Inhoudsopgave
Renault Laguna motoren
Sinds de lancering in 1993 heeft de Renault Laguna zich gevestigd als een belangrijke vertegenwoordiger van de middelgrote klasse en heeft tot 2015 drie generaties doorlopen met een gevarieerd motorenaanbod. De technologische evolutie van de Renault Laguna-motoren weerspiegelt drie decennia Franse technische expertise, van het robuuste begin tot de moderne turbomotoren.

Renault Laguna motoren: Generatie I (1993-2001)
De eerste generatie Renault Laguna was een gedurfde stap van Renault in het middensegment en werd gekenmerkt door solide, maar technisch nog steeds conventionele motoren. Met goed onderhoud bereikten de kilometers een respectabele 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de benzinemotoren vaak eerder grote reparaties nodig hadden dan de robuuste diesels. Typische reparatie-intervallen lagen tussen de 150.000 en 200.000 kilometer voor grote ingrepen zoals het vervangen van de distributieriem of problemen met de turbolader bij de diesels. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.2 dT met 113 pk, die betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde. In technisch opzicht was deze generatie nog steeds erg conventioneel, met beproefde atmosferische motoren en de eerste turbodiesels, die verrassend duurzaam bleken te zijn.
Renault Laguna benzinemotoren: Generatie I (1993-2001)
Het Renault Laguna benzinemotorengamma bestond uit verschillende atmosferische motoren van 1.6 tot 3.0 liter. Het instapmodel was een 1,6-liter met 90 pk, gevolgd door een 1,8-liter met 95 pk en een 2,0-liter met 113 of 140 pk. Deze Renault Laguna motoren waren gebaseerd op bewezen technologie met meerpuntsinspuiting en bleken relatief betrouwbaar, maar hadden last van een hoog brandstofverbruik en een beperkt vermogen. De krachtigste benzinemotor was een 3.0 V6 met 190 pk, die uitsluitend werd gebruikt in de Laguna V6 sportversie. Typische problemen waren defecte bobines, slijtage van de waterpomp en af en toe schade aan de koppakking bij hoge kilometerstanden.
Renault Laguna dieselmotoren: Generatie I (1993-2001)
De Renault Laguna diesels werden gedomineerd door de beproefde 1.9 dT (turbodiesel) met 90 pk, die zeer robuust bleek te zijn. Vanaf 1995 kwam daar de modernere 2.2 dT met 113 pk bij, die met zijn indirecte inspuiting en solide constructie de beste motor van de eerste generatie werd. Deze Renault Laguna dieselmotoren stonden bekend om hun duurzaamheid en lage gebruikskosten, ook al waren ze naar hedendaagse maatstaven lawaaierig en oncomfortabel. De 2.2 dT haalde met gemak 400.000 kilometer en meer, maar vereiste regelmatig onderhoud aan de injectiepomp en de turbocompressor. Typische zwakke punten waren de gloeibougies in de winter en incidentele schade aan de turbolader door verwaarloosd onderhoud.
Renault Laguna motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,6 16V | 90 PK | 8,5-9,2 l/100km | Bobines, waterpomp | Gemiddeld |
1,8 16V | 95 PK | 8,8-9,5 l/100km | Vergelijkbaar met 1.6, weinig vermogen | Gemiddeld |
2,0 16V | 113-140 PK | 9,2-10,1 l/100km | Koppakking, hoog verbruik | Matig |
3,0 V6 | 190 PK | 11,5-12,8 l/100km | Complex, duur in onderhoud | Matig |
1.9 dT | 90 PK | 6,8-7,5 l/100km | Luid, gloeibougies | Goed |
2.2 dT | 113 PK | 7,2-7,8 l/100km | Zeer robuust, beste keuze | Zeer goed |

Renault Laguna motoren: Generatie II (2001-2007)
De tweede generatie Renault Laguna betekende een belangrijke technologische sprong met de introductie van moderne common-rail dieselmotoren en verbeterde benzinemotoren. De kilometrage steeg naar 300.000 tot 400.000 kilometer voor de diesels, terwijl de benzinemotoren hun grenzen bleven opzoeken tussen 200.000 en 300.000 kilometer. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 120.000 en 180.000 kilometer, vooral bij de complexere turbomotoren. Het absolute hoogtepunt was de 2.2 dCi met 150 pk, die voor het eerst common rail technologie combineerde met hoge prestaties en betrouwbaarheid. Deze generatie introduceerde ook de eerste turbobenzinemotoren en stelde nieuwe normen op het gebied van comfort en efficiëntie, maar worstelde met elektronische kinderziektes en complexere technologie.
