Inhoudsopgave
BMW X1 motoren
Sinds de lancering in 2009 heeft de BMW X1 zich ontwikkeld tot een van de meest succesvolle premium compacte SUV's, met een gevarieerd aanbod van BMW X1 motoren over drie generaties. Elke generatie heeft nieuwe technologieën en verschillende sterke en zwakke punten gebracht, terwijl de BMW X1 motoren voortdurend verder zijn ontwikkeld.

BMW X1 motoren: Generatie I (2009-2015)
De eerste BMW X1 generatie was een pionier in het premium compacte SUV segment en werd gekenmerkt door robuuste, maar in sommige gevallen nog niet volledig doorontwikkelde motoren. De kilometerstand varieerde sterk afhankelijk van het motortype: terwijl de beproefde BMW X1 dieselmotoren met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer haalden, vereisten de vroege benzinemotoren vaak dure reparaties aan de distributieketting of hogedrukpomp tussen 150.000 en 200.000 kilometer. Problemen met de distributieketting waren niet ongewoon als het onderhoud werd verwaarloosd, vooral bij de N20 motoren. De absolute topmotor van deze generatie was de BMW X1 20d met 177 pk, die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde en de langst meegaande motor van de eerste generatie bleek te zijn.
BMW X1 benzinemotoren: Generatie I (2009-2015)
Het gamma benzinemotoren van de BMW X1 bestond aanvankelijk uit atmosferische en later turbomotoren. Het begon met de BMW X1 18i (2,0-liter atmosferische motor, 150 pk), die indruk maakte door zijn eenvoud en robuustheid. Vanaf 2011 kwamen daar de moderne turbomotoren bij: de BMW X1 20i met 184 pk (N20B20 motor) en later de BMW X1 25i met 218 pk. Deze BMW X1 motoren hadden echter te kampen met typische problemen van de vroege turbogeneratie: het uitrekken van de distributieketting, problemen met de hogedrukpomp en af en toe schade aan de turbocompressor maakten ze tot de meest problematische motoren van deze generatie. De BMW X1 28i met 245 pk was de krachtigste benzinemotor, maar was slechts in enkele markten verkrijgbaar en was bijzonder gevoelig voor schade aan de distributieketting.
BMW X1 dieselmotoren: Generatie I (2009-2015)
De BMW X1 diesels werden gedomineerd door de bewezen N47 motorfamilie. De BMW X1 18d begon met 143 pk en werd later opgewaardeerd naar 150 pk. De BMW X1 20d was de bestseller met 177 pk en ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele generatie. De BMW X1 25d met 218 pk werd later toegevoegd, maar kwam minder vaak voor. Deze BMW X1 dieselmotoren voldeden al aan de Euro 5 norm en boden een uitstekende combinatie van prestaties, brandstofverbruik en betrouwbaarheid. Alleen de vroege N47 motoren vertoonden af en toe problemen met de distributieketting, maar die konden worden voorkomen met regelmatig onderhoud.
BMW X1 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
18i (atmosferische motor) | 150 PK | 7,2-7,8 l/100km | Robuust, maar weinig vermogen | Goed |
20i (N20) | 184 PK | 6,8-7,5 l/100km | Distributieketting, hogedrukpomp | Problematisch |
25i/28i | 218-245 PK | 7,5-8,2 l/100km | Distributieketting, turbolader | Problematisch |
18d | 143-150 PK | 4,8-5,4 l/100km | Af en toe distributieketting | Goed |
20d | 177 PK | 5,1-5,7 l/100km | Zeer robuust en zuinig | Zeer goed |
25d | 218 PK | 5,5-6,1 l/100km | Zeldzaam, maar betrouwbaar | Goed |

BMW X1 motoren: Generatie II (2015-2022)
De tweede generatie BMW X1 betekende een revolutionaire verandering van het voorwielaangedreven platform (UKL2) en bracht compleet nieuwe motoren met zich mee. Deze generatie wordt beschouwd als de meest evenwichtige van alle drie de generaties, met BMW X1 motoren die met goed onderhoud gemakkelijk 250.000 tot 300.000 kilometer halen. De meeste kinderziektes van de eerste generatie werden verholpen en de BMW X1 dieselmotoren bleven de koningen op de lange afstand. Het absolute hoogtepunt was de BMW X1 20d met 190 pk (B47 motor), die vermogen en efficiëntie perfect combineerde. Plug-in hybride technologie maakt ook zijn debuut met de BMW X1 xDrive25e vanaf 2019.
BMW X1 benzinemotoren: Generatie II (2015-2022)
Het BMW X1 benzinemotorengamma was gebaseerd op de nieuwe B-motorenfamilie met driecilinder- en viercilindermotoren. De BMW X1 18i kreeg een 1,5-liter driecilinder turbo met 140 pk, die verrassend soepel liep en aanzienlijk zuiniger was dan zijn voorganger. De BMW X1 20i werd geleverd met een 2,0-liter viercilinder turbo (B48) met 192 pk, die aanzienlijk betrouwbaarder bleek dan de N20-motoren van de eerste generatie. Deze BMW X1 motoren vertoonden slechts af en toe problemen met klepverkalking op korte ritten. De krachtigste BMW X1 25i met 231 pk was slechts in enkele markten verkrijgbaar en bleek probleemloos, maar met een hoger brandstofverbruik.
BMW X1 dieselmotoren: Generatie II (2015-2022)
De BMW X1 Diesel vertrouwde volledig op de nieuwe B47 motorfamilie. De BMW X1 18d begon met 150 pk en werd later gehandhaafd op 150 pk. De BMW X1 20d was de bestseller met 190 pk en ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van deze generatie. Alle BMW X1 dieselmotoren waren voorzien van moderne common-rail injectie met SCR katalysator en roetfilter om aan de Euro 6 norm te voldoen. De BMW X1 20d met 140 kW (190 pk) bleek de zuinigste en betrouwbaarste motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid.
BMW X1 Plug-in Hybride: Generatie II (2015-2022)
De BMW X1 xDrive25e met 220 pk systeemvermogen werd vanaf 2019 aangeboden. Deze combineerde een 1,5-liter driecilinder benzinemotor met een 95 pk sterke elektromotor en bood een elektrische actieradius tot 57 kilometer. De BMW X1 Hybrid bleek betrouwbaar, maar met beperkingen qua kofferruimte.
BMW X1 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
18i (B38) | 140 PK | 5,6-6,2 l/100km | Af en toe klepverkalking | Goed |
20i (B48) | 192 PK | 6,0-6,8 l/100km | Zelden klepverkalking | Zeer goed |
25i | 231 PK | 6,8-7,4 l/100km | Hoger verbruik | Goed |
18d (B47) | 150 PK | 4,0-4,6 l/100km | Zeer robuust en zuinig | Zeer goed |
20d (B47) | 190 PK | 4,2-4,8 l/100km | Beste motor van de generatie | Zeer goed |
xDrive25e | 220 PK | 1,9-2,3 l/100km + elektriciteit | Kleine kofferbak | Goed |

BMW X1 motoren: Generatie III (2022-heden)
De huidige generatie BMW X1 zet volledig in op elektrificatie en vertegenwoordigt BMW's visie op de toekomst van verbrandingsmotoren. Alle benzinemotoren zijn nu uitgerust met mild hybrid technologie, terwijl de plug-in hybrides een elektrische actieradius tot 89 kilometer bieden. Omdat de generatie pas sinds 2022 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen zien. De topmotor is de BMW X1 xDrive30e met 326 pk systeemvermogen, die sportieve prestaties combineert met een hoge efficiëntie. De mild-hybride technologie belooft een levensduur van meer dan 300.000 kilometer, omdat de elektrische ondersteuning de verbrandingsmotor ontlast.
BMW X1 mild-hybride benzinemotor: Generatie III (2022-heden)
Twee mild-hybride benzinemotoren vormen de basis van het motorengamma van de BMW X1. De BMW X1 18i heeft een herziene 1,5-liter driecilindermotor gekregen met 136 pk en een 48-volt mild-hybridesysteem. De BMW X1 20i maakt gebruik van een 2,0-liter viercilinder motor met 178 pk, eveneens met mild hybrid technologie. Beide BMW X1 motoren hebben elektrische ondersteuning tot 19 pk en hebben tot nu toe geen grote productieproblemen laten zien. De BMW X1 20i met 178 pk wordt als bijzonder succesvol beschouwd en ontwikkelt zich tot de beste benzinemotor van deze generatie.
BMW X1 plug-in hybrides: Generatie III (2022-heden)
De BMW X1 plug-in hybride varianten bieden twee prestatieniveaus: De BMW X1 xDrive25e met 245 pk en de BMW X1 xDrive30e met 326 pk systeemvermogen. Beide combineren een 1,5-liter driecilinder motor met één of twee elektromotoren en bieden een elektrische actieradius tot 89 km. Deze BMW X1 motoren zijn technisch complex, maar tot nu toe betrouwbaar.
BMW X1 dieselmotoren: Generatie III (2022-heden)
Er zijn twee BMW X1 dieselmotoren beschikbaar: De BMW X1 18d met 150 pk en de BMW X1 20d met 163 pk, beide gebaseerd op de doorontwikkelde B47-motorenfamilie. Deze BMW X1 diesels zetten de traditie van betrouwbare dieselmotoren voort en voldoen aan de Euro 6d norm.
BMW X1 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
18i (mild hybride) | 136 PK | 5,4-6,0 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
20i (mild hybride) | 178 PK | 5,8-6,4 l/100km | Beste benzinemotor van de generatie | Zeer goed |
18d | 150 PK | 4,1-4,7 l/100km | Bewezen en robuust | Zeer goed |
20d | 163 PK | 4,3-4,9 l/100km | Verdere ontwikkeling van de B47 | Zeer goed |
xDrive25e | 245 PK | 1,1-1,4 l/100km + elektriciteit | Complex, maar efficiënt | Goed |
xDrive30e | 326 PK | 1,3-1,6 l/100km + elektriciteit | Zeer complex, sportief | Goed |

Conclusie: De beste BMW X1 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de BMW X1 motoren laat duidelijk de technologische vooruitgang zien die BMW in drie generaties heeft geboekt. Terwijl de eerste generatie nog worstelde met kinderziektes, vestigde de tweede generatie zich als betrouwbaar en volwassen. De derde generatie stelt nieuwe normen voor efficiëntie en milieuvriendelijkheid met zijn elektrificatiestrategie.
- Beste BMW X1 benzinemotor:
De BMW X1 20i (178 pk, generatie III) met mild hybrid technologie combineert moderne efficiëntie met hoge betrouwbaarheid en gecultiveerde loop.
- Beste BMW X1 dieselmotor:
De BMW X1 20d (190 pk, Generatie II) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid over alle generaties heen.
- Beste BMW X1 hybride motor:
De BMW X1 xDrive25e (245 pk, Generatie III) met zijn hoge elektrische actieradius tot 89 km en lage brandstofverbruik.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle BMW X1 generaties biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.