Inhoudsopgave
Hyundai Tucson motoren
De Hyundai Tucson heeft zich sinds de lancering in 2004 ontwikkeld tot een van de meest succesvolle compacte SUV's en biedt een gevarieerd Hyundai Tucson motorenaanbod over vier generaties. Elke generatie bracht nieuwe technologieën en verschillende sterke en zwakke punten met zich mee, waarbij de technologische evolutie varieerde van eenvoudige atmosferische motoren tot moderne hybride aandrijflijnen.

Hyundai Tucson generatie I (2004-2010)
De eerste Hyundai Tucson generatie vestigde het model als een solide compacte SUV met bewezen, maar technisch nog steeds eenvoudige motoren. Bij goed onderhoud haalde de kilometerstand meestal 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de benzinemotoren meestal grote reparaties nodig hadden tussen 180.000 en 250.000 kilometer. Grote motorschade was zeldzaam, maar timingkettingen en nokkenasfasers vereisten regelmatig aandacht. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.7 V6 met 175 pk, die kracht en betrouwbaarheid optimaal combineerde en vandaag de dag nog steeds wordt beschouwd als een van de beste Hyundai Tucson motoren.
Hyundai Tucson benzinemotoren: Generatie I (2004-2010)
Het aanbod Hyundai Tucson benzinemotoren bestond uit drie hoofdmotoren: de 2,0-liter viercilinder met 104 kW (141 pk), een krachtigere variant met 112 kW (152 pk) en de 2,7-liter V6 met 129 kW (175 pk). De Hyundai Tucson 2,0-liter bleek een betrouwbaar werkende motor met een matig brandstofverbruik, maar had af en toe last van problemen met de bobines en lambdasondes. De Hyundai Tucson 2.7 V6 bood een uitstekende loop en hoge betrouwbaarheid, maar was beduidend dorstiger. Alle motoren hadden inlaatspruitstukinspuiting en werden gecombineerd met handgeschakelde vijfversnellingsbakken of viertraps automaten.
Hyundai Tucson dieselmotoren: Generatie I (2004-2010)
De enige Hyundai Tucson diesel was een 2,0-liter CRDi met 83 kW (113 pk) tot 103 kW (140 pk), die werd aangeboden van 2004 tot 2010. Deze Hyundai Tucson TDI motor was gebaseerd op beproefde common rail technologie en bleek zeer zuinig met een brandstofverbruik van slechts 6,5-7,2 liter per 100 km. De betrouwbaarheid was uitstekend, alleen de injectiepomp en de turbocompressor hadden na ongeveer 200.000 kilometer af en toe onderhoud nodig. De motor voldeed aan de Euro 4-norm en bood een goede balans tussen prestaties en efficiëntie.
Hyundai Tucson motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.0 benzinemotor | 141-152 PK | 8,5-9,2 l/100km | Bobines, lambdasondes | Goed |
2,7 V6 | 175 PK | 10,1-11,4 l/100km | Hoog brandstofverbruik | Zeer goed |
2.0 CRDi | 113-140 PK | 6,5-7,2 l/100km | Injectiepomp, turbocompressor | Zeer goed |

