Inhoudsopgave
Kia Cee'd motoren
De Kia Cee'd heeft zich sinds de lancering in 2006 gevestigd als een betrouwbare compacte auto en biedt een geavanceerde reeks motoren over drie generaties. De technologische ontwikkeling van de Kia Cee'd motoren weerspiegelt Kia's transformatie van budgetfabrikant naar een technologisch geavanceerd autoconcern.

Kia Cee'd generatie I (2006-2012)
De eerste Kia Cee'd generatie markeerde een keerpunt voor het Koreaanse merk in Europa en bood solide, maar nog niet volledig ontwikkelde motoren. De kilometerstand lag tussen de 200.000 en 300.000 kilometer bij goed onderhoud, waarbij de dieselmotoren duurzamer waren dan de benzinemotoren. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 150.000 en 200.000 kilometer, meestal aan de distributieketting, waterpomp of turbocompressor. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.6 CRDi met 128 pk, die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde. Technische hoogtepunten waren het eerste gebruik van common-rail dieseltechnologie en de solide afwerking, die Kia positioneerden als een serieus alternatief voor de gevestigde Europese fabrikanten.
Kia Cee'd benzinemotoren: Generatie I (2006-2012)
De Kia Cee'd benzinemotoren bestonden voornamelijk uit atmosferische motoren zonder turbo. Het instapmodel was een 1,4-liter met 90 pk, die zuinig maar zwak bleek te zijn. De 1,6-liter benzinemotor met 126 pk vormde het hart van het gamma en bood een goede balans tussen prestaties en verbruik. Deze Kia Cee'd motoren werden als betrouwbaar beschouwd, maar hadden last van typische problemen van oudere Koreaanse motoren: verhoogd olieverbruik vanaf 120.000 kilometer, problemen met de distributieketting bij verwaarloosd onderhoud en af en toe een defecte bobine. De 2.0-liter met 143 pk was alleen leverbaar in de sportieve varianten en bleek de meest robuuste benzinemotor van de generatie, maar met een navenant hoger brandstofverbruik.
Kia Cee'd dieselmotoren: Generatie I (2006-2012)
De Kia Cee'd diesels werden gedomineerd door de 1.6 CRDi met verschillende vermogens van 90 tot 128 pk. De zwakkere 1.6 CRDi met 90 pk bleek bijzonder zuinig met een brandstofverbruik van slechts 4,5 liter per 100 kilometer, maar leed onder een gebrek aan trekkracht. De krachtigere versie met 128 pk ontwikkelde zich tot de beste motor van de hele eerste generatie - hij bood voldoende vermogen voor snelwegritten, bleef zuinig en bleek zeer duurzaam. Er was ook een 2.0 CRDi met 140 pk, maar die werd minder vaak verkocht. Alle Kia Cee'd diesels hadden moderne common-rail injectie en voldeden aan de Euro 4 norm, later ook aan Euro 5.
Kia Cee'd motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.4 MPI | 90 PK | 6,8-7,2 l/100km | Zwakke borst, olieverbruik | Gemiddeld |
1.6 MPI | 126 PK | 7,0-7,8 l/100km | Distributieketting, bobines | Goed |
2.0 MPI | 143 PK | 8,1-8,7 l/100km | Hoog verbruik, verder robuust | Goed |
1.6 CRDi | 90-128 PK | 4,5-5,2 l/100km | Turbocompressor (bij 128 pk) | Zeer goed |
2.0 CRDi | 140 PK | 5,8-6,3 l/100km | Zeldzaam, weinig ervaring | Gemiddeld |

Kia Cee'd Generatie II (2012-2018)
De tweede generatie Kia Cee'd bracht een flinke kwaliteitssprong en modernere motortechnologie. De kilometerstand steeg naar 250.000 tot 350.000 kilometer bij goed onderhoud, waarbij de herziene dieselmotoren bijzonder duurzaam werden. Grote reparaties kwamen minder vaak voor en meestal pas na 200.000 kilometer. Het absolute hoogtepunt was de 1.6 CRDi met 136 pk, die indruk maakte door zijn combinatie van prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid. Technische innovaties waren onder andere de introductie van turbobenzinemotoren (T-GDI) en de verbetering van de dieseltechnologie. Voor het eerst bood Kia ook een sportieve GT-versie met 204 pk, die de Cee'd in nieuwe prestatiesferen katapulteerde.
