Inhoudsopgave
Peugeot 3008 motoren
Sinds de lancering in 2008 is de Peugeot 3008 uitgegroeid tot een van de meest succesvolle Franse crossover SUV's en biedt een divers Peugeot 3008-motorengamma over twee generaties. De technologische evolutie van conventionele benzine- en dieselmotoren naar moderne hybride en elektrische aandrijvingen weerspiegelt de verschuiving van Peugeot naar elektromobiliteit.

Peugeot 3008 generatie I (2008-2016)
De eerste generatie Peugeot 3008 vestigde het model als een innovatieve crossover tussen een compacte bestelwagen en een SUV en werd gekenmerkt door een breed scala aan motoren met verschillende betrouwbaarheidsgraden. De kilometerstand varieerde aanzienlijk afhankelijk van het motortype: terwijl de beproefde HDi-dieselmotoren met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer haalden, hadden de VTi-benzinemotoren tussen 150.000 en 200.000 kilometer vaak grote reparaties aan de distributieketting of nokkenasfaser nodig. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.0 HDi met 163 pk, die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde. Typische reparatie-intervallen voor diesels lagen tussen 200.000 en 250.000 kilometer voor groot onderhoud, terwijl benzinemotoren al vanaf 120.000 kilometer kostbare ingrepen vereisten.
Peugeot 3008 benzinemotoren: Generatie I (2008-2016)
Het assortiment Peugeot 3008 benzinemotoren bestond voornamelijk uit VTi-motoren van verschillende cilinderinhoudsklassen. De 1.6 VTi was verkrijgbaar met 88 kW (120 pk) als instapmotor, later aangevuld met een krachtigere variant met 110 kW (150 pk). Deze Peugeot 3008-motoren waren gebaseerd op het beproefde TU-motorconcept, maar hadden last van typische problemen uit die tijd: uitrekkende distributiekettingen, nokkenasfaseerdefecten en incidentele problemen met de brandstofpomp maakten ze tot de minder betrouwbare motoren van deze generatie. De krachtigste Peugeot 3008 benzinemotor was een 2.0 VTi met 110 kW (150 pk), die robuuster was gebouwd maar nog steeds af en toe problemen had met het koelsysteem. Vanaf 2012 werd de moderne 1.6 THP met turbolader en 115 kW (156 pk) geïntroduceerd, maar die was gevoelig voor turboladerschade en olieverbruik.
Peugeot 3008 dieselmotoren: Generatie I (2008-2016)
De Peugeot 3008 diesels werden gedomineerd door de HDi serie met verschillende vermogensniveaus. De 1.6 HDi was verkrijgbaar met 80 kW (109 pk) en 84 kW (114 pk) en bleek een zuinige en betrouwbare aandrijving voor dagelijks gebruik. De krachtigere 2.0 HDi werd aangeboden in varianten met 110 kW (150 pk) en 120 kW (163 pk). Deze Peugeot 3008 HDi motoren waren standaard voorzien van common-rail injectie en een roetfilter, voldeden aan de Euro 5 norm en boden een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en betrouwbaarheid. Vooral de 2.0 HDi met 163 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele generatie - zijn robuuste ontwerp en geavanceerde injectiesysteem maakten hem tot favoriet voor veelrijders en het gebruik van aanhangers.
Peugeot 3008 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.6 VTi | 120-150 PK | 7,2-8,1 l/100km | Distributieketting, nokkenas faser | Matig |
2.0 VTi | 150 PK | 8,3-8,9 l/100km | Koelsysteem, brandstofpomp | Gemiddeld |
1.6 THP | 156 PK | 7,5-8,2 l/100km | Turbocompressor, olieverbruik | Problematisch |
1.6 HDi | 109-114 PK | 4,9-5,4 l/100km | Zeer robuust en zuinig | Zeer goed |
2.0 HDi | 150-163 PK | 5,2-5,8 l/100km | Uitstekende betrouwbaarheid | Zeer goed |

Peugeot 3008 generatie II (2016-heden)
De tweede generatie Peugeot 3008 betekende een complete herstart als volwaardige SUV en bracht een compleet nieuwe generatie motoren met zich mee. De meeste motoren van deze generatie halen met goed onderhoud gemakkelijk 250.000 tot 300.000 kilometer, waarbij de BlueHDi diesels als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote motorstoringen zijn veel zeldzamer geworden, alleen de eerste PureTech benzinemotoren vertoonden zwakke plekken in de distributieketting. Het absolute hoogtepunt was de 2.0 BlueHDi met 180 pk - een technisch hoogstandje met SCR-katalysator en zeer lage emissies. Hybride technologie werd in 2019 ook geïntroduceerd met het Hybrid4 systeem, dat vierwielaandrijving en hoge efficiëntie combineerde. Typische reparatie-intervallen voor moderne motoren liggen tussen de 180.000 en 250.000 kilometer.
Peugeot 3008 benzinemotoren: Generatie II (2016-heden)
De Peugeot 3008 benzinemotoren zijn volledig gebaseerd op moderne PureTech technologie. De 1.2 PureTech was in eerste instantie leverbaar met 96 kW (130 pk), later kwam daar een zwakkere 81 kW (110 pk) variant bij. Deze kleine Peugeot 3008 PureTech motoren bleken aanzienlijk zuiniger dan hun voorgangers, maar hadden in de eerste productiejaren (2016-2018) problemen met de distributieketting en distributieriem in het oliebad. Meer vermogen werd geleverd door de 1.6 PureTech met 133 kW (180 pk), die betrouwbaarder bleek te zijn. De meest problematische motor van deze generatie was de vroege 1.2 PureTech, waarbij na 60.000 kilometer scheuren in de distributieketting optraden - Peugeot verlengde daarom de garantie op dit onderdeel.
Peugeot 3008 dieselmotoren: Generatie II (2016-heden)
De Peugeot 3008 BlueHDi werd aangeboden in verschillende vermogensniveaus: 1.5 BlueHDi met 96 kW (130 pk), 1.6 BlueHDi met 88 kW (120 pk) en 2.0 BlueHDi met 132 kW (180 pk). Alle Peugeot 3008 diesels hadden moderne common-rail injectie met SCR-katalysator en roetfilter van de nieuwste generatie. De 1.5 BlueHDi met 130 pk bleek de meest evenwichtige motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid. De 2.0 BlueHDi met 180 pk bood sportieve rijprestaties met een aanhoudend laag brandstofverbruik en wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren in het segment.
Peugeot 3008 hybride aandrijving: Generatie II (2016-heden)
De Peugeot 3008 Hybrid4 met 221 kW (300 pk) systeemvermogen werd in 2019 geïntroduceerd. Deze combineerde een 1.6 PureTech met twee elektromotoren en bood vierwielaandrijving en een elektrische actieradius van ongeveer 60 kilometer. Het systeem bleek technisch volwassen, maar complex om te onderhouden. In 2021 volgde de 3008 Hybrid met 165 kW (225 pk) als voorwielaangedreven model, dat een goede balans bood tussen prestaties en efficiëntie.
Peugeot 3008 met elektrische aandrijving: Generatie II (2016-heden)
Met vermogens die variëren van 157 kW (213 pk) tot 170 kW (231 pk) positioneert de e-3008 zich als de technologische pionier van het merk.
Peugeot 3008 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.2 PureTech | 110-130 PK | 5,8-6,4 l/100km | Distributieketting (vroege modellen) | Matig |
1.6 PureTech | 180 PK | 6,8-7,2 l/100km | Robuust en betrouwbaar | Goed |
1.5 BlueHDi | 130 PK | 4,2-4,8 l/100km | Zeer zuinig en robuust | Zeer goed |
1.6 BlueHDi | 120 PK | 4,5-5,0 l/100km | Bewezen technologie | Goed |
2.0 BlueHDi | 180 PK | 4,8-5,4 l/100km | Sportief en efficiënt | Zeer goed |
Hybride4 | 300 PK | 1,3 l/100km + elektriciteit | Complex, maar geavanceerd | Goed |
Hybride | 225 PK | 1,4 l/100km + elektriciteit | Goede balans. | Goede balans |
e-3008 | 213-231 PK | 18-20 kWh/100km | Nog geen langetermijnervaring | Goed |

Conclusie: De beste Peugeot 3008 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Peugeot 3008 motoren laat duidelijk de technologische vooruitgang van het Franse merk zien. Terwijl de eerste generatie nog worstelde met klassieke motorproblemen, maakt de tweede generatie indruk met moderne, efficiënte aandrijvingen. De dieselmotoren bleven in beide generaties de meest betrouwbare aandrijvingen, terwijl de benzinemotoren grote sprongen in kwaliteit maakten. Hybride technologie werpt zich op als een veelbelovend alternatief voor milieubewuste bestuurders.
- Beste Peugeot 3008 benzinemotor:
De Peugeot 3008 1.6 PureTech (180 pk, generatie II) combineert moderne turbotechnologie met hoge betrouwbaarheid en evenwichtige rijprestaties.
- Beste Peugeot 3008 dieselmotor:
De Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (180 pk, generatie II) biedt de beste combinatie van prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid over alle generaties.
- Beste Peugeot 3008 hybride motor:
De Peugeot 3008 Hybrid4 (300 pk, Generatie II) met vierwielaandrijving en de optie om puur elektrisch te rijden voor korte afstanden.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Peugeot 3008 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.