Hyundai Tucson generatie II (2010-2015)
De tweede Hyundai Tucson generatie markeerde een belangrijke technologische sprong met moderne motoren met directe injectie en verbeterde efficiëntie. De meeste motoren van deze generatie halen met goed onderhoud gemakkelijk 280.000 tot 380.000 kilometer, waarbij de 2,0-liter dieselmotoren als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote reparaties zijn meestal nodig tussen 150.000 en 220.000 kilometer, voornamelijk aan turboladers en hogedrukpompen. Het absolute hoogtepunt was de 2.0 CRDi met 184 pk - een krachtige en efficiënte motor die ook zware aanhangerladingen met gemak aan kon. Deze generatie introduceerde ook voor het eerst de Gamma motorfamilie, die werd gekenmerkt door zijn compacte ontwerp en goede efficiëntie.
Hyundai Tucson benzinemotoren: Generatie II (2010-2015)
Het aanbod Hyundai Tucson benzinemotoren werd volledig vernieuwd en omvatte de 1,6-liter GDI met 99 kW (135 pk) en de 2,0-liter GDI met 122 kW (166 pk). Beide Hyundai Tucson motoren zijn voorzien van directe inspuiting (GDI) en variabele kleptiming. De Hyundai Tucson 1.6 GDI bleek een zuinige stadsmotor te zijn, maar had problemen met verkooksing van de inlaatkleppen als gevolg van de directe inspuiting. De Hyundai Tucson 2.0 GDI bood meer vermogen en betere kwaliteiten op de snelweg, maar had last van vergelijkbare problemen plus incidentele defecten in de hogedrukpomp. Beide motoren waren verkrijgbaar met handgeschakelde zesversnellingsbak of automatische zesversnellingsbak.
Hyundai Tucson dieselmotoren: Generatie II (2010-2015)
De Hyundai Tucson 2.0 CRDi werd aangeboden in twee vermogensniveaus: 136 pk en 184 pk. Beide varianten waren gebaseerd op de beproefde R-motor van de derde generatie met common-rail injectie. De Hyundai Tucson 2.0 CRDi met 136 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van deze generatie met een brandstofverbruik van slechts 5,8-6,4 liter per 100 km. De krachtigere versie met 184 pk bood uitstekende rijprestaties, maar was gevoeliger voor schade aan de turbolader tijdens sportief rijden. Beide motoren voldeden aan de Euro 5 norm en hadden een roetfilter.
Hyundai Tucson motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.6 GDI | 135 PK | 7,1-7,8 l/100km | Klep verkalking | Gemiddeld |
2.0 GDI | 166 PK | 7,8-8,5 l/100km | Klepverkalking, hogedrukpomp | Matig |
2.0 CRDi | 136 PK | 5,8-6,4 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
2.0 CRDi | 184 PK | 6,2-6,8 l/100km | Turbolader schade | Goed |

Hyundai Tucson generatie III (2015-2021)
De derde Hyundai Tucson generatie bracht een compleet nieuwe reeks motoren met state-of-the-art technologie en aanzienlijk verbeterde efficiëntie. De betrouwbaarheid bereikte nieuwe hoogten met typische kilometrages van 300.000 tot 450.000 kilometer voor de dieselmotoren. Grote motorstoringen werden een zeldzaamheid, alleen de 1,6-liter turbomotoren vertoonden af en toe zwakke plekken in de distributieketting. De absolute topmotor was de 2.0 CRDi met 185 pk, die vermogen, efficiëntie en betrouwbaarheid perfect combineerde. Deze generatie introduceerde ook voor het eerst kleinere turbomotoren, die ondanks hun kleinere cilinderinhoud hoge prestaties leverden.
Hyundai Tucson benzinemotoren: Generatie III (2015-2021)
Het aanbod Hyundai Tucson benzinemotoren bestond uit de 1,6-liter atmosferische motor met 97 kW (132 pk), de 1,6-liter turbo met 130 kW (177 pk) en de 2,0-liter atmosferische motor met 122 kW (166 pk). De Hyundai Tucson 1,6-liter atmosferische motor bleek zeer betrouwbaar, maar had een zwakke borst voor het gewicht van de auto. De Hyundai Tucson 1.6 Turbo bood aanzienlijk betere rijprestaties, maar had problemen met de distributieketting en af en toe schade aan de turbolader. De Hyundai Tucson 2.0 atmosferische motor was een goed compromis, maar was minder zuinig dan de turboversie. Alle motoren hadden moderne motormanagementsystemen en werden gecombineerd met handgeschakelde zesversnellingsbakken of automatische zesversnellingsbakken.
Hyundai Tucson dieselmotoren: Generatie III (2015-2021)
De Hyundai Tucson 1.7 CRDi met 85 kW (115 pk) en 104 kW (141 pk) en de 2.0 CRDi met 136 kW (185 pk) vormden het dieselgamma. De Hyundai Tucson 1.7 CRDi ontwikkelde zich tot de zuinigste motor in het gamma met een brandstofverbruik van slechts 4,7-5,3 liter per 100 km, maar was minder geschikt voor het trekken van een aanhanger. De Hyundai Tucson 2.0 CRDi met 185 pk bood uitstekende rijprestaties en een hoge betrouwbaarheid, met slechts af en toe problemen met de EGR-klep. Alle dieselmotoren voldeden aan de Euro 6-norm en hadden SCR-katalysatoren.
Hyundai Tucson motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.6 motor met natuurlijke aanzuiging | 132 PK | 7,3-8,1 l/100km | Zwakke borst | Gemiddeld |
1.6 Turbo | 177 PK | 6,8-7,5 l/100km | Distributieketting, turbo | Matig |
2.0 motor met natuurlijke aanzuiging | 166 PK | 7,9-8,6 l/100km | Hoog brandstofverbruik | Goed |
1.7 CRDi | 115-141 PK | 4,7-5,3 l/100km | Zwak bij het trekken van een aanhanger | Zeer goed |
2.0 CRDi | 185 PK | 5,4-6,1 l/100km | EGR-klep | Zeer goed |

Hyundai Tucson generatie IV (2021-heden)
De huidige Hyundai Tucson generatie vertegenwoordigt het technologische hoogtepunt van de serie met volledige elektrificatie van alle aandrijfsystemen. Alle benzinemotoren zijn nu uitgerust met mild hybrid technologie en er zijn ook krachtige plug-in hybrides met een elektrisch bereik van meer dan 60 kilometer. Omdat de generatie pas sinds 2021 beschikbaar is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen zien. De topmotor is de 1.6 T-GDI plug-in hybride met een systeemvermogen van 265 pk, die sportieve rijprestaties combineert met een hoge efficiëntie. De mild hybrid technologie belooft een levensduur van meer dan 350.000 kilometer, omdat de elektrische ondersteuning de verbrandingsmotor ontlast.
Hyundai Tucson mild hybride benzinemotor: Generatie IV (2021-heden)
Het motorengamma van de Hyundai Tucson is gebaseerd op twee 1,6-liter turbomotoren met 110 kW (150 pk) en 132 kW (180 pk), beide met 48-volt mild hybridetechnologie. De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI met 150 pk wordt als bijzonder succesvol beschouwd en ontwikkelt zich tot de meest evenwichtige motor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte en is tot nu toe vrij van grote serieproductieproblemen. De krachtigere motor met 180 pk biedt meer vermogen, maar vertoont al de eerste tekenen van problemen met de distributieketting bij hoge kilometrages.
Hyundai Tucson plug-in hybrides: Generatie IV (2021-heden)
De Hyundai Tucson plug-in hybride varianten bieden systeemvermogens van 195 kW (265 pk) met een elektrisch bereik tot 62 km. Deze Hyundai Tucson motoren combineren de 1.6 T-GDI met een 66,9 kW elektromotor en een 13,8 kWh batterij. De Hyundai Tucson PHEV heeft tot nu toe een goede betrouwbaarheid laten zien, maar is technisch complex en vereist gespecialiseerd onderhoud.
Hyundai Tucson dieselmotoren: Generatie IV (2021-heden)
Er is één Hyundai Tucson 1.6 CRDi met 85 kW (115 pk) en een 48-volt mild hybride systeem beschikbaar. Deze motor zet de traditie van zuinige Hyundai Tucson diesels voort met een brandstofverbruik van slechts 4,9-5,4 liter per 100 km. De betrouwbaarheid lijkt op hetzelfde hoge niveau te liggen als bij de vorige generatie.
Hyundai Tucson motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.6 T-GDI MHEV | 150 PK | 6,3-6,9 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
1.6 T-GDI MHEV | 180 PK | 6,7-7,3 l/100km | Distributieketting met hoge kilometerstand | Goed |
1.6 CRDi MHEV | 115 PK | 4,9-5,4 l/100km | Robuust, bewezen | Zeer goed |
1.6 T-GDI PHEV | 265 PK | 1,6 l/100km + elektriciteit | Complex maar efficiënt | Goed |

Conclusie: De beste Hyundai Tucson motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Hyundai Tucson motoren laat een gestage verbetering zien in betrouwbaarheid en efficiëntie. Terwijl de eerste generaties nog worstelden met klassieke problemen, zijn de moderne mild-hybride aandrijvingen veelbelovend gebleken. De dieselmotoren zijn in alle generaties de meest betrouwbare aandrijflijnen gebleven, terwijl de benzinemotoren pas in de vierde generatie tot volle wasdom kwamen.
- Beste Hyundai Tucson benzinemotor:
De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MHEV (150 pk, Generatie IV) combineert moderne mild-hybrid technologie met een hoge efficiëntie en een uitstekende betrouwbaarheid tot op heden.
- Beste Hyundai Tucson dieselmotor:
De Hyundai Tucson 2.0 CRDi (185 pk, Generatie III) biedt de beste combinatie van prestaties, betrouwbaarheid en zuinigheid over alle generaties.
- Beste Hyundai Tucson hybride motor:
De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV (265 pk, Generatie IV) met zijn hoge elektrische actieradius van 62 km en lage brandstofverbruik.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Hyundai Tucson biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.