Inhoudsopgave
Hyundai i30 motoren
Sinds de lancering in 2007 is de Hyundai i30 uitgegroeid tot een van de meest succesvolle compacte auto's, met een gevarieerd motorenaanbod over drie generaties. Elke generatie heeft nieuwe technologieën en verschillende sterke en zwakke punten gebracht, van de beproefde atmosferische motoren tot moderne turbo- en hybrideaandrijvingen.

Hyundai i30 generatie I (2007-2012)
De eerste Hyundai i30 generatie was Hyundai's entree in de Europese compacte klasse en werd gekenmerkt door robuuste maar technisch conservatieve motoren. Bij goed onderhoud haalde de kilometerstand gemakkelijk 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de dieselmotoren vaak zelfs 400.000 kilometer haalden zonder grote reparaties. Grote motorschade was zeldzaam, alleen de vroege 1.6 CVVT benzinemotoren hadden de neiging om tussen de 150.000 en 200.000 kilometer problemen te krijgen met de distributieketting. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.6 CRDi met 128 pk, die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde en werd beschouwd als een van de beste dieselmotoren in zijn klasse.
Hyundai i30 benzinemotoren: Generatie I (2007-2012)
Het benzinemotorengamma van de Hyundai i30 bestond voornamelijk uit atmosferische motoren met CVVT-technologie. De 1.4 MPI met 80 kW (109 pk) was verkrijgbaar als instapmotor en bleek bijzonder zuinig en betrouwbaar. De 1.6 CVVT met 90 kW (122 pk) vormde het middelpunt van het gamma en bood een evenwichtige combinatie van prestaties en brandstofverbruik. Deze Hyundai i30 motoren hadden zelden last van grote problemen - af en toe traden er problemen met de distributieketting op als het onderhoud werd verwaarloosd, maar over het algemeen werden ze als zeer betrouwbaar beschouwd. De krachtigste Hyundai i30 benzinemotor was een 2.0 CVVT met 105 kW (143 pk), maar deze werd minder vaak aangeboden en had een hoger brandstofverbruik.
Hyundai i30 dieselmotoren: Generatie I (2007-2012)
De Hyundai i30 diesels werden gedomineerd door de 1.6 CRDi met verschillende vermogens van 66 kW (90 pk) tot 94 kW (128 pk). De Hyundai i30 1.6 CRDi met 85 kW (116 pk) ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele generatie - vooral de varianten die vanaf 2009 werden geproduceerd met common-rail injectie en standaard een roetfilter bleken zeer duurzaam en zuinig. Deze Hyundai i30 CRDi-motoren voldeden al aan de Euro 5-norm en boden een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en betrouwbaarheid. Er was ook een 2.0 CRDi met 103 kW (140 pk), maar die kwam minder vaak voor.
Hyundai i30 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.4 MPI | 109 PK | 6,8-7,2 l/100km | Zeer robuust, weinig vermogen | Goed |
1.6 CVVT | 122 PK | 7,1-7,8 l/100km | Af en toe distributieketting | Zeer goed |
2.0 CVVT | 143 PK | 8,2-8,9 l/100km | Hoger verbruik | Goed |
1.6 CRDi | 90-128 PK | 4,8-5,4 l/100km | Zeer robuust en zuinig | Zeer goed |
2.0 CRDi | 140 PK | 5,2-5,8 l/100km | Niet erg gebruikelijk | Goed |

Hyundai i30 generatie II (2012-2017)
De tweede Hyundai i30 generatie markeerde een belangrijke technologische sprong met de introductie van turbo benzinemotoren en modernere diesels. Met goed onderhoud halen de meeste motoren van deze generatie gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de 1.6 CRDi diesels nog steeds als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote motorstoringen waren zeldzaam, alleen de nieuwe 1.0 T-GDI turbobenzinemotoren vertoonden af en toe problemen met de directe inspuiting. Het absolute hoogtepunt was de 1.6 CRDi met 136 pk - een verdere ontwikkeling van de beproefde dieselmotor met een nog betere efficiëntie. Voor het eerst was er vanaf 2017 ook een sportieve i30 N met een 250 pk turbobenzinemotor.
Hyundai i30 benzinemotoren: Generatie II (2012-2017)
Het aanbod Hyundai i30 benzinemotoren werd uitgebreid met moderne turbomotoren. De beproefde 1.6 CVVT bleef in het gamma met 97 kW (132 pk), maar werd aangevuld met de nieuwe 1.0 T-GDI met 88 kW (120 pk). Deze kleine Hyundai i30 turbobenzinemotor bleek zuinig te zijn, maar gevoelig voor coking van het directe injectiesysteem. De 1.4 T-GDI met 103 kW (140 pk) bood een goede balans tussen prestaties en verbruik. Voor sportieve rijders was de Hyundai i30 N vanaf 2017 leverbaar met een 2.0 T-GDI en 184 kW (250 pk), die een betrouwbare high-performance motor bleek te zijn, maar een aanzienlijk hoger brandstofverbruik had.
Hyundai i30 dieselmotoren: Generatie II (2012-2017)
De Hyundai i30 1.6 CRDi werd aangeboden in verschillende vermogensniveaus van 81 kW (110 pk) tot 100 kW (136 pk). Alle Hyundai i30 diesels hadden moderne common-rail injectie met SCR-katalysator en roetfilter. De Hyundai i30 1.6 CRDi met 100 kW (136 pk) bleek de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid - ideaal voor frequente bestuurders. Er was ook een 1.4 CRDi met 66 kW (90 pk) als instapdiesel, maar die was minder gangbaar.
Hyundai i30 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.0 T-GDI | 120 PK | 5,8-6,4 l/100km | Directe injectie Coking | Gemiddeld |
1.4 T-GDI | 140 PK | 6,2-6,8 l/100km | Robuust, goede balans | Goed |
1.6 CVVT | 132 PK | 6,9-7,5 l/100km | Bewezen en betrouwbaar | Zeer goed |
2.0 T-GDI N | 250 PK | 8,4-9,2 l/100km | Hoog brandstofverbruik | Goed |
1.4 CRDi | 90 PK | 4,5-5,0 l/100km | Niet erg gebruikelijk | Goed |
1.6 CRDi | 110-136 PK | 4,2-4,8 l/100km | Zeer robuust en zuinig | Zeer goed |

