Inhoudsopgave
Toyota Auris motoren
De Toyota Auris heeft zich sinds de lancering in 2006 gevestigd als een betrouwbare compacte auto en biedt een geavanceerd Toyota Auris motorenprogramma over drie generaties. Elke generatie bracht nieuwe hybride technologieën en bewezen benzinemotoren die bekend staan om hun uitzonderlijke duurzaamheid.

Toyota Auris generatie I (2006-2012)
De eerste Toyota Auris generatie werd gekenmerkt door bewezen Japanse techniek en werd gekenmerkt door uitzonderlijk betrouwbare motoren. De kilometerstand bereikte bij goed onderhoud regelmatig 400.000 tot 500.000 kilometer, waarbij de 1.6 VVT-i benzinemotoren bijzonder duurzaam waren. Grote motorschade kwam vrijwel niet voor, alleen kleine slijtagedelen zoals bobines of waterpompen hadden tussen de 150.000 en 200.000 kilometer aandacht nodig. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.6 VVT-i met 132 pk, die betrouwbaarheid, matige prestaties en een goed brandstofverbruik optimaal combineerde. Deze generatie maakte volledig komaf met turbolading en gaf de voorkeur aan natuurlijk aanzuigende motoren met Toyota's beproefde VVT-i technologie.
Toyota Auris benzinemotoren: Generatie I (2006-2012)
De Toyota Auris benzinemotorreeks bestond uit drie beproefde VVT-i motoren. De 1.4 VVT-i (1NZ-FE) met 71 kW (97 pk) diende als zuinige instapmotor en bleek vrijwel onverwoestbaar - zelfs met verwaarloosd onderhoud haalde hij met gemak 300.000 kilometer. De 1.6 VVT-i (1ZR-FE) met 97 kW (132 pk) werd de bestseller van de serie en werd beschouwd als een van de betrouwbaarste motoren in zijn klasse. De krachtigste Toyota Auris benzinemotor was de 1.8 VVT-i (2ZR-FE) met 108 kW (147 pk), die voornamelijk in de TS sportversie werd ingebouwd. Alle Toyota Auris motoren van deze generatie werden gekenmerkt door eenvoudig onderhoud, lage bedrijfskosten en praktische onverwoestbaarheid.
Toyota Auris dieselmotoren: Generatie I (2006-2012)
Toyota vertrouwde op de beproefde D-4D technologie voor de Toyota Auris diesels. De 1.4 D-4D (1ND-TV) met 66 kW (90 pk) was de kleinste diesel en bood een goede zuinigheid, maar had last van typische problemen met kleine motoren zoals verstoppingen van roetdeeltjesfilters op korte ritten. De 2.0 D-4D (1AD-FTV) met 93 kW (126 pk) ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare diesel van de generatie - deze Toyota Auris TDI motor voldeed al aan de Euro 4 norm en bood een uitstekende combinatie van prestaties en zuinigheid. Later werd een 2.2 D-4D variant met 130 kW (177 pk) toegevoegd, hoewel deze minder vaak werd ingebouwd.
Toyota Auris motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.4 VVT-i | 97 PK | 6,2-6,8 l/100km | Vrijwel geen | Zeer goed |
1.6 VVT-i | 132 PK | 6,8-7,4 l/100km | Af en toe bobines | Zeer goed |
1.8 VVT-i | 147 PK | 7,1-7,8 l/100km | Zelden, zeer robuust | Zeer goed |
1.4 D-4D | 90 PK | 4,5-5,2 l/100km | DPF verstopt op korte ritten | Goed |
2.0 D-4D | 126 PK | 5,1-5,8 l/100km | Zeer robuust en zuinig | Zeer goed |

Toyota Auris generatie II (2012-2018)
De tweede generatie Toyota Auris markeerde de intrede in de hybride technologie en bleef trouw aan zijn bewezen betrouwbaarheid. Bij goed onderhoud halen de meeste motoren van deze generatie gemakkelijk 350.000 tot 450.000 kilometer, waarbij de hybride aandrijvingen als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Kapitale motorschade bleef vrijwel onbekend, alleen de hybride accu's moesten af en toe na 8-12 jaar worden vervangen. Het absolute hoogtepunt was de 1.8 hybride met 136 pk systeemvermogen - een technisch hoogstandje dat de hybride-expertise van Toyota demonstreerde. Deze generatie introduceerde ook voor het eerst moderne turbomotoren, maar behield de beproefde en geteste atmosferische motoren.
Toyota Auris benzinemotoren: Generatie II (2012-2018)
Het Toyota Auris benzinemotorengamma werd gemoderniseerd en omvatte nog steeds de beproefde 1.6 VVT-i (1ZR-FE) met 97 kW (132 pk), die zijn betrouwbaarheid van de eerste generatie behield. Nieuw was de 1.2 Turbo (8NR-FTS) met 85 kW (116 pk) - Toyota's eerste turbomotor in de Auris-serie. Deze Toyota Auris Turbo bleek aanzienlijk zuiniger dan de atmosferische motoren, maar had af en toe problemen met de uitlaatgasrecirculatie en vergde meer onderhoud. De 1.6 VVT-i bleef de meest betrouwbare benzinemotor van deze generatie en was vooral populair bij veelrijders.
Toyota Auris hybride aandrijving: Generatie II (2012-2018)
De Toyota Auris Hybrid combineerde een 1,8-liter benzinemotor (2ZR-FXE) met een elektromotor om 100 kW (136 pk) systeemvermogen te produceren. Dit Toyota Hybride Systeem (THS II) bleek uitzonderlijk betrouwbaar en zuinig, met een testverbruik van slechts 3,8-4,2 liter per 100 km. De hybride accu ging doorgaans 10-15 jaar mee en de benzinemotor was vrijwel onderhoudsvrij. Deze Toyota Auris Hybrid werd de bestseller van de generatie en stelde nieuwe normen voor efficiëntie en betrouwbaarheid.
Toyota Auris dieselmotoren: Generatie II (2012-2018)
De beproefde 1.4 D-4D (1ND-TV) werd herzien en op Euro 5-niveau gebracht, maar behield zijn basiskenmerken. De 2.0 D-4D (1AD-FTV) werd vervangen door de modernere 1.6 D-4D (1WW) met 82 kW (112 pk), die aanzienlijk zuiniger was maar af en toe problemen had met het roetfilter op korte ritten.
Toyota Auris motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.2 Turbo | 116 PK | 5,6-6,2 l/100km | EGR-klep, veel onderhoud | Goed |
1.6 VVT-i | 132 PK | 6,5-7,1 l/100km | Vrijwel geen | Zeer goed |
1.8 Hybride | 136 PK | 3,8-4,2 l/100km | Hybride batterij na 10-15 jaar | Zeer goed |
1.4 D-4D | 90 PK | 4,2-4,8 l/100km | DPF problemen op korte ritten | Goed |
1.6 D-4D | 112 PK | 4,0-4,6 l/100km | Af en toe DPF verstopping | Goed |

Toyota Auris generatie III (2018-2019)
De derde generatie Toyota Auris had slechts een korte levensduur van twee jaar voordat hij werd vervangen door de Corolla. Deze generatie vertrouwde volledig op hybride technologie en moderne turbomotoren, maar zag volledig af van dieselmotoren. Omdat de generatie maar kort op de markt was, is de ervaring op de lange termijn beperkt, maar de eerste tests lieten veelbelovende resultaten zien. De topmotor was de 2.0 hybride met een systeemvermogen van 184 pk, die sportieve prestaties combineerde met een hoge efficiëntie. Mild hybride technologie was nog niet beschikbaar, dus koos Toyota voor de bewezen vierde generatie full hybrid technologie.
Toyota Auris benzinemotoren: Generatie III (2018-2019)
De basis van het motorengamma van de Toyota Auris was de 1.2 Turbo (8NR-FTS) met 85 kW (116 pk), die werd overgenomen van de vorige generatie. Deze Toyota Auris motor werd echter opnieuw herzien en was betrouwbaarder dan zijn voorganger. Problemen met uitlaatgasrecirculatie traden minder vaak op en de onderhoudsintervallen konden worden verlengd.
Toyota Auris hybride aandrijvingen: Generatie III (2018-2019)
De Toyota Auris Hybrid varianten boden twee systeemvermogens: 90 kW (122 pk) met de 1,8-liter hybride en 135 kW (184 pk) met de nieuwe 2,0-liter hybride. De 1.8 hybride (2ZR-FXE) was een verdere ontwikkeling van het beproefde systeem van Generatie II en bood een nog betere efficiëntie. De 2.0 Hybrid (M20A-FXS) was een compleet nieuwe ontwikkeling, waarbij een zeer efficiënte Atkinson-cyclusmotor werd gecombineerd met een krachtige elektromotor. Deze Toyota Auris hybride motoren zetten nieuwe maatstaven voor efficiëntie en rijprestaties.
Toyota Auris motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.2 Turbo | 116 PK | 5,4-6,0 l/100km | Zeldzame EGR problemen | Goed |
1.8 Hybride | 122 PK | 3,5-3,9 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
2.0 Hybride | 184 PK | 4,1-4,5 l/100km | Nog geen ervaring op lange termijn | Zeer goed |

Conclusie: De beste Toyota Auris motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Toyota Auris motoren toont duidelijk Toyota's focus op betrouwbaarheid en efficiëntie. Terwijl de Toyota Auris benzinemotoren in alle generaties uitzonderlijk betrouwbaar bleven, ontwikkelden de hybride aandrijflijnen zich tot de meest efficiënte en moderne oplossingen van hun tijd. Dieselmotoren werden verlaten ten gunste van hybride technologie, wat Toyota's strategie van elektrificatie weerspiegelt.
- Beste Toyota Auris benzinemotor:
De Toyota Auris 1.6 VVT-i (132 pk, Generation I & II) combineert bewezen technologie met uitzonderlijke betrouwbaarheid en haalt met gemak 400.000+ kilometer.
- Beste Toyota Auris dieselmotor:
De Toyota Auris 2.0 D-4D (126 pk, Generatie I) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid van alle dieselgeneraties.
- Beste Toyota Auris hybride motor:
De Toyota Auris 1.8 Hybrid (136 pk, Generatie II) met zijn beproefde THS II technologie en uitzonderlijke levensduur met minimaal brandstofverbruik.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Toyota Auris biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.