikt voor puur stadsverkeer.
Peugeot 2008 elektrische aandrijving: Generatie II (2019-heden)
De Peugeot e-2008 heeft een 100 kW (136 PS) elektromotor met 260 Nm koppel en een 50 kWh batterij. De actieradius is tot 320 kilometer volgens de WLTP-norm. De e-2008 biedt een indrukwekkende acceleratie van 0-100 km/u in 8,5 seconden en wordt beschouwd als de meest innovatieve aandrijving in de Peugeot 2008 motorenfamilie. Snelladen met maximaal 100 kW maakt opladen van 10 tot 80 procent mogelijk in ongeveer 30 minuten.
Peugeot 2008 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.2 PureTech | 75-130 PK | 5,0-5,6 l/100km | Verbeterde distributieketting | Goed |
1.5 BlueHDi | 100-130 PK | 4,2-4,6 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
Elektrische motor | 136 PK | 17,8 kWh/100km | Levensduur batterij onbekend | Zeer goed |

Conclusie: De beste Peugeot 2008 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Peugeot 2008 motoren laat duidelijk de overgang van conventionele naar geëlektrificeerde aandrijfsystemen zien. Terwijl de eerste generatie nog worstelde met de kinderziektes van de PureTech motoren, biedt de tweede generatie aanzienlijk betrouwbaardere verbrandingsmotoren en een overtuigend elektrisch alternatief. De dieselmotoren bleven de meest betrouwbare aandrijflijnen in beide generaties.
- Beste Peugeot 2008 benzinemotor:
De Peugeot 2008 1.2 PureTech (130 pk, Generatie II) combineert adequate prestaties met verbeterde betrouwbaarheid en matige complexiteit.
- Beste Peugeot 2008 dieselmotor:
De Peugeot 2008 1.5 BlueHDi (130 pk, Generatie II) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid over beide generaties.
- Beste Peugeot 2008 elektrische aandrijving:
De Peugeot e-2008 (136 pk, Generatie II) met zijn actieradius van 320 kilometer en snellaadcapaciteit vertegenwoordigt de toekomst van de Peugeot 2008-motoren.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Peugeot 2008 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.