Hyundai i30 generatie III (2017-heden)
De huidige Hyundai i30 generatie vertegenwoordigt het technologische hoogtepunt van de serie met moderne turbomotoren, mild hybrid technologie en krachtige N-Performance varianten. Alle motoren van deze generatie zijn ontworpen voor een lange levensduur en halen met goed onderhoud gemakkelijk 350.000 tot 450.000 kilometer. De mild hybridetechnologie belooft een nog langere levensduur, omdat de elektrische ondersteuning de verbrandingsmotor ontlast. De topmotor is de 1.5 T-GDI met 160 pk, die sportieve prestaties combineert met een hoog rendement. De N-Performance varianten met maximaal 280 pk zetten nieuwe maatstaven in de compacte klasse.
Hyundai i30 benzinemotoren: Generatie III (2017-heden)
Moderne turbobenzinemotoren vormen de basis van het motorengamma van de Hyundai i30. De 1.0 T-GDI is behouden met 88 kW (120 pk) en aangevuld met een mild hybrid variant met 48-volt technologie. De nieuwe 1.5 T-GDI met 118 kW (160 pk) wordt beschouwd als bijzonder succesvol en ontwikkelt zich tot de beste motor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte over een breed toerengebied en heeft tot nu toe geen grote problemen gehad met de serieproductie. Voor sportieve rijders is de Hyundai i30 N met 2.0 T-GDI verkrijgbaar in verschillende vermogensniveaus van 184 kW (250 pk) tot 206 kW (280 pk), waarbij de krachtigste variant wordt gebruikt in de i30 N Performance.
Hyundai i30 dieselmotoren: Generatie III (2017-heden)
De beproefde Hyundai i30 1.6 CRDi is doorontwikkeld en verkrijgbaar met vermogens van 85 kW (115 pk) tot 100 kW (136 pk). Alle varianten zijn voorzien van moderne SCR-technologie en voldoen aan de Euro 6d-norm. De Hyundai i30 1.6 CRDi met 100 kW (136 pk) zet de traditie van betrouwbare Hyundai-diesels voort en biedt met 4,1-4,6 liter per 100 km nog steeds een van de laagste verbruikscijfers in zijn klasse.
Hyundai i30 mild hybride motoren: Generatie III (2017-heden)
Vanaf 2020 was de Hyundai i30 uitgerust met 48-volt mild hybrid technologie. De 1.0 T-GDI MHEV met 88 kW (120 pk) en de 1.5 T-GDI MHEV met 118 kW (160 pk) bieden een lager brandstofverbruik en een soepelere vermogensafgifte dankzij elektrische ondersteuning. Deze Hyundai i30 mild hybrid motoren worden beschouwd als de meest efficiënte benzinemotoren in het gamma.
Hyundai i30 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.0 T-GDI | 120 PK | 5,4-6,0 l/100km | Af en toe directe injectie | Goed |
1.0 T-GDI MHEV | 120 PK | 5,0-5,6 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
1.5 T-GDI | 160 PK | 5,8-6,4 l/100km | Zeer robuust en efficiënt | Zeer goed |
1.5 T-GDI MHEV | 160 PK | 5,4-6,0 l/100km | Uitstekende efficiëntie | Zeer goed |
2.0 T-GDI N | 250-280 PK | 8,0-8,8 l/100km | Hoog verbruik, maar robuust | Goed |
1.6 CRDi | 115-136 PK | 4,1-4,6 l/100km | Bewezen en zeer zuinig | Zeer goed |

Conclusie: De beste Hyundai i30 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Hyundai i30 motoren laat een continue verbetering zien op het gebied van betrouwbaarheid, efficiëntie en prestaties. Terwijl de eerste generaties indruk maakten met hun robuustheid, bieden de moderne turbomotoren en mild hybride motoren ook een hoge efficiëntie en sportieve rijprestaties. De dieselmotoren zijn in alle generaties de meest betrouwbare en zuinige aandrijflijnen in het gamma gebleven.
- Beste Hyundai i30 benzinemotor:
De Hyundai i30 1.5 T-GDI MHEV (160 pk, Generatie III) combineert moderne mild-hybrid technologie met hoge efficiëntie en uitstekende betrouwbaarheid.
- Beste Hyundai i30 dieselmotor:
De Hyundai i30 1.6 CRDi (136 pk, generatie II & III) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid over alle generaties.
- Beste Hyundai i30 prestatiemotor:
De Hyundai i30 N 2.0 T-GDI (280 pk, Generatie III) met zijn hoge prestaties en verrassend goede betrouwbaarheid voor een high performance motor.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Hyundai i30 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.