Renault Laguna benzinemotoren: Generatie II (2001-2007)
Het Renault Laguna benzinemotorengamma werd grondig herzien en omvatte nu moderne 16-kleps motoren met verbeterde inspuittechnologie. De 1,6-liter leverde nu 110 pk, de 1,8-liter 120 pk en de 2,0-liter 135 of 165 pk. Nieuw was een 2.0 Turbo met 170 pk, de eerste turbobenzinemotor in de Laguna-geschiedenis. Deze Renault Laguna motoren waren zuiniger en verfijnder dan hun voorgangers, maar hadden last van complexere elektronica en af en toe problemen met de nokkenasverstelling. De 3.0 V6 ging door met 207 pk, maar bleef een nichemotor met een hoog brandstofverbruik en complex onderhoud.
Renault Laguna dieselmotoren: Generatie II (2001-2007)
De revolutie in de Renault Laguna diesels kwam met de introductie van de dCi motoren (directe common-rail injectie). De 1.9 dCi begon met 110 of 120 pk en bood voor het eerst een combinatie van prestaties, zuinigheid en comfort. Het hoogtepunt was de 2.2 dCi met 150 pk, die zichzelf vestigde als een van de beste dieselmotoren van zijn tijd. Deze Renault Laguna dCi motoren waren aanzienlijk stiller en verfijnder dan hun voorgangers, maar haalden nog steeds hoge kilometerstanden van 350.000 tot 400.000 kilometer. Typische zwakke punten waren de inspuitkoppen, de geometrie van de turbocompressor en af en toe problemen met het roetfilter op korte ritten.
Renault Laguna motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,6 16V | 110 PK | 7,8-8,5 l/100km | Nokkenas aanpassing | Goed |
1,8 16V | 120 PK | 8,2-8,9 l/100km | Vergelijkbaar met 1.6 | Goed |
2,0 16V | 135-165 PK | 8,5-9,8 l/100km | Elektronica, gemiddelde prestaties | Gemiddeld |
2.0 Turbo | 170 PK | 9,2-10,5 l/100km | Turbocompressor, complex | Matig |
3,0 V6 | 207 PK | 11,8-13,2 l/100km | Hoog brandstofverbruik, duur | Matig |
1.9 dCi | 110-120 PK | 5,8-6,5 l/100km | Injectoren, turbo | Goed |
2.2 dCi | 150 PK | 6,2-6,8 l/100km | Beste motor, zeer robuust | Zeer goed |

Renault Laguna motoren: Generatie III (2007-2015)
De derde en laatste generatie Renault Laguna vertegenwoordigde het toppunt van technologische ontwikkeling en bood de modernste motoren in het gamma. De betrouwbaarheid bereikte nieuwe dimensies met kilometrages van 350.000 tot 450.000 kilometer voor de beste diesels, terwijl de benzinemotoren ook aanzienlijk duurzamer werden. Grote reparaties waren pas te verwachten tussen 180.000 en 250.000 kilometer, waarbij de onderhoudsintervallen konden worden verlengd. De absolute topmotor was de 2.0 dCi met 175 pk, die prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid perfect combineerde. Deze generatie introduceerde ook afgeslankte turbobenzinemotoren en stelde nieuwe normen voor uitstoot en verbruik, maar worstelde met de toenemende elektronica en complexere uitlaatgasnabehandeling.
Renault Laguna benzinemotoren: Generatie III (2007-2015)
Het Renault Laguna benzinemotorengamma werd volledig herzien en vertrouwde nu op moderne turbotechnologie. De 1,6-liter atmosferische motor bleef de instapmotor met 110 pk, maar werd aangevuld met een 1,6 TCe (turbo) met 140 pk. De 2.0-liter was er als atmosferische motor met 140 pk of als turbo met 170 of 205 pk. Deze Renault Laguna motoren waren aanzienlijk zuiniger en krachtiger dan hun voorgangers, maar hadden last van de typische problemen van vroege turbomotoren met directe inspuiting, zoals verkooksing van de inlaatkleppen en schade aan de turbocompressor. De 2.0 TCe met 205 pk ontwikkelde zich tot de meest problematische benzinemotor van de generatie met frequente storingen aan de turbolader en hoge reparatiekosten.
Renault Laguna dieselmotoren: Generatie III (2007-2015)
Het dieselgamma van de Renault Laguna was uitgerust met ultramoderne dCi-motoren. Als kleinste diesel bood de 1.5 dCi met 110 pk een goede balans tussen zuinigheid en prestaties. De beproefde 2.0 dCi was er in verschillende vermogensniveaus van 130 tot 175 pk, waarbij de 175 pk versie met twin-turbo technologie het summum vormde. Deze Renault Laguna dCi motoren werden beschouwd als de meest betrouwbare en efficiënte van hun tijd, met een brandstofverbruik van minder dan 5 liter per 100 km en kilometrages van meer dan 400.000 kilometer. Problemen werden voornamelijk veroorzaakt door de complexe uitlaatgasnabehandeling, het roetfilter en af en toe defecten aan de turbolader tijdens sportief rijden.
Renault Laguna motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,6 16V | 110 PK | 7,5-8,2 l/100km | Verouderd, weinig vermogen | Gemiddeld |
1.6 TCe | 140 PK | 6,8-7,5 l/100km | Klepverkalking, turbolader | Matig |
2,0 16V | 140 PK | 8,0-8,7 l/100km | Niet vaak voorkomend | Gemiddeld |
2.0 TCe | 170-205 PK | 7,8-9,2 l/100km | Turbocompressor, hoge reparatiekosten | Problematisch |
1.5 dCi | 110 PK | 4,5-5,2 l/100km | Zeer zuinig, robuust | Zeer goed |
2.0 dCi | 130-175 PK | 5,0-5,8 l/100km | Beste motor, twin-turbo | Zeer goed |

Conclusie: De beste Renault Laguna-motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Renault Laguna motoren over drie generaties laat duidelijk de technologische vooruitgang van de Franse auto-industrie zien. Terwijl de eerste generaties nog vertrouwden op bewezen, eenvoudige technologie, ontwikkelden de latere dCi dieselmotoren zich tot ware meesterwerken van techniek. De benzinemotoren daarentegen bleven vaak problematisch, vooral in de latere turboversies.
- Beste Renault Laguna benzinemotor:
De tweede generatie 1.6 16V 110 pk benzinemotor combineert betrouwbaarheid met acceptabele prestaties en gematigde gebruikskosten, zonder de complexiteit van de turbomotoren.
- Beste Renault Laguna dieselmotor:
De derde generatie 2.0 dCi met 175 pk biedt de perfecte combinatie van vermogen, efficiëntie en betrouwbaarheid en wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren van zijn tijd.
- Beste Renault Laguna motor overall:
De 2.2 dT met 113 pk van de eerste generatie blijft de favoriet voor langeafstandsrijders en frequente reizigers vanwege zijn legendarische betrouwbaarheid en onderhoudsgemak.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Renault Laguna biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.