Inhoudsopgave
Audi A5 motoren
Sinds de lancering in 2007 heeft de Audi A5 zich gevestigd als een elegant coupéalternatief voor de A4 sedan en biedt een divers aanbod van Audi A5 motoren over drie generaties. De technologische ontwikkeling van klassieke atmosferische motoren tot moderne turbo-eenheden en mild hybride systemen weerspiegelt de innovatieve kracht van Audi.

Audi A5 motoren: Generatie I (2007-2016)
De eerste generatie Audi A5 werd gekenmerkt door een grote verscheidenheid aan motoren en vestigde het model als een sportief en elegant alternatief in het topsegment. De kilometerstand varieerde aanzienlijk afhankelijk van het motortype: terwijl de beproefde 3.0 TDI dieselmotoren met goed onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer haalden, vereisten de vroege 2.0 TFSI benzinemotoren vaak dure reparaties aan de distributieketting of turbocompressor tussen 150.000 en 200.000 kilometer. De absolute topmotor van deze generatie was de 3.0 TDI met 240 pk, die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde en wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren van zijn tijd. Typische reparatie-intervallen voor de benzinemotoren lagen tussen 80.000 en 120.000 kilometer voor distributiekettingen, terwijl de diesels pas na 200.000 kilometer groot onderhoud nodig hadden.
Audi A5 benzinemotoren: Generatie I (2007-2016)
Het benzinemotorengamma van de Audi A5 begon met de 1.8 TFSI (160 pk) als instapmotor, gevolgd door de 2.0 TFSI in verschillende vermogensniveaus van 180 tot 211 pk. Deze vroege Audi A5 TFSI-motoren hadden last van typische EA888 Generatie 1-problemen: problemen met de distributieketting, verhoogd olieverbruik en schade aan de turbocompressor maakten ze tot de meest problematische motoren van deze generatie. De 3.2 FSI V6 motor met natuurlijke aanzuiging en 265 pk bleek aanzienlijk betrouwbaarder te zijn, maar verbruikte aanzienlijk meer brandstof. De 4.2 FSI V8 met 354 pk in de S5 was de absolute top en werd ondanks het hoge brandstofverbruik als zeer robuust beschouwd. De RS5-variant met 4.2 FSI V8 en 450 pk rondde het benzinemotorengamma af en werd de meest gewilde, maar ook de duurste motor van deze generatie.
Audi A5 dieselmotoren: Generatie I (2007-2016)
De Audi A5 diesels werden gedomineerd door de 2.0 TDI met vermogens van 143 tot 177 pk, die een solide alledaagse motor bleek te zijn. De 2.7 TDI V6 met 190 pk liep soepeler, maar kwam minder vaak voor. Het absolute hoogtepunt was de 3.0 TDI V6 in verschillende vermogens van 204 tot 313 pk (SQ5). Vooral de Audi A5 3.0 TDI met 240 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele generatie - de varianten die vanaf 2008 werden geproduceerd met standaard common-rail injectie en een roetfilter bleken uitzonderlijk duurzaam en zuinig. Deze Audi A5 TDI-motoren voldeden al aan de Euro 5-norm en boden een uitstekende combinatie van prestaties, brandstofverbruik en betrouwbaarheid.
Audi A5 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.8 TFSI | 160 PK | 7,2-8,1 l/100km | Distributieketting, olieverbruik | Problematisch |
2.0 TFSI | 180-211 PK | 7,8-8,6 l/100km | Distributieketting, turbolader, olieverbruik | Problematisch |
3.2 FSI V6 | 265 PK | 9,1-10,2 l/100km | Hoog verbruik, verder robuust | Gemiddeld |
4.2 FSI V8 | 354-450 PK | 11,2-12,8 l/100km | Zeer robuust, hoog verbruik | Goed |
2.0 TDI | 143-177 PK | 5,8-6,4 l/100km | Deeltjesfilter, verder degelijk | Goed |
2.7 TDI V6 | 190 PK | 6,2-6,8 l/100km | Zeldzaam, oerdegelijk | Goed |
3.0 TDI V6 | 204-313 PK | 5,9-7,1 l/100km | Zeer robuust, duurzaam | Zeer goed |

Audi A5 motoren: Generatie II (2016-2023)
De tweede generatie Audi A5 betekende een aanzienlijke kwaliteitssprong en wordt beschouwd als de meest evenwichtige van alle generaties. Bij goed onderhoud halen de meeste motoren van deze generatie gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de 3.0 TDI diesels nog steeds als bijzonder duurzaam worden beschouwd. De EA888 generatie 3 benzinemotoren lieten aanzienlijke verbeteringen zien ten opzichte van hun voorgangers, maar sommige problemen met olieverbruik bleven bestaan. Het absolute hoogtepunt was de 2.9 TFSI V6 Biturbo met 354-450 pk - een technisch meesterwerk dat werd gebruikt in zowel de S5 als de RS5 en wordt beschouwd als een van de beste Audi-motoren van zijn tijd. Mild hybride technologie maakt ook zijn debuut met de 2.0 TFSI MHEV vanaf 2019.
Audi A5 benzinemotoren: Generatie II (2016-2023)
Het Audi A5 benzinemotorengamma begon met de 2.0 TFSI (EA888 Gen 3) in vermogens van 190 tot 252 pk, die aanzienlijk betrouwbaarder bleek dan zijn voorganger. In 2019 werd een mild hybride variant met een 12 volt systeem geïntroduceerd. Deze Audi A5 TFSI motoren vertoonden slechts af en toe problemen met klepverkalking en af en toe een verhoogd olieverbruik. De 3.0 TFSI V6 met 354 pk in de S5 bleek zeer robuust en krachtig. De absolute top was de 2.9 TFSI V6 Biturbo in de RS5 met 450 pk, die indruk maakte met zijn twin-turbo-oplading en hoge betrouwbaarheid. Deze Audi A5 RS5 motor ontwikkelde zich tot de beste benzinemotor in de hele geschiedenis van de A5 en wordt beschouwd als de referentie voor sportieve zescilinder turbomotoren.
Audi A5 dieselmotoren: Generatie II (2016-2023)
De Audi A5 2.0 TDI (EA288) werd aangeboden in vermogens van 150 tot 190 pk en bleek zeer betrouwbaar. De 3.0 TDI V6 was verkrijgbaar met 218, 286 en 347 pk (SQ5). Alle Audi A5 diesels hadden moderne common-rail injectie met SCR katalysator en roetfilter. De Audi A5 3.0 TDI met 218 pk bleek de meest efficiënte en betrouwbare motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 5,2-5,8 liter per 100 km en een zeer soepele loop en lange levensduur. De SQ5-variant met 347 pk bood sportieve rijprestaties met een verrassend matig brandstofverbruik.
Audi A5 mild hybride aandrijving: Generatie II (2016-2023)
Vanaf 2019 werd de Audi A5 2.0 TFSI aangeboden met een 12-volt mild hybride systeem, dat het brandstofverbruik met ongeveer 0,3-0,5 liter per 100 km verlaagde. Deze technