Inhoudsopgave
Honda CR-V motoren
Sinds de lancering in 1995 is de Honda CR-V uitgegroeid tot een van de meest succesvolle compacte SUV's ter wereld, met een gevarieerd aanbod Honda CR-V motoren over vijf generaties. Elke generatie heeft nieuwe technologieën en verschillende sterke en zwakke punten gebracht, waarbij Honda zich altijd heeft gericht op beproefde atmosferische motoren en later op geavanceerde hybride technologie.

Honda CR-V motoren: Historische generaties I-II (1995-2006)
De eerste twee generaties Honda CR-V legden de basis voor het merk in het compacte SUV-segment en werden gekenmerkt door uitzonderlijk robuuste motoren met natuurlijke aanzuiging. Bij goed onderhoud haalden deze Honda CR-V motoren gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer - een kilometerstand die vandaag de dag nog steeds indrukwekkend is. Grote motorschade kwam vrijwel niet voor; alleen routineonderhoud zoals het vervangen van de distributieriem om de 100.000 kilometer was nodig. De absolute topmotor van dit tijdperk was de 2,0-liter DOHC i-VTEC van de tweede generatie, die betrouwbaarheid, een soepele loop en voldoende vermogen optimaal combineerde. Honda zag bewust af van turbolading en complexe technologieën, wat tot uiting kwam in zijn uitzonderlijke levensduur.
Honda CR-V benzinemotoren: Historische generaties I-II (1995-2006)
De eerste Honda CR-V generatie (1995-2001) werd uitsluitend aangeboden met een 2,0-liter DOHC motor met 94 kW (128 pk). Deze Honda CR-V motor was gebaseerd op de beproefde B20B technologie en werd beschouwd als praktisch onverwoestbaar. De tweede generatie (2002-2006) kreeg een modernere 2,0-liter i-VTEC-motor (K20A) met 110 kW (150 pk), die gebruikmaakte van Honda's VTEC variabele klepregeling. Beide Honda CR-V motoren hadden uitsluitend natuurlijke aanzuiging zonder turbo, wat hun uitzonderlijke betrouwbaarheid verklaart. De K20A-motor van de tweede generatie ontwikkelde zich tot de beste benzinemotor van de beginperiode - hij bood niet alleen meer vermogen, maar ook een betere loop en een lager brandstofverbruik dan zijn voorganger.
Honda CR-V motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2.0 DOHC (Gen I) | 128 PK | 8,5-9,2 l/100km | Tandriem elke 100.000 km | Zeer goed |
2.0 i-VTEC (Gen II) | 150 PK | 7,8-8,5 l/100km | Praktisch geen zwakke punten | Zeer goed |

Honda CR-V motoren: Generatie III (2007-2012)
De derde generatie Honda CR-V zette de traditie van betrouwbare atmosferische motoren voort en wordt beschouwd als een van de beste generaties ooit. De Honda CR-V motoren van dit tijdperk haalden met goed onderhoud gemakkelijk 350.000 tot 450.000 kilometer, waarbij de 2,0-liter i-VTEC als bijzonder duurzaam werd beschouwd. Grote motorschade bleef een zeldzaamheid, alleen de 2,4-liter motor vertoonde af en toe problemen met de distributieketting na zeer hoge kilometrages. Het absolute hoogtepunt was de 2,0-liter i-VTEC met 150 pk - een technisch hoogstandje dat vermogen, efficiëntie en betrouwbaarheid perfect in balans bracht. Deze generatie markeerde ook het begin van het dieseltijdperk voor de Europese markt met de 2.2 i-DTEC.
Honda CR-V benzinemotoren: Generatie III (2007-2012)
Het benzinemotorengamma van de Honda CR-V bestond uit twee beproefde i-VTEC-motoren: de 2.0-liter met 110 kW (150 pk) en de 2.4-liter met 140 kW (190 pk). De Honda CR-V 2.0 i-VTEC (R20A) zette het succesverhaal van zijn voorganger voort en bleek uitzonderlijk betrouwbaar met een soepele vermogensafgifte. De grotere Honda CR-V 2.4 i-VTEC (K24Z) bood meer vermogen voor sportieve bestuurders, maar vertoonde af en toe zwakke plekken in de distributieketting na zeer hoge kilometrages van meer dan 300.000 kilometer. Beide Honda CR-V motoren bleven atmosferische motoren zonder turbo, wat de reden was voor hun legendarische betrouwbaarheid.
Honda CR-V dieselmotoren: Generatie III (2007-2012)
Voor het eerst bood Honda een Honda CR-V diesel aan voor de Europese markt: de 2.2 i-DTEC met 110 kW (150 pk). Deze Honda CR-V dieselmotor was gebaseerd op de nieuwste common-rail technologie met roetfilter en bleek verrassend betrouwbaar voor een motor van de eerste generatie. De Honda CR-V 2.2 i-DTEC bood een uitstekende vermogensafgifte en een laag brandstofverbruik, waarbij alleen het roetfilter af en toe moest worden geregenereerd op de snelweg. Deze motor ontwikkelde zich tot de beste diesel in de geschiedenis van de Honda CR-V en bood een zeldzame combinatie van efficiëntie en betrouwbaarheid.
Honda CR-V motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.0 i-VTEC | 150 PK | 7,2-8,0 l/100km | Praktisch geen zwakke punten | Zeer goed |
2.4 i-VTEC | 190 PK | 8,1-8,8 l/100km | Distributieketting na 300.000+ km | Goed |
2.2 i-DTEC | 150 PK | 5,8-6,5 l/100km | Regeneratie roetfilter | Zeer goed |

