Mercedes-Benz S-Klasse motoren
Sinds de introductie in 1972 heeft de Mercedes-Benz S-Klasse zich gevestigd als het toppunt van automobiele luxe en technologische innovatie. Gedurende zeven generaties presenteerde de S-Klasse een indrukwekkende reeks motoren, van zuinige diesels tot krachtige V12-motoren, waarbij altijd werd ingespeeld op de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van motortechnologie.
Mercedes-Benz S-Klasse generatie I-III (1972-1998): Historische generaties

De eerste drie generaties van de Mercedes-Benz S-Klasse (W116, W126, W140) legden de basis voor de reputatie van de modelserie als technologische pionier. Bij goed onderhoud haalden deze historische Mercedes-Benz S-Klasse motoren kilometerstanden van 400.000 tot 600.000 kilometer, waarbij de V8-motoren met groot volume bijzonder duurzaam waren. Grote reparaties waren meestal pas nodig na 250.000 tot 350.000 kilometer, voornamelijk aan automatische transmissies en luchtveringen. Het absolute hoogtepunt was de M117 5,0-liter V8 (1979-1991), die kracht, betrouwbaarheid en een soepele loop perfect combineerde. De W126 generatie (1979-1991) wordt beschouwd als de meest betrouwbare van alle historische S-Klasse generaties, terwijl de W140 (1991-1998) kwetsbaarder werd door de complexe elektronica.
Mercedes-Benz S-Klasse benzinemotoren: Historische generaties (1972-1998)
De Mercedes-Benz S-Klasse benzinemotoren van de eerste drie generaties bestonden voornamelijk uit zescilinder lijnmotoren (M110, M103) met een cilinderinhoud van 2,8 tot 3,0 liter en 160-188 pk, evenals de legendarische V8 motoren (M116, M117) met 3,5 tot 5,6 liter en 200-300 pk. De M110 2,8-liter lijnmotor van de W116 bleek bijzonder robuust, terwijl de M117 5,0-liter V8 van de W126 wordt beschouwd als de beste benzinemotor uit die tijd. De W140-generatie introduceerde de eerste V12-motor (M120) met 6,0 liter en 408 pk, maar deze was gevoelig voor problemen met het koelsysteem. Typische zwakke punten van alle Mercedes-Benz S-Klasse benzinemotoren uit die tijd waren klepsteelafdichtingen, kettingspanners en, in het geval van de V8 motoren, af en toe cilinderkoppakkingen.
Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotoren: Historische generaties (1972-1998)
Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotoren begonnen in 1979 met de OM617 3,0-liter vijfcilinder (125 pk) in de W126 generatie. Deze motor ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare aandrijving in de hele geschiedenis van de S-Klasse en haalde regelmatig meer dan 500.000 kilometer. De W140 introduceerde de modernere OM606 3,0-liter zes-in-lijn motor (136-177 pk), die ook zeer duurzaam was. De OM603 3,5-liter zescilinder (150 pk) completeerde het dieselgamma en werd beschouwd als de krachtigste, maar ook de meest kwetsbare diesel van deze generatie.
Mercedes S-Klasse motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Beoordeling |
M110 2.8 R6 |
160-185 PK |
12-14 l/100km |
Klepsteelafdichtingen, kettingspanner |
Zeer goed |
M116/M117 V8 |
200-300 PK |
14-18 l/100km |
Cilinderkoppakking, koelsysteem |
Zeer goed |
M120 V12 |
408 PK |
16-20 l/100km |
Koelsysteem, elektronica |
Gemiddeld |
OM617 Diesel |
125 PK |
9-11 l/100km |
Praktisch onverwoestbaar |
Zeer goed |
OM603/OM606 Diesel |
136-177 PK |
8-10 l/100km |
Injectiepomp, gloeibougies |
Goed |
Mercedes-Benz S-Klasse generatie IV (1998-2006)

De vierde generatie van de Mercedes-Benz S-Klasse (W220) markeerde een keerpunt in de kwaliteitsgeschiedenis van de modelserie en wordt beschouwd als de meest problematische van alle generaties S-Klasse. De kilometerstand daalde tot tussen de 200.000 en 300.000 kilometer, met dure reparaties aan de luchtvering, elektronica en motoren tussen de 80.000 en 150.000 kilometer. Vooral de eerste modellen (1998-2002) hadden te kampen met kwaliteitsproblemen, die met de facelift van 2002 slechts gedeeltelijk werden verholpen. De beste motor van deze generatie was de M113 5,0-liter V8 met 306 pk, die ondanks alle problemen van de W220-generatie nog steeds de traditionele betrouwbaarheid van Mercedes bood. De complexe elektronica en de gevoelige Airmatic luchtvering hadden een negatieve invloed op deze generatie.
