Inhoudsopgave
Audi TT motoren
Sinds de lancering in 1998 heeft de Audi TT zich gevestigd als een icoon van sportwagenontwerp, met een gevarieerd aanbod van Audi TT-motoren over drie generaties. Elke generatie bracht nieuwe technologieën en verschillende sterke en zwakke punten met zich mee, waarbij de technologische evolutie varieerde van klassieke motoren met natuurlijke aanzuiging tot moderne turbomotoren met directe injectie.

Audi TT motoren: Generatie I (1998-2006)
De eerste Audi TT generatie was een pioniersperiode voor Audi's sportwagenambities en werd gekenmerkt door robuuste, maar technisch nog niet volgroeide motoren. De kilometerstand varieerde sterk afhankelijk van het motortype: terwijl de beproefde 1.8 turbomotoren met goed onderhoud gemakkelijk 250.000 tot 300.000 kilometer haalden, waren bij de vroege TDI-diesels tussen de 150.000 en 200.000 kilometer vaak dure reparaties aan de turbolader of het injectiesysteem nodig. Schade aan de motor door olieslibvorming was niet ongewoon als het onderhoud werd verwaarloosd. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.8T met 225 pk, die vermogen, betrouwbaarheid en tuningpotentieel optimaal combineerde en een cultstatus bereikte.
Audi TT benzinemotoren: Generatie I (1998-2006)
Het gamma benzinemotoren van de Audi TT bestond voornamelijk uit 1,8-liter turbomotoren met verschillende vermogensniveaus. Het instapmodel was een 1.8T met 132 kW (180 pk), gevolgd door de krachtigere 1.8T met 165 kW (225 pk). Deze Audi TT-motoren waren gebaseerd op de beproefde EA113-eenheid en werden als zeer robuust beschouwd, maar hadden last van typische problemen van de vroege turborgeneratie: olieslibvorming bij te lange onderhoudsintervallen, af en toe schade aan de turbolader en problemen met de bobine-eenheid. De zeldzame 3.2 VR6 met 184 kW (250 pk) was alleen leverbaar in de TT 3.2 quattro en bood een onmiskenbaar geluid, maar was aanzienlijk dorstiger dan de turbovarianten.
Audi TT dieselmotoren: Generatie I (1998-2006)
Er was slechts één optie voor de Audi TT diesels: de 1.9 TDI met 110 kW (150 pk), die uiterst zeldzaam was en slechts in een paar markten werd aangeboden. Deze Audi TT TDI-motor was gebaseerd op de beproefde PD-unit en was in principe betrouwbaar, maar leed onder het hoge gewicht en de atypische eigenschappen voor een sportwagen. De beschikbaarheid was zo beperkt dat het nu een van de zeldzaamste TT-varianten is.
Audi TT motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,8T | 180 PK | 8,2-9,1 l/100km | Olieslib, bobines | Goed |
1,8T | 225 PK | 8,8-9,8 l/100km | Olieslib, turbocompressor | Zeer goed |
3.2 VR6 | 250 PK | 11,2-12,4 l/100km | Hoog verbruik, distributieketting | Goed |
1.9 TDI | 150 PK | 6,8-7,2 l/100km | Zeer zeldzaam, zwaar | Gemiddeld |

Audi TT motoren: Generatie II (2006-2014)
De tweede Audi TT generatie markeerde een belangrijke technologische sprong met de introductie van FSI directe injectie en modernere turboladers. De meeste motoren van deze generatie halen met goed onderhoud gemakkelijk 200.000 tot 280.000 kilometer, waarbij de 2.0 TFSI benzinemotoren met 200 pk als bijzonder goed uitgebalanceerd worden beschouwd. Grote motorstoringen werden zeldzamer, maar nieuwe problemen zoals defecten aan hogedrukpompen en verkooksing van de inlaatkleppen deden zich voor. Het absolute hoogtepunt was de 2.5 TFSI met 340 pk in de TT RS - een vijfcilinder turbo die zowel vermogen als een onmiskenbaar geluid bood. Een 2.0 TDI werd ook voor het eerst aangeboden, maar was slechts matig gevraagd.
Audi TT benzinemotoren: Generatie II (2006-2014)
Het Audi TT benzinemotorengamma begon met de 2.0 TFSI in verschillende vermogensniveaus van 147 kW (200 pk) tot 195 kW (265 pk). Deze Audi TT TFSI-motoren van de EA113-generatie bleken aanzienlijk moderner dan hun voorgangers, met FSI directe injectie en verbeterde turbotechnologie. De Audi TT 2.0 TFSI met 147 kW (200 pk) ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van deze generatie, terwijl de krachtigere varianten af en toe problemen vertoonden met de hogedrukpomp en verkooksing van de inlaatkleppen. Het absolute hoogtepunt was de Audi TT RS 2.5 TFSI met 250 kW (340 pk) - een vijfcilinder turbo die bekend werd om zijn karakteristieke geluid en hoge prestaties, maar gevoelig was voor schade aan de turbolader als er sportief mee werd gereden.
Audi TT dieselmotoren: Generatie II (2006-2014)
De Audi TT 2.0 TDI met 125 kW (170 pk) was de enige dieseloptie en was gebaseerd op de beproefde EA189-motor. Deze Audi TT diesel had common-rail injectie met roetfilter en bood een goede combinatie van prestaties en efficiëntie. De Audi TT 2.0 TDI bleek in de basis betrouwbaar te zijn, maar had af en toe last van problemen met de uitlaatgasrecirculatie en het roetfilter. De vraag bleef echter laag, omdat de dieseleigenschappen niet pasten bij de sportwagenfilosofie van de TT.
Audi TT motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2.0 TFSI | 200 PK | 7,8-8,6 l/100km | Hogedrukpomp, klepverkalking | Zeer goed |
2.0 TFSI | 211-265 PK | 8,2-9,4 l/100km | Coking, turbocompressor | Goed |
2.5 TFSI | 340 PK | 9,8-11,2 l/100km | Turbolader, hoge belasting | Goed |
2.0 TDI | 170 PK | 5,8-6,4 l/100km | EGR-klep, roetfilter | Gemiddeld |

Audi TT motoren: Generatie III (2014-2023)
De derde generatie Audi TT was volledig gebaseerd op moderne directe turbo-inspuiting en vormde het hoogtepunt van de motortechnologie voor deze modelserie. Alle benzinemotoren waren voorzien van moderne EA888-technologie met verbeterde efficiëntie en prestaties. Bij goed onderhoud bereikten de kilometrages 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de 2.0 TFSI motoren met 230 pk als bijzonder evenwichtig werden beschouwd. De topmotor was de 2.5 TFSI met 400 pk in de TT RS, die sportieve prestaties combineerde met een hoge betrouwbaarheid. Dieselmotoren werden volledig geschrapt omdat ze niet meer pasten in de filosofie van het merk.
Audi TT benzinemotoren: Generatie III (2014-2023)
Het motoraanbod van de Audi TT was gebaseerd op twee 2.0 TFSI motoren met 169 kW (230 pk) en 213 kW (290 pk). Beide Audi TT motoren waren voorzien van de moderne EA888 Generatie 3 met verbeterde directe injectie en turbotechnologie. De Audi TT 2.0 TFSI met 169 kW (230 pk) wordt beschouwd als bijzonder succesvol en ontwikkeld tot de beste motor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte over een breed toerentalbereik en is tot nu toe vrij van grote serieproductieproblemen. De krachtigere 2.0 TFSI met 213 kW (290 pk) in de TT S vertoonde af en toe een verhoogd olieverbruik tijdens sportief rijden.
Audi TT RS motoren: Generatie III (2014-2023)
De Audi TT RS 2.5 TFSI met 294 kW (400 pk) vertegenwoordigde het summum van motortechnologie. Deze vijfcilinder turbo was gebaseerd op de beproefde EA855-motor en bood niet alleen indrukwekkende prestaties, maar ook het karakteristieke vijfcilindergeluid. De Audi TT RS motor bleek zeer betrouwbaar, met slechts af en toe problemen met de olietoevoer bij hoge G-krachten onder extreme belastingen op het circuit.
Audi TT motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2.0 TFSI | 230 PK | 6,9-7,8 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
2.0 TFSI | 290 PK | 7,8-8,6 l/100km | Olieverbruik bij sportief rijden | Goed |
2.5 TFSI | 400 PK | 8,9-9,8 l/100km | Olietoevoer onder extreme belasting | Zeer goed |

Conclusie: De beste Audi TT motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Audi TT motoren laat duidelijk de technologische vooruitgang zien die in drie generaties is geboekt. Terwijl de eerste generatie nog worstelde met klassieke turboproblemen, bereikten de latere generaties een indrukwekkende betrouwbaarheid en efficiëntie. De focus op pure benzinetechnologie in de derde generatie onderstreepte de sportwagenfilosofie van de TT en leidde tot de beste motoren in de serie.
- Beste Audi TT benzinemotor:
De Audi TT 2.0 TFSI (230 pk, Generatie III) combineert moderne EA888-technologie met hoge efficiëntie en uitstekende betrouwbaarheid tot op heden.
- Beste Audi TT sportmotor:
De Audi TT RS 2.5 TFSI (400 pk, Generatie III) biedt de beste combinatie van prestaties, betrouwbaarheid en het karakteristieke vijfcilindergeluid.
- Beste Audi TT klassieker:
De Audi TT 1.8T (225 pk, Generatie I) blijft de beste motor van de eerste generatie vanwege zijn robuustheid, tuningpotentieel en cultstatus.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Audi TT biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.