Inhoudsopgave
Citroën Xsara motoren
Van 1997 tot 2010 profileerde de Citroën Xsara zich als een betrouwbare compacte auto in de Franse middenklasse en bood gedurende twee generaties een gevarieerd motorenaanbod. De technologische ontwikkeling van de Citroën Xsara-motoren weerspiegelt de overgang van beproefde atmosferische motoren naar moderne common-rail diesels en geavanceerde benzinemotoren.

Citroën Xsara generatie I (1997-2005)
De eerste generatie Citroën Xsara werd gekenmerkt door robuuste, maar technisch nog steeds conventionele motoren die met goed onderhoud gemakkelijk 250.000 tot 350.000 kilometer konden halen. Vooral de atmosferische benzinemotoren bleken duurzaam, terwijl de vroege HDi-diesels tussen de 200.000 en 300.000 kilometer vaker reparaties aan het injectiesysteem vereisten. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.0 HDi met 90 pk, die zuinigheid en betrouwbaarheid optimaal combineerde. De Citroën Xsara-motoren van de eerste generatie werden gekenmerkt door eenvoudig onderhoud en lage prijzen voor reserveonderdelen, waardoor ze populaire tweedehands auto's waren. De belangrijkste zwakke punten waren de waterpomp bij de benzinemotoren en de brandstofinjectoren bij de diesels.
Citroën Xsara benzinemotoren: Generatie I (1997-2005)
Het gamma benzinemotoren van de Citroën Xsara bestond voornamelijk uit atmosferische motoren uit de TU-serie. Het instapmodel was een 1,4-liter met 55 kW (75 pk), gevolgd door een 1,6-liter met 65 kW (88 pk) en 80 kW (109 pk). Deze Citroën Xsara-motoren werden beschouwd als bijzonder betrouwbaar en onderhoudsarm. De krachtigste benzinemotor was een 1.8-liter met 81 kW (110 pk) en later een 2.0-liter met 100 kW (136 pk). Alle Citroën Xsara benzinemotoren hadden meerpuntsinspuiting en voldeden aan de Euro 3 norm. Typische zwakke punten waren de waterpomp vanaf 120.000 kilometer en af en toe de cilinderkoppakking door verwaarloosd onderhoud. De 1,6-liter motor met 88 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare benzinemotor van de eerste generatie.
Citroën Xsara dieselmotoren: Generatie I (1997-2005)
De Citroën Xsara diesels werden aanvankelijk gedomineerd door de beproefde 1.9 D met 51 kW (70 pk), maar deze werd al snel aangevuld met de modernere 1.9 TD met 66 kW (90 pk). Vanaf 1999 introduceerde Citroën de revolutionaire HDi-technologie: De 1.9 HDi met 66 kW (90 pk) en later de 2.0 HDi met 66 kW (90 pk) boden aanzienlijk betere rijprestaties en een lager brandstofverbruik. Deze Citroën Xsara HDi motoren waren de eerste common-rail dieselmotoren in de compacte klasse en zetten de standaard voor een soepele loop en efficiëntie. De 2.0 HDi bleek de beste dieselmotor van de eerste generatie te zijn, met een testverbruik van slechts 4,8 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid. De zwakke punten waren vooral de injectoren en de turbocompressor in de HDi-varianten.