Mercedes-Benz S-Klasse benzinemotoren: Generatie IV (1998-2006)
De Mercedes-Benz S-Klasse benzinemotoren van de W220 bestonden uit de M112 V6 (3,2 liter, 224 pk), de M113 V8 motoren (4,3 en 5,0 liter, 279-306 pk) en de M137 V12 (5,8 liter, 367 pk). De M112 V6 bleek de meest kwetsbare motor met frequente problemen met balansassen en oliepompen. De M113 V8 motoren waren veel betrouwbaarder, waarbij de 5,0-liter werd beschouwd als de beste benzinemotor van deze generatie. De M137 V12 had last van problemen met het koelsysteem en complexe elektronica. Alle Mercedes-Benz S-Klasse motoren van deze generatie kampten met problemen met de massa-luchtstroomsensor en bobines.
Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotoren: Generatie IV (1998-2006)
Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotoren waren beperkt tot de OM628 4,0-liter V8 (250 pk) en de OM613 3,2-liter zescilinder-in-lijn (197 pk). De OM628 V8 diesel was een technisch hoogstandje, maar gevoelig voor problemen met de common rail injectie en het uitlaatgasrecirculatiesysteem. De kleinere OM613 bleek betrouwbaarder, maar haalde niet de soepele loop van de V8-variant. Beide Mercedes-Benz S-Klasse diesels hadden last van de typische problemen van de vroege common-rail technologie.
Mercedes S-Klasse motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
M112 V6 |
224 PK |
10-12 l/100km |
Schakelassen, oliepomp |
Problematisch |
M113 V8 |
279-306 PK |
12-15 l/100km |
Massa-luchtstroomsensor, bobines |
Goed |
M137 V12 |
367 PK |
14-17 l/100km |
Koelsysteem, elektronica |
Matig |
OM613 Diesel |
197 PK |
8-10 l/100km |
Problemen met common rail |
Gemiddeld |
OM628 V8 Diesel |
250 PK |
9-11 l/100km |
Injectie, EGR-systeem |
Matig |
Mercedes-Benz S-Klasse generatie V (2006-2013)

De vijfde generatie van de Mercedes-Benz S-Klasse (W221) betekende een aanzienlijke kwaliteitsverbetering ten opzichte van de vorige generatie en haalde opnieuw kilometerstanden van 250.000 tot 400.000 kilometer. Grote reparaties waren meestal pas na 150.000 tot 250.000 kilometer nodig, voornamelijk aan de luchtvering en elektronica. Het absolute hoogtepunt was de M156 6,2-liter V8 met 525 pk in de S63 AMG, die ondanks zijn prestaties verrassend betrouwbaar was. De W221 introduceerde voor het eerst hybride technologie in de S-Klasse en bood een evenwichtige mix van luxe, prestaties en hernieuwde betrouwbaarheid. De meeste motoren van deze generatie worden beschouwd als aanzienlijk robuuster dan hun W220 voorgangers.
Mercedes-Benz S-Klasse benzinemotoren: Generatie V (2006-2013)
Tot de Mercedes-Benz S-Klasse benzinemotoren van de W221 behoorden de M272 V6 (3,0 en 3,5 liter, 231-272 pk), de M273 V8 motoren (4,7 en 5,5 liter, 388-435 pk), de M156 6,2-liter V8 (525 pk) en de M275 V12 (5,5 liter, 517 pk). De M272 V6 was gevoelig voor problemen met de balansassen en kettingspanners, vooral de vroege varianten. De M273 V8-motoren bleken betrouwbaar, waarbij de 5,5-liter werd beschouwd als de beste allround motor van deze generatie. De M156 AMG-motor was verrassend robuust voor zijn vermogen, terwijl de M275 V12 last had van problemen met bobines en koelsystemen.
Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotoren: Generatie V (2006-2013)
De Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotoren omvatten de OM642 3,0-liter V6 (235 pk) en de OM629 4,0-liter V8 (320 pk). De OM642 ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare diesel in de geschiedenis van de S-Klasse en haalde regelmatig meer dan 400.000 kilometer. Typische zwakke punten waren alleen problemen met uitlaatgasrecirculatie en af en toe met injectoren. De OM629 V8 diesel was krachtiger, maar gevoeliger voor problemen met de common rail injectie.
Mercedes-Benz S-Klasse hybride aandrijving: Generatie V (2006-2013)
Vanaf 2009 werd de S400 Hybrid aangeboden met een combinatie van M272 V6 (279 pk) en elektromotor (20 pk). Deze eerste Mercedes-Benz S-Klasse hybride was meer een technologisch demonstratiemodel dan een volledig ontwikkeld systeem en had te lijden onder complexe elektronica en hoge onderhoudskosten.