Honda CR-V motoren: Generatie IV (2012-2018)
De vierde generatie Honda CR-V markeerde een keerpunt in de motorontwikkeling, waarbij voor het eerst in Europa turbolading werd geïntroduceerd, terwijl de beproefde atmosferische motoren behouden bleven. De Honda CR-V motoren van deze generatie haalden met goed onderhoud 300.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de atmosferische motoren betrouwbaarder bleven dan de nieuwe turbomotoren. De 1.6 i-DTEC diesel bleek problematisch met frequente injectorproblemen en verstoppingen van het roetfilter, terwijl de beproefde 2.0 i-VTEC zijn betrouwbaarheid behield. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.4 i-VTEC met 185 pk - deze bood de beste combinatie van prestaties en duurzaamheid. Deze generatie luidde ook het einde van het dieseltijdperk in, omdat Honda zich steeds meer ging richten op hybride technologie.
Honda CR-V benzinemotoren: Generatie IV (2012-2018)
Het benzinemotorengamma van de Honda CR-V werd uitgebreid met een 1.5 VTEC Turbo met 140 kW (190 pk), terwijl de beproefde 2.0 i-VTEC met 114 kW (155 pk) en de 2.4 i-VTEC met 136 kW (185 pk) leverbaar bleven. De Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo was Honda's eerste benadering van turbotechnologie en vertoonde typische kinderziektes: af en toe problemen met brandstofverdunning van de motorolie op korte ritten en schade aan de turbocompressor na veel kilometers. De Honda CR-V 2.0 i-VTEC bleef de meest betrouwbare motor van deze generatie, terwijl de 2.4 i-VTEC de beste balans bood tussen prestaties en betrouwbaarheid.
Honda CR-V dieselmotoren: Generatie IV (2012-2018)
De nieuwe Honda CR-V 1.6 i-DTEC met 88 kW (120 pk) en 118 kW (160 pk) verving de beproefde 2,2-liter diesel en bleek aanzienlijk problematischer. Deze Honda CR-V dieselmotoren hadden regelmatig last van injectorproblemen, verstoppingen van het roetfilter en problemen met de uitlaatgasrecirculatie. De Honda CR-V 1.6 i-DTEC ontwikkelde zich tot de meest problematische motor in de hele geschiedenis van de CR-V en leidde er uiteindelijk toe dat Honda stopte met de ontwikkeling van diesels. Veel eigenaren meldden kostbare reparaties na slechts 80.000 tot 120.000 kilometer.
Honda CR-V motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.0 i-VTEC | 155 PK | 7,0-7,8 l/100km | Bewezen betrouwbaarheid | Zeer goed |
2.4 i-VTEC | 185 PK | 7,8-8,5 l/100km | Beste balans prestaties/betrouwbaarheid | Zeer goed |
1.5 VTEC Turbo | 190 PK | 6,8-7,5 l/100km | Olieverdunning, turboladerschade | Matig |
1.6 i-DTEC | 120-160 PK | 4,8-5,5 l/100km | Injectoren, roetfilter, EGR | Problematisch |