Citroën Xsara motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,4 8V | 75 PK | 6,8-7,2 l/100km | Waterpomp, traag | Gemiddeld |
1,6 8V | 88 PK | 6,5-7,0 l/100km | Waterpomp, zeer robuust | Zeer goed |
1,6 16V | 109 PK | 7,0-7,5 l/100km | Waterpomp, cilinderkoppakking | Goed |
1,8 16V | 110 PK | 7,5-8,0 l/100km | Waterpomp, klepspeling | Goed |
2,0 16V | 136 PK | 8,0-8,5 l/100km | Waterpomp, cilinderkoppakking | Gemiddeld |
1,9 D | 70 PK | 5,5-6,0 l/100km | Luid, verouderd | Matig |
1.9 TD | 90 PK | 5,2-5,8 l/100km | Turbocompressor, injectiepomp | Goed |
1.9 HDi | 90 PK | 4,5-5,0 l/100km | Injectoren, turbolader | Goed |
2.0 HDi | 90 PK | 4,5-5,0 l/100km | Zeer robuust, zuinig | Zeer goed |

Citroën Xsara generatie II (2000-2010)
De tweede Citroën Xsara generatie bracht een aanzienlijke modernisering van het motorengamma met zich mee en werd beschouwd als de technisch volwassen variant. De meeste Citroën Xsara-motoren van deze generatie haalden met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de HDi-diesels bijzonder duurzaam waren. Grote motorschade was zeldzaam, alleen de krachtige 16V benzinemotoren vertoonden af en toe zwakke plekken in de cilinderkoppakking. Het absolute hoogtepunt was de 2.0 HDi met 110 pk - een technisch hoogstandje met geoptimaliseerde common-rail injectie en roetfilter. De Citroën Xsara-motoren van de tweede generatie profiteerden van een verbeterde materiaalkwaliteit en modernere elektronica, wat tot uiting kwam in aanzienlijk minder storingen.
Citroën Xsara benzinemotoren: Generatie II (2000-2010)
Het gamma benzinemotoren van de Citroën Xsara werd uitgebreid met moderne 16V-motoren. De beproefde 1.6-liter bleef leverbaar met 88 pk, maar werd aangevuld met een 16V-versie met 109 pk. Een nieuwe 1,8-liter 16V met 125 pk en een 2,0-liter 16V met 136 pk werden toegevoegd. Deze Citroën Xsara-motoren boden aanzienlijk betere rijprestaties dan hun voorgangers, maar waren ook veeleisender op het gebied van onderhoud. De 1.6 16V met 109 pk ontwikkelde zich tot de beste benzinemotor van de tweede generatie - hij bood een goede balans tussen prestaties en betrouwbaarheid. De belangrijkste problemen waren de complexere klepregeling en incidentele problemen met de cilinderkoppakking bij de krachtigere varianten.
Citroën Xsara dieselmotoren: Generatie II (2000-2010)
Het dieselgamma van de Citroën Xsara werd uitgebreid met krachtige HDi-varianten. Naast de beproefde 2.0 HDi met 90 pk kwam er een 2.0 HDi met 110 pk, die vanaf 2001 ook leverbaar was met roetfilter. Deze Citroën Xsara HDi-motoren zetten een nieuwe standaard voor een soepele loop en efficiëntie in de compacte klasse. De 2.0 HDi met 110 pk bleek de meest betrouwbare en efficiënte motor in de hele geschiedenis van de Xsara, met een testverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km en een uitzonderlijke duurzaamheid. Zwakke punten waren voornamelijk beperkt tot het roetfilter op korte ritten en incidentele problemen met de turbocompressor wanneer het onderhoud werd verwaarloosd.
Citroën Xsara motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,6 8V | 88 PK | 6,5-7,0 l/100km | Waterpomp, zeer robuust | Zeer goed |
1,6 16V | 109 PK | 6,8-7,3 l/100km | Kleptiming, cilinderkoppakking | Goed |
1,8 16V | 125 PK | 7,2-7,8 l/100km | Cilinderkoppakking, klepspeling | Goed |
2,0 16V | 136 PK | 7,8-8,3 l/100km | Cilinderkoppakking, waterpomp | Gemiddeld |
2.0 HDi | 90 PK | 4,5-5,0 l/100km | Zeer robuust, zuinig | Zeer goed |
2.0 HDi | 110 PK | 4,2-4,8 l/100km | Deeltjesfilter voor korte ritten | Zeer goed |

Citroën Xsara Historische generaties: Overzicht (1997-2010)
Tijdens de productieperiode van 13 jaar heeft de Citroën Xsara een opmerkelijke technische ontwikkeling doorgemaakt van conventionele atmosferische motoren naar moderne common-rail diesels en geavanceerde 16V benzinemotoren. Voor beide generaties geldt dat de HDi-diesels de betrouwbaarste en zuinigste motoren zijn, terwijl de benzinemotoren indruk maakten door hun robuustheid en onderhoudsgemak. De beste benzinemotor van de eerste generatie was de 1.6-liter met 88 pk, die indruk maakte door zijn duurzaamheid en lage onderhoudskosten. In de tweede generatie nam de 1.6 16V met 109 pk deze rol over en bood ook betere rijprestaties. Bij de diesels domineerde de 2.0 HDi met 90 pk de eerste generatie, terwijl de 2.0 HDi met 110 pk van de tweede generatie wordt beschouwd als de beste Citroën Xsara-motor aller tijden.