Mercedes S-Klasse motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
M272 V6 |
231-272 PK |
9-11 l/100km |
Balansassen, kettingspanner |
Gemiddeld |
M273 V8 |
388-435 PK |
11-14 l/100km |
Robuust, weinig problemen |
Zeer goed |
M156 AMG V8 |
525 PK |
13-16 l/100km |
Verrassend betrouwbaar |
Goed |
M275 V12 |
517 PK |
13-16 l/100km |
Bobines, koelsysteem |
Matig |
OM642 V6 Diesel |
235 PK |
7-9 l/100km |
EGR-systeem, injectoren |
Zeer goed |
OM629 V8 diesel |
320 PK |
8-10 l/100km |
Problemen met common rail |
Goed |
S400 Hybride |
299 PK |
7,9 l/100km |
Complexe elektronica |
Gemiddeld |
Mercedes-Benz S-Klasse generatie VI (2013-2020)

De zesde generatie van de Mercedes-Benz S-Klasse (W222) stelde nieuwe normen op het gebied van efficiëntie en technologie en haalde kilometerstanden van 300.000 tot 450.000 kilometer. Grote reparaties waren meestal pas na 200.000 tot 300.000 kilometer nodig, voornamelijk aan de complexe elektronica en assistentiesystemen. Het absolute hoogtepunt was de M176 4,0-liter V8 Biturbo met maximaal 630 pk, die vermogen en efficiëntie perfect combineerde. De W222 introduceerde voor het eerst een volledig plug-in hybride aanbod en bood de meest uitgebalanceerde mix van prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid van alle S-Klasse generaties. De meeste motoren van deze generatie worden beschouwd als zeer volwassen en duurzaam.
Mercedes-Benz S-Klasse benzinemotoren: Generatie VI (2013-2020)
De Mercedes-Benz S-Klasse benzinemotoren van de W222 omvatten de M276 V6 (3,0 liter, 333 pk), de M278 V8 motoren (4,7 liter, 455 pk), de nieuwe M176 4,0 liter V8 Biturbo (469-630 pk) en de M279 V12 (6,0 liter, 630 pk). De M276 V6 met biturbo-oplading bleek een betrouwbare en efficiënte motor, ideaal voor de basis S-Klasse. De M278 V8 was robuust, maar werd al snel verdrongen door de modernere M176. De M176 4,0-liter V8 Biturbo ontwikkelde zich tot de beste benzinemotor in de geschiedenis van de S-Klasse en combineerde hoge prestaties met verrassende betrouwbaarheid. De M279 V12 was technisch volwassen, maar complex en duur in onderhoud.
Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotoren: Generatie VI (2013-2020)
De Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotoren waren beperkt tot de doorontwikkelde OM642 3,0-liter V6 (258-340 pk) en de nieuwe OM656 3,0-liter lijn zescilinder (286-340 pk vanaf 2017). De OM642 bereikte in deze generatie zijn hoogste betrouwbaarheid en wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren aller tijden. De nieuwe OM656 was nog efficiënter en schoner, maar vatbaarder voor problemen vanwege de complexere uitlaatgasnabehandeling.
Mercedes-Benz S-Klasse plug-in hybrides: Generatie VI (2013-2020)
De Mercedes-Benz S-Klasse plug-in hybrides omvatten de S500e (M276 V6 + elektromotor, 442 pk) en later de S560e (M276 V6 + elektromotor, 469 pk). Deze systemen waren aanzienlijk geavanceerder dan de eerdere S400 Hybrid en boden een elektrisch bereik tot 50 kilometer. De betrouwbaarheid was goed, maar de complexiteit leidde tot hogere onderhoudskosten.
Mercedes S-Klasse motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Beoordeling |
M276 V6 Biturbo |
333 PK |
8-10 l/100km |
Robuust, weinig problemen |
Zeer goed |
M278 V8 |
455 PK |
10-12 l/100km |
Betrouwbaar, maar verouderd |
Goed |
M176 V8 Biturbo |
469-630 PK |
9-13 l/100km |
Uitstekende betrouwbaarheid |
Zeer goed |
M279 V12 |
630 PK |
12-15 l/100km |
Complex, duur |
Goed |
OM642 V6 Diesel |
258-340 PK |
6-8 l/100km |
Zeer betrouwbaar |
Zeer goed |
OM656 R6 Diesel |
286-340 PK |
5-7 l/100km |
Uitlaatgasnabehandeling |
Goed |
S500e/S560e Hybride |
442-469 PK |
2,8-3,2 l/100km |
Complex, maar volwassen |
Goed |
Mercedes-Benz S-Klasse generatie VII (2020-heden)

De huidige Mercedes-Benz S-Klasse (W223) is volledig gebaseerd op elektrificatie en vertegenwoordigt de toekomst van de luxe sedan. Alle motoren zijn op zijn minst mild hybride, terwijl de plug-in hybrides een elektrisch bereik van meer dan 100 kilometer bieden. Omdat de generatie pas sinds 2020 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring beschikbaar, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen zien voor kilometerstanden van meer dan 400.000 kilometer. De topmotor is de M176 4,0-liter V8 biturbo met 48-voltsysteem en maximaal 630 pk, die de bewezen betrouwbaarheid van de W222-motor combineert met state-of-the-art efficiëntietechnologie. De nieuwe EQS-variant als volledig elektrische auto markeert de overgang naar elektromobiliteit.
Mercedes-Benz S-Klasse mild hybride benzinemotor: Generatie VII (2020-heden)
De Mercedes-Benz S-Klasse benzinemotoren van de W223 omvatten de M256 lijn zescilinder (3,0 liter, 367-435 pk) met 48-volt mild hybrid en de beproefde M176 V8 biturbo (4,0 liter, 469-630 pk) eveneens met 48-volt systeem. De M256 is een compleet nieuwe motor met een elektrische compressor en geïntegreerde starter-generator, die zeer efficiënt en verfijnd blijkt te zijn. De M176 V8 is verder ontwikkeld en wordt beschouwd als de beste motor van de huidige generatie.
Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotoren: Generatie VII (2020-heden)
De Mercedes-Benz S-Klasse diesels zijn beperkt tot de OM656 3,0-liter zescilinder-in-lijn (286-400 pk) met 48-volt mild hybrid-systeem. Deze motor is een verdere ontwikkeling van de W222-unit en biedt een verbeterde efficiëntie en zuiverheid.
Mercedes-Benz S-Klasse plug-in hybrides: Generatie VII (2020-heden)
De Mercedes-Benz S-Klasse plug-in hybrides omvatten de S580e (M256 + elektromotor, 510 pk) met een elektrische actieradius van meer dan 100 kilometer. Het systeem is aanzienlijk krachtiger dan zijn voorgangers en biedt een uitstekende balans tussen efficiëntie en prestaties.
Mercedes-Benz S-Klasse Electric Drive: Generatie VII (2020-heden)
De Mercedes EQS als elektrische S-Klasse biedt vermogens van 333 tot 761 pk en een actieradius tot 770 kilometer. Als volledig elektrische auto vertegenwoordigt hij de toekomst van de luxe sedan.
Mercedes S-Klasse motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
M256 R6 mild hybride |
367-435 PK |
7-9 l/100km |
Tot nu toe geen serieproblemen |
Zeer goed |
M176 V8 mild hybride |
469-630 PK |
9-12 l/100km |
Bewezen betrouwbaar |
Zeer goed |
OM656 R6 Diesel |
286-400 PK |
5-7 l/100km |
Uitlaatgasnabehandeling |
Goed |
S580e plug-in hybride |
510 PK |
0,9-1,3 l/100km |
Complex, maar volwassen |
Zeer goed |
EQS Elektrisch |
333-761 PK |
15-20 kWh/100km |
Nieuwe technologie |
Goed |
Samenvatting: De beste Mercedes-Benz S-Klasse motoren van alle generaties
De ontwikkeling van Mercedes-Benz S-Klasse motoren laat een fascinerende reis zien van mechanische perfectie naar elektronische complexiteit tot moderne elektrificatie. Terwijl de historische generaties indruk maakten met hun lange levensduur, bereikten de nieuwere generaties een betere balans tussen prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid. De huidige mild-hybride en plug-in hybride systemen beloven de toekomst van de luxe sedan te bepalen.
- Beste Mercedes-Benz S-Klasse benzinemotor:
De M176 4,0-liter V8 Biturbo (generatie VI & VII) combineert topprestaties met verrassende betrouwbaarheid en geavanceerde efficiëntietechnologie.
- Beste Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotor:
De OM642 3,0-liter V6 (Generatie V & VI) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en duurzaamheid in de geschiedenis van de S-Klasse.
- Beste Mercedes-Benz S-Klasse hybride motor:
De S580e plug-in hybride (Generatie VII) met meer dan 100 km elektrisch bereik en 510 pk systeemvermogen vertegenwoordigt de perfecte combinatie van luxe en efficiëntie.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Mercedes-Benz S-Klasse biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.