Inhoudsopgave
Mercedes-Benz B-Klasse motoren
Sinds de lancering in 2005 heeft de Mercedes-Benz B-Klasse zich gevestigd als een innovatieve compacte bestelwagen, met een gevarieerd aanbod van Mercedes-Benz B-Klasse motoren over drie generaties. Elke generatie bracht nieuwe technologieën en verschillende sterke punten met zich mee, waarbij de ontwikkeling leidde van conventionele aandrijfsystemen tot moderne elektrische en hybride motoren.

Mercedes-Benz B-Klasse generatie I (2005-2011)
De eerste Mercedes-Benz B-Klasse generatie was een baanbrekend model in het segment van compacte bestelwagens en werd gekenmerkt door een solide, maar nog niet volledig uitgerijpt motorengamma. Het kilometerrendement varieerde sterk afhankelijk van het motortype en de onderhoudsintensiteit: terwijl de beproefde CDI-dieselmotoren met de juiste verzorging gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer haalden, vereisten de vroege benzinemotoren vaak kostbare reparaties aan kleppen of distributiekettingen tussen 150.000 en 200.000 kilometer. Schade aan de motor door oververhitting of gebrek aan olie was niet ongewoon als het onderhoud werd verwaarloosd. De absolute topmotor van deze generatie was de B 200 CDI met 140 pk, die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde en de langst meegaande motor van de eerste generatie bleek te zijn.
Mercedes-Benz B-Klasse benzinemotoren: Generatie I (2005-2011)
Het Mercedes-Benz B-Klasse benzinemotorengamma omvatte verschillende atmosferische motoren uit de M-serie. Het instapmodel B 150 had een 1,5-liter motor met 95 pk, gevolgd door de B 170 met 1,7 liter en 116 pk. De krachtigste Mercedes-Benz B-Klasse benzinemotor was de B 200 met 2,0 liter en 136 pk en de sportieve B 200 TURBO met 193 pk. Deze Mercedes-Benz B-Klasse motoren hadden last van typische problemen uit die tijd: klepverkalking, uitrekken van de distributieketting en af en toe problemen met oververhitting maakten ze tot de meest gevoelige motoren van deze generatie. Vooral de B 200 TURBO bleek zeer onderhoudsgevoelig en gevoelig voor schade aan de turbolader tijdens sportief rijden.
Mercedes-Benz B-Klasse dieselmotoren: Generatie I (2005-2011)
De beproefde CDI-technologie domineerde de Mercedes-Benz B-Klasse diesels. De B 180 CDI met 109 pk was het instapmodel, gevolgd door de B 200 CDI met 140 pk. Deze Mercedes-Benz B-Klasse CDI-motoren waren gebaseerd op de OM 640-serie en bleken uiterst betrouwbaar. De Mercedes-Benz B-Klasse B 200 CDI werd een absolute favoriet onder veelrijders - vooral de vanaf 2008 geproduceerde varianten met verbeterde common-rail injectie en standaard een roetfilter boden een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en duurzaamheid. Deze Mercedes-Benz B-Klasse dieselmotoren voldeden al aan de Euro 4-norm en werden beschouwd als de meest betrouwbare motoren van de hele generatie.
Mercedes-Benz B-Klasse motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
B 150 | 95 PK | 6,8-7,2 l/100km | Klepverkalking, zwakke motor | Gemiddeld |
B 170 | 116 PK | 7,0-7,4 l/100km | Spannende ketting, klepproblemen | Matig |
B 200 | 136 PK | 7,2-7,8 l/100km | Oververhitting, klepverkalking | Matig |
B 200 TURBO | 193 PK | 8,2-8,8 l/100km | Turbocharger beschadigd, onderhoudsintensief | Problematisch |
B 180 CDI | 109 PK | 4,8-5,2 l/100km | Zeer robuust, af en toe injectorproblemen | Goed |
B 200 CDI | 140 PK | 5,0-5,4 l/100km | Uitzonderlijk betrouwbaar | Zeer goed |

Mercedes-Benz B-Klasse generatie II (2011-2018)
De tweede generatie Mercedes-Benz B-Klasse markeerde een belangrijke technologische sprong en wordt beschouwd als de meest evenwichtige van alle drie de generaties. Bij goed onderhoud halen de meeste motoren van deze generatie gemakkelijk 250.000 tot 300.000 kilometer, waarbij de CDI-dieselmotoren nog steeds als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote motorstoringen zijn zeldzamer geworden, alleen de vroege 1,6-liter benzinemotoren vertoonden af en toe zwakke plekken. Het absolute hoogtepunt was de B 220 CDI met 170 pk - een krachtige en efficiënte diesel die zowel rijplezier als zuinigheid bood. Elektromobiliteit maakte ook zijn debuut met de B 250 e uit 2014, een volledig elektrische aandrijving met 179 pk.
Mercedes-Benz B-Klasse benzinemotoren: Generatie II (2011-2018)
Het Mercedes-Benz B-Klasse benzinemotorengamma werd volledig herzien en bevatte nu ook moderne turbomotoren. De B 180 met een 1,6-liter motor en 122 pk was het instapmodel, gevolgd door de B 200 met 156 pk uit hetzelfde blok. Sportievere varianten waren de B 220 4MATIC met 184 pk en de topklasse B 250 met 211 pk. Deze Mercedes-Benz B-Klasse motoren uit de M 270 serie bleken aanzienlijk betrouwbaarder dan hun voorgangers, met slechts af en toe problemen met klepverkalking. De Mercedes-Benz B-Klasse B 200 ontwikkelde zich tot de meest evenwichtige benzinemotor van deze generatie, met een goede vermogensafgifte en een acceptabele betrouwbaarheid.
Mercedes-Benz B-Klasse dieselmotoren: Generatie II (2011-2018)
De Mercedes-Benz B-klasse dieselreeks werd uitgerust met moderne CDI-motoren uit de OM 607- en OM 651-serie. De B 180 CDI met 109 pk en de B 200 CDI met 136 pk vormden het basisgamma, terwijl de B 220 CDI met 170 pk het topsegment markeerde. Alle Mercedes-Benz B-Klasse diesels waren voorzien van moderne common-rail injectie met SCR-katalysator en roetfilter. De Mercedes-Benz B-Klasse B 200 CDI bewees opnieuw de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie te zijn, met een testverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid - ideaal voor frequente bestuurders en lange ritten.
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive: Generatie II (2011-2018)
Vanaf 2014 werd voor het eerst een Mercedes-Benz B-Klasse elektrische auto (B 250 e) met 179 pk en 340 Nm aangeboden. Deze puur elektrische aandrijving bood een actieradius van ongeveer 200 kilometer en vertegenwoordigde Mercedes' eerste serieuze poging tot elektromobiliteit. De motor bleek betrouwbaar, maar de actieradius was naar de maatstaven van die tijd beperkt.
Mercedes-Benz B-Klasse motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
B 180 | 122 PK | 6,2-6,8 l/100km | Af en toe klepverkalking | Goed |
B 200 | 156 PK | 6,4-7,0 l/100km | Uitgebalanceerd, weinig problemen | Zeer goed |
B 220 4MATIC | 184 PK | 7,1-7,6 l/100km | Complexe vierwielaandrijving | Goed |
B 250 | 211 PK | 7,3-7,9 l/100km | Sportief, maar dorstig | Goed |
B 180 CDI | 109 PK | 4,0-4,4 l/100km | Zeer zuinig, robuust | Zeer goed |
B 200 CDI | 136 PK | 4,2-4,8 l/100km | Ideaal voor frequente bestuurders | Zeer goed |
B 220 CDI | 170 PK | 4,6-5,2 l/100km | Krachtig en efficiënt | Zeer goed |
B 250 e | 179 PK | 16,6 kWh/100km | Beperkt bereik | Goed |

Mercedes-Benz B-Klasse generatie III (2018-heden)
De huidige generatie Mercedes-Benz B-Klasse vertrouwt volledig op moderne aandrijftechnologieën en vertegenwoordigt Mercedes' visie op de toekomst van de compacte klasse. Alle motoren zijn nu uitgerust met de nieuwste technologie, terwijl de plug-in hybrides een elektrische actieradius tot 70 kilometer bieden. Omdat de generatie pas sinds 2018 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen zien. De topmotor is de B 250 e met een systeemvermogen van 218 pk, die sportieve prestaties combineert met een hoge efficiëntie. De moderne motortechnologie belooft een levensduur van meer dan 300.000 kilometer, omdat de motoren vanaf nul zijn ontwikkeld.
Mercedes-Benz B-Klasse benzinemotoren: Generatie III (2018-heden)
Het motoraanbod van de Mercedes-Benz B-Klasse is gebaseerd op moderne turbomotoren uit de M 260-serie. De B 180 met een 1,3-liter motor en 136 pk en de B 200 met 163 pk uit dezelfde krachtbron zijn leverbaar. Voor de sportieve eisen is er de B 250 met 224 pk uit een 2,0-liter motor. De Mercedes-Benz B-Klasse B 200 wordt als bijzonder succesvol beschouwd en ontwikkelt zich tot de beste benzinemotor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte over een breed toerentalbereik en is tot nu toe vrij van grote serieproductieproblemen.
Mercedes-Benz B-Klasse dieselmotoren: Generatie III (2018-heden)
Het Mercedes-Benz B-Klasse dieselgamma is omgebouwd naar moderne OM 608 motoren. De B 180 d met 116 pk en de B 200 d met 150 pk zetten de traditie van betrouwbare Mercedes-Benz B-Klasse diesels voort. Deze motoren zijn voorzien van de modernste uitlaatgasreiniging en voldoen aan de Euro 6d-norm. De Mercedes-Benz B-Klasse B 200 d bewees de zuinigste motor van deze generatie te zijn met een brandstofverbruik van slechts 4,1-4,5 liter per 100 km.
Mercedes-Benz B-Klasse plug-in hybrides: Generatie III (2018-heden)
De Mercedes-Benz B-Klasse B 250 e combineert een 1,3-liter benzinemotor met een elektromotor om een systeemvermogen van 218 pk te produceren. Met een elektrische actieradius tot 70 kilometer en een brandstofverbruik van slechts 0,2-0,3 liter per 100 km (in elektrische modus) vormt hij het technologische hoogtepunt van de huidige generatie.
Mercedes-Benz B-Klasse motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
B 180 | 136 PK | 6,0-6,4 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
B 200 | 163 PK | 6,2-6,8 l/100km | Evenwichtig, betrouwbaar | Zeer goed |
B 250 | 224 PK | 7,1-7,7 l/100km | Sportief, maar dorstig | Goed |
B 180 d | 116 PK | 4,3-4,7 l/100km | Zeer zuinig, robuust | Zeer goed |
B 200 d | 150 PK | 4,1-4,5 l/100km | Ideaal voor frequente bestuurders | Zeer goed |
B 250 e | 218 PK | 0,2-0,3 l/100km + elektriciteit | Complex, maar zeer efficiënt | Zeer goed |

Conclusie: De beste Mercedes-Benz B-Klasse motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Mercedes-Benz B-Klasse motoren laat over alle drie de generaties een continue verbetering zien. Terwijl de eerste benzinemotoren nog te kampen hadden met typische kinderziektes, zijn de CDI-dieselmotoren door alle generaties heen betrouwbaar en zuinig gebleven. De nieuwe plug-in hybride technologie van de derde generatie is een veelbelovende stap in de richting van elektromobiliteit en combineert de voordelen van beide aandrijfvormen optimaal.
- Beste Mercedes-Benz B-Klasse benzinemotor:
De Mercedes-Benz B-Klasse B 200 (163 pk, Generatie III) combineert moderne turbotechnologie met een hoge efficiëntie en een uitstekende betrouwbaarheid tot op heden.
- Beste Mercedes-Benz B-Klasse dieselmotor:
De Mercedes-Benz B-Klasse B 200 CDI/B 200 d (136-150 pk, generatie II & III) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid over alle generaties.
- Beste Mercedes-Benz B-Klasse hybride motor:
De Mercedes-Benz B-Klasse B 250 e (218 pk, Generatie III) met zijn hoge elektrische actieradius tot 70 km en lage brandstofverbruik.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Mercedes-Benz B-Klasse biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.