Citroën Xsara-motoren werden over het algemeen gekenmerkt door hun lange levensduur - veel auto's haalden kilometerstanden van meer dan 300.000 kilometer. Typische reparatie-intervallen voor benzinemotoren lagen tussen 120.000 en 180.000 kilometer voor grote werkzaamheden zoals de waterpomp of cilinderkoppakking. De HDi-diesels hadden voornamelijk tussen 200.000 en 250.000 kilometer werk nodig aan het injectiesysteem of de turbocompressor. De sterke punten van de Citroën Xsara-motoren lagen in hun eenvoudige ontwerp, gunstige prijzen voor reserveonderdelen en grote geschiktheid voor dagelijks gebruik. Zwakke punten waren vooral te vinden in complexere systemen, zoals de roetfiltertechnologie van de late HDi-motoren.
Citroën Xsara motor (historisch) | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,4 8V (1997-2005) | 75 PK | 6,8-7,2 l/100km | Waterpomp, traag | Gemiddeld |
1,6 8V (1997-2010) | 88 PK | 6,5-7,0 l/100km | Waterpomp, zeer robuust | Zeer goed |
1,6 16V (2000-2010) | 109 PK | 6,8-7,3 l/100km | Kleptiming, cilinderkoppakking | Goed |
1,8 16V (1997-2010) | 110-125 PK | 7,2-8,0 l/100km | Cilinderkoppakking, klepspeling | Goed |
2,0 16V (1997-2010) | 136 PK | 7,8-8,5 l/100km | Cilinderkoppakking, waterpomp | Gemiddeld |
1,9 D (1997-2000) | 70 PK | 5,5-6,0 l/100km | Luid, verouderd | Matig |
1.9 TD (1997-2001) | 90 PK | 5,2-5,8 l/100km | Turbocompressor, injectiepomp | Goed |
1.9 HDi (1999-2002) | 90 PK | 4,5-5,0 l/100km | Injectoren, turbolader | Goed |
2.0 HDi (1999-2010) | 90-110 PK | 4,2-5,0 l/100km | Zeer robuust, zuinig | Zeer goed |

Conclusie: De beste Citroën Xsara-motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Citroën Xsara-motoren laat duidelijk de technologische vooruitgang zien die de Franse auto-industrie tussen 1997 en 2010 heeft geboekt. Terwijl de benzinemotoren indruk maakten met hun robuustheid en onderhoudsgemak, zorgden de HDi-dieselmotoren met hun common-rail technologie voor een revolutie op de markt voor compacte auto's. De Citroën Xsara vestigde zich als een betrouwbare en zuinige compacte auto waarvan de motoren vandaag de dag nog steeds in veel gebruikte auto's worden gebruikt.
- Beste Citroën Xsara benzinemotor:
De 1,6-liter met 88 pk (beide generaties) combineert uitzonderlijke betrouwbaarheid met lage onderhoudskosten en redelijke rijprestaties - een echte langeafstandsloper.
- Beste Citroën Xsara dieselmotor:
De 2.0 HDi met 110 pk (Generatie II) biedt de beste combinatie van prestaties, zuinigheid en betrouwbaarheid en wordt beschouwd als een van de beste diesels van begin jaren 2000.
- Beste Citroën Xsara motor overall:
De 2.0 HDi met 110 pk van de tweede generatie combineert ultramoderne technologie met hoge dagelijkse bruikbaarheid en uitzonderlijke duurzaamheid.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Citroën Xsara biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en aantrekkelijke prijzen.