Kia Cee'd benzinemotoren: Generatie II (2012-2018)
Het gamma benzinemotoren van de Kia Cee'd werd uitgebreid met moderne motoren met directe turbo-inspuiting. De beproefde 1.6 MPI met 130 pk bleef de basismotor, terwijl de 1.0 T-GDI met 120 pk en de 1.4 T-GDI met 140 pk werden toegevoegd. Deze Kia Cee'd turbobenzinemotoren boden aanzienlijk meer koppel dan hun voorgangers met natuurlijke aanzuiging, maar vertoonden typische turboproblemen: verkooksing van de inlaatkleppen door de directe inspuiting en af en toe beschadiging van de turbolader tijdens sportief rijden. Het hoogtepunt was de 1.6 T-GDI met 204 pk in de Cee'd GT, die verrassend betrouwbaar bleek te zijn, maar een navenant hoog brandstofverbruik had van 8,5-9,2 liter.
Kia Cee'd dieselmotoren: Generatie II (2012-2018)
De herziene 1.6 CRDi werd aangeboden in vermogens van 110, 128 en 136 pk. Alle varianten hadden moderne common-rail injectie van de derde generatie en voldeden aan de Euro 6-norm. De Kia Cee'd 1.6 CRDi met 136 pk ontwikkelde zich tot de beste motor van deze generatie - hij bood een perfecte balans tussen prestaties (320 Nm koppel), verbruik (4,2-4,8 liter) en betrouwbaarheid. De zwakkere varianten met 110 en 128 pk bleken bijzonder zuinig, maar boden minder reserves voor het rijden op de snelweg. Problemen werden vooral veroorzaakt door verwaarloosd onderhoud, met name verstopte roetfilters en defecte EGR-kleppen.
Kia Cee'd motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.6 MPI | 130 PK | 6,5-7,1 l/100km | Bewezen, maar verouderd | Goed |
1.0 T-GDI | 120 PK | 5,8-6,4 l/100km | Klepverstopping, kleine turbo | Gemiddeld |
1.4 T-GDI | 140 PK | 6,2-6,8 l/100km | Turbocompressor, verkooksing | Matig |
1.6 T-GDI | 204 PK | 8,5-9,2 l/100km | Hoog brandstofverbruik, verder robuust | Goed |
1.6 CRDi | 110-136 PK | 4,2-5,1 l/100km | EGR-klep, roetfilter | Zeer goed |

Kia Cee'd generatie III (2018-heden)
De huidige generatie Kia Cee'd vertegenwoordigt het toppunt van technologische ontwikkeling en biedt het modernste motoraanbod in de geschiedenis van het model. De kilometerstand bereikt gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer bij goed onderhoud, waarbij de nieuwe mild hybride motoren extra efficiëntie bieden. Grote reparaties zijn zeldzaam en komen meestal pas na 250.000 kilometer voor. De absolute topmotor is de 1.6 CRDi met 136 pk in de herziene versie, die indruk maakt met geoptimaliseerde inspuiting en verbeterde uitlaatgasnabehandeling. Technische hoogtepunten zijn de introductie van 48-volt mild hybridetechnologie en de verdere verfijning van de turbobenzinemotoren. De sportieve GT-versie kreeg een compleet nieuwe 1.6 T-GDI met 204 pk, die aanzienlijk zuiniger is dan zijn voorganger.
Kia Cee'd benzinemotoren: Generatie III (2018-heden)
Het Kia Cee'd benzinemotorengamma omvat moderne turbomotoren met directe injectie en verbeterde technologie. De instapmotor is een 1.0 T-GDI met 120 pk, die betrouwbaarder is geworden dan zijn voorganger dankzij een grotere turbocompressor en geoptimaliseerde afstemming. De 1.4 T-GDI met 140 pk is ook verbeterd en heeft minder cokesproblemen. Nieuw is de 1.5 T-GDI met 160 pk, die is uitgerust als mild hybrid (MHEV) met 48-volt technologie en een bijzonder efficiënte en betrouwbare motor blijkt te zijn. De sportieve 1.6 T-GDI met 204 pk in de Cee'd GT is volledig herzien en biedt nu een betere balans tussen prestaties en verbruik.
Kia Cee'd dieselmotoren: Generatie III (2018-heden)
De beproefde 1.6 CRDi wordt aangeboden in een herziene vorm met 115 en 136 pk. Beide varianten zijn voorzien van de nieuwste generatie common rail injectie en voldoen aan de Euro 6d norm. De Kia Cee'd 1.6 CRDi met 136 pk blijft de beste dieselmotor in het gamma en biedt een uitstekende efficiëntie met zijn geoptimaliseerde brandstofverbruik van slechts 4,0-4,5 liter per 100 kilometer. De zwakkere 115 pk variant is vooral geschikt voor stadsrijders en weinig reizigers. Problemen zijn zeldzaam en beperken zich meestal tot het complexe uitlaatgasnabehandelingssysteem, dat regelmatig onderhoud vereist.
Kia Cee'd mild hybride motoren: Generatie III (2018-heden)
De Kia Cee'd MHEV varianten combineren een 1.5 T-GDI benzinemotor met een 48-volt elektromotor en bieden een systeemvermogen van 160 pk. Deze technologie maakt uitrollen op constante snelheid, soepel starten en recuperatie bij het remmen mogelijk. De Kia Cee'd 1.5 T-GDI MHEV ontpopt zich als het technologische hoogtepunt van het gamma en biedt een uitstekende balans tussen prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid met een brandstofverbruik van slechts 5,4-5,8 liter per 100 kilometer.
Kia Cee'd motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.0 T-GDI | 120 PK | 5,6-6,2 l/100km | Verbeterd, minder problemen | Goed |
1.4 T-GDI | 140 PK | 5,8-6,4 l/100km | Af en toe verkooksing | Goed |
1.5 T-GDI MHEV | 160 PK | 5,4-5,8 l/100km | Zeer modern, betrouwbaar tot nu toe | Zeer goed |
1.6 T-GDI | 204 PK | 7,8-8,4 l/100km | Aanzienlijk verbeterd | Zeer goed |
1.6 CRDi | 115-136 PK | 4,0-4,7 l/100km | Complexe uitlaatgasnabehandeling | Zeer goed |

Conclusie: De beste Kia Cee'd motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Kia Cee'd motoren laat een continue verbetering zien over alle drie de generaties. Terwijl de eerste generaties nog kampten met typische kinderziektes, heeft de huidige generatie een hoog niveau van betrouwbaarheid en efficiëntie bereikt. De dieselmotoren zijn consequent de meest betrouwbare keuze gebleven, terwijl de benzinemotoren met elke generatie aanzienlijk zijn verbeterd.
- Beste Kia Cee'd benzinemotor:
De Kia Cee'd 1.5 T-GDI MHEV (160 pk, Generatie III) combineert moderne mild-hybrid technologie met uitstekende efficiëntie en hoge betrouwbaarheid en levert tegelijkertijd sportieve prestaties.
- Beste Kia Cee'd dieselmotor:
De Kia Cee'd 1.6 CRDi (136 pk, Generatie II & III) biedt de beste combinatie van prestaties, zuinigheid en duurzaamheid over beide generaties, met een brandstofverbruik van slechts 4,0-4,8 liter per 100 kilometer.
- Beste Kia Cee'd sportmotor:
De herziene versie van de Kia Cee'd 1.6 T-GDI GT (204 pk, Generatie III) biedt sportieve rijprestaties met aanzienlijk verbeterde efficiëntie en betrouwbaarheid in vergelijking met zijn voorganger.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Kia Cee'd biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.