Honda CR-V motoren: Generatie V (2018-heden)
De huidige generatie Honda CR-V vertrouwt volledig op hybride technologie en vertegenwoordigt Honda's toekomstvisie voor efficiënte aandrijfsystemen. Alle motoren zijn nu uitgerust met hybride technologie, de turbobenzinemotoren zijn doorontwikkeld en de diesel is helemaal uit het straatbeeld verdwenen. Omdat sommige varianten pas sinds 2019 op de markt zijn, is er nog geen volledige langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen zien. De topmotor is de 2.0 i-MMD hybride met 184 pk systeemvermogen, die sportieve rijprestaties combineert met uitzonderlijke efficiëntie. De hybride technologie belooft een levensduur van meer dan 300.000 kilometer, omdat het elektrische systeem de verbrandingsmotor ontlast.
Honda CR-V benzinemotoren: Generatie V (2018-heden)
De basis van het Honda CR-V motorengamma is de doorontwikkelde 1.5 VTEC Turbo met 142 kW (193 pk). Deze Honda CR-V motor is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger en de problemen met olieverdunning zijn grotendeels opgelost. De Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo wordt beschouwd als aanzienlijk betrouwbaarder dan zijn voorganger en ontwikkelt zich tot de beste turbomotor in de geschiedenis van de CR-V - hij biedt een soepele vermogensafgifte en is tot nu toe grotendeels vrij van grote productieproblemen.
Honda CR-V hybride aandrijvingen: Generatie V (2018-heden)
De Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid met een systeemvermogen van 135 kW (184 pk) combineert een 2,0-liter atmosferische Atkinson-motor met twee elektromotoren. Deze Honda CR-V Hybrid technologie heeft een veel eenvoudiger ontwerp dan zijn Duitse concurrenten en heeft geen complexe versnellingsbak. De Honda CR-V Hybrid blijkt uitzonderlijk zuinig te zijn met een reëel brandstofverbruik van slechts 5,5-6,2 liter per 100 km en biedt een indrukwekkend soepele loop. De eerste langetermijnervaringen laten zien dat de hybride componenten zeer betrouwbaar zijn.
Honda CR-V motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.5 VTEC Turbo | 193 PK | 6,5-7,2 l/100km | Aanzienlijk verbeterd, weinig problemen | Goed |
2.0 i-MMD Hybride | 184 PK | 5,5-6,2 l/100km | Zeer betrouwbaar, zuinig | Zeer goed |

Conclusie: De beste Honda CR-V motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Honda CR-V motoren toont duidelijk Honda's filosofie van voortdurende vooruitgang - terwijl de vroege atmosferische motoren uitblonken door uitzonderlijke betrouwbaarheid, kampten de dieselexperimenten met problemen voordat Honda met succes overstapte op hybride technologie. De nieuwe hybride generatie belooft een terugkeer naar de deugden van de vroege CR-V motoren: hoge betrouwbaarheid gecombineerd met moderne efficiëntie.
- Beste Honda CR-V benzinemotor:
De Honda CR-V 2.0 i-VTEC (Generatie III, 150 pk) combineert legendarische betrouwbaarheid met ruim voldoende vermogen en een laag brandstofverbruik - een motor die gemakkelijk 400.000+ kilometer aan kan.
- Beste Honda CR-V dieselmotor:
De Honda CR-V 2.2 i-DTEC (Generatie III, 150 pk) blijft de enige echt betrouwbare diesel in de geschiedenis van de CR-V en biedt een uitstekende vermogensafgifte met een laag brandstofverbruik.
- Beste Honda CR-V hybride motor:
De Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (Generatie V, 184 pk) met zijn eenvoudige maar effectieve hybride technologie en uitzonderlijke brandstofzuinigheid met hoge betrouwbaarheid.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Honda CR-V biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.