Inhoudsopgave
Dacia Duster motoren
Sinds de lancering in 2010 heeft de Dacia Duster zich ontwikkeld tot een van de meest succesvolle budget-SUV's en biedt de Dacia Duster een beproefd motorengamma over drie generaties. Het Roemeense merk heeft zich altijd gericht op eenvoudige, robuuste motoren die betrouwbaarheid boven technische verfijning stellen.

Dacia Duster motoren: Generatie I (2010-2017)
De eerste generatie Dacia Duster vestigde de Roemeense als goedkope instapper in de SUV-wereld en werd gekenmerkt door beproefde maar technisch eenvoudige motoren. Met goed onderhoud bereikte de kilometerstand een respectabele 250.000 tot 300.000 kilometer, waarbij de Dacia Duster dieselmotoren aanzienlijk duurzamer waren dan de benzinemotoren. De Dacia Duster benzinemotoren hadden tussen de 150.000 en 200.000 kilometer vaak grote reparaties nodig aan bobines, katalysatoren of de distributieketting. Vooral de vroege 1,6-liter benzinemotoren vertoonden zwakke plekken in de klepafstelling en hadden de neiging om ongelijkmatig stationair te lopen. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.5 dCi met 110 pk, die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde en wordt beschouwd als een van de beste Dacia Duster motoren aller tijden.
Dacia Duster benzinemotoren: Generatie I (2010-2017)
Het Dacia Duster benzinemotorengamma bestond voornamelijk uit atmosferische motoren zonder turbo. De 1.6 MPI was verkrijgbaar met 77 kW (105 pk) als instapmotor en was gebaseerd op de beproefde Renault K7M. Later kwam daar de krachtigere 1.6 SCe met 84 kW (115 pk) bij, die een moderner klepbedieningssysteem had. Deze Dacia Duster motoren hadden echter last van typische problemen van oudere Renault motoren: defecte bobines, problemen met de katalysator en af en toe geluiden van de distributieketting kenmerkten het beeld. De 2.0 MPI met 100 kW (136 pk) was slechts in een paar markten verkrijgbaar en werd als traag en dorstig beschouwd. De Dacia Duster benzinemotoren van de eerste generatie waren robuust gebouwd, maar technisch verouderd en brandstofintensief.
Dacia Duster dieselmotoren: Generatie I (2010-2017)
De Dacia Duster diesels werden gedomineerd door de 1.5 dCi van Renault met verschillende vermogens van 70 kW (95 pk) tot 81 kW (110 pk). De Dacia Duster 1.5 dCi met 81 kW (110 pk) werd de meest betrouwbare en populaire motor van de hele generatie. Deze Dacia Duster dCi motoren waren gebaseerd op de beproefde Renault K9K motor met common-rail injectie en turbolading. Vooral de latere varianten vanaf 2013 met Euro 5-norm en verbeterde brandstofinspuiting bleken zeer duurzaam en zuinig. De Dacia Duster 1.5 dCi bood een uitstekende combinatie van prestaties, een brandstofverbruik van slechts 4,5-5,2 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid, waardoor hij favoriet was bij veelrijders.
Dacia Duster motor | Prestaties | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.6 MPI | 105 PK | 7,8-8,4 l/100km | Bobines, katalysator, distributieketting | Gemiddeld |
1.6 SCe | 115 PK | 7,2-7,8 l/100km | Klepafstelling, ongelijkmatig stationair draaien | Gemiddeld |
2.0 MPI | 136 PK | 8,9-9,5 l/100km | Traag, hoog verbruik | Matig |
1.5 dCi | 95-110 PK | 4,5-5,2 l/100km | Zeer robuust, duurzaam | Zeer goed |

Dacia Duster motoren: Generatie II (2018-2023)
De tweede Dacia Duster generatie bracht een aanzienlijke modernisering van het motorengamma en maakte voor het eerst gebruik van turbolading in de benzinemotoren. De meeste Dacia Duster motoren van deze generatie halen met goed onderhoud gemakkelijk 200.000 tot 280.000 kilometer, waarbij de beproefde 1.5 dCi diesels nog steeds als bijzonder duurzaam worden beschouwd. De nieuwe TCe turbobenzinemotoren vertoonden aanvankelijk kinderziektes, maar ontwikkelden zich tot betrouwbare motoren voor dagelijks gebruik. Het absolute hoogtepunt was de 1.5 dCi Blue met 115 pk - een technisch hoogstandje met SCR-katalysator en Euro 6d standaard, die zowel kracht als efficiëntie bood. Voor het eerst was er ook een LPG-aandrijving met de 1.0 TCe Eco-G, die vooral succesvol was in markten met gunstige gasprijzen.
Dacia Duster benzinemotoren: Generatie II (2018-2023)
Het Dacia Duster benzinemotorengamma is volledig herzien en steunt nu op moderne TCe turbomotoren. De 1.0 TCe met 74 kW (100 pk) verving de oude atmosferische motoren en bood meer vermogen en een betere efficiëntie ondanks de kleinere cilinderinhoud. De krachtigere 1.3 TCe met 110 kW (150 pk) kwam voort uit de samenwerking met Mercedes en bleek een krachtige en moderne aandrijving te zijn. Deze Dacia Duster TCe motoren bleken aanzienlijk betrouwbaarder dan hun voorgangers, met slechts af en toe problemen met klepverkalking op korte ritten. De Dacia Duster 1.0 TCe werd de populairste benzinemotor van deze generatie, terwijl de 1.3 TCe minder populair was vanwege zijn complexiteit en hogere onderhoudskosten.
Dacia Duster dieselmotoren: Generatie II (2018-2023)
De bewezen Dacia Duster 1.5 dCi werd doorontwikkeld en aangeboden in verschillende vermogensniveaus van 85 kW (115 pk). De Dacia Duster 1.5 dCi Blue met SCR-katalysator en AdBlue-injectie voldeed aan de Euro 6d-norm en bleef de gebruikelijke betrouwbaarheid bieden. Deze Dacia Duster diesels hadden moderne common-rail injectie met een druk tot 1.800 bar en bleken zeer robuust. De Dacia Duster 1.5 dCi Blue bleek de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie te zijn, met een testverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid - ideaal voor veelrijders en lange ritten.
Dacia Duster LPG aandrijving: Generatie II (2018-2023)
Vanaf 2019 werd voor het eerst een Dacia Duster met LPG-aandrijving (1.0 TCe Eco-G) met 100 pk aangeboden. Deze combineerde een 1.0 TCe turbomotor met een LPG-tank van 50 liter en bood aanzienlijk lagere gebruikskosten. De Dacia Duster Eco-G bleek een betrouwbare zuinige motor te zijn, maar had beperkingen wat betreft bagageruimte door de extra gastank.
Dacia Duster motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.0 TCe | 100 PK | 6,2-6,8 l/100km | Af en toe klepverkalking | Goed |
1.3 TCe | 150 PK | 7,1-7,7 l/100km | Complex, hogere onderhoudskosten | Goed |
1.0 TCe Eco-G | 100 PK | 6,8 l/100km + LPG | Kleine kofferbak | Goed |
1.5 dCi Blauw | 115 PK | 4,2-4,8 l/100km | Zeer robuust, Euro-6d | Zeer goed |

Dacia Duster motoren: Generatie III (2024-heden)
De huidige generatie Dacia Duster is gebaseerd op een gestroomlijnd motorenaanbod en state-of-the-art aandrijftechnologie. Alle benzinemotoren hebben nu een turbo, terwijl de beproefde diesel verder is ontwikkeld. Omdat de generatie pas sinds 2024 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring beschikbaar, maar de eerste tests laten veelbelovende resultaten zien. De topmotor is de nieuwe 1.2 TCe met 130 pk, die sportieve prestaties combineert met een hoge efficiëntie. De Dacia Duster motoren van de derde generatie beloven een levensduur van meer dan 250.000 kilometer, omdat de ervaring die is opgedaan met de vorige generaties is meegenomen in de ontwikkeling.
Dacia Duster benzinemotoren: Generatie III (2024-heden)
Het motorengamma van de Dacia Duster is gebaseerd op twee TCe-motoren met een inhoud van 1,0 liter (100 pk) en 1,2 liter (130 pk). De Dacia Duster 1.0 TCe is herzien en biedt nu een verbeterde efficiëntie en soepelheid. De nieuwe Dacia Duster 1.2 TCe met 96 kW (130 pk) wordt beschouwd als bijzonder succesvol en ontwikkelt zich tot de beste benzinemotor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte over een breed toerentalbereik en is tot nu toe vrij van grote serieproductieproblemen. Beide Dacia Duster motoren zijn voorzien van moderne directe injectie en turbolading.
Dacia Duster dieselmotoren: Generatie III (2024-heden)
De beproefde Dacia Duster 1.5 dCi is opnieuw herzien en is verkrijgbaar met 115 pk. Deze Dacia Duster dieselvariant zet de traditie van betrouwbare Dacia Duster dCi motoren voort en voldoet aan de Euro 6d-ISC-FCM norm. De motor is nog steeds gebaseerd op de beproefde Renault K9K unit, maar is op details verfijnd.
Dacia Duster LPG aandrijving: Generatie III (2024-heden)
De Dacia Duster 1.0 TCe Eco-G is ook beschikbaar in de derde generatie en blijft gunstige gebruikskosten bieden dankzij de bivalente aandrijving met benzine en LPG.
Dacia Duster motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.0 TCe | 100 PK | 6,0-6,5 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Goed |
1.2 TCe | 130 PK | 6,3-6,9 l/100km | Moderne technologie, veelbelovend | Zeer goed |
1.0 TCe Eco-G | 100 PK | 6,5 l/100km + LPG | Ruimteverlies door gastank | Goed |
1.5 dCi | 115 PK | 4,0-4,5 l/100km | Bewezen, robuust | Zeer goed |

Conclusie: De beste Dacia Duster motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Dacia Duster motoren laat een continue verbetering zien over alle drie de generaties. Terwijl de eerste benzinemotoren nog worstelden met verouderde technologie, bieden de moderne TCe turbomotoren een geslaagde combinatie van prestaties en efficiëntie. De Dacia Duster dieselmotoren zijn in alle generaties de benchmark gebleven op het gebied van betrouwbaarheid en zuinigheid.
- Beste Dacia Duster benzinemotor:
De Dacia Duster 1.2 TCe (130 pk, generatie III) combineert moderne turbotechnologie met hoge efficiëntie en veelbelovende betrouwbaarheid.
- Beste Dacia Duster dieselmotor:
De Dacia Duster 1.5 dCi (110-115 pk, alle generaties) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid in alle generaties.
- Beste Dacia Duster alternatieve aandrijving:
De Dacia Duster 1.0 TCe Eco-G (100 pk, generatie II & III) met zijn bivalente LPG-aandrijving voor bijzonder gunstige gebruikskosten.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Dacia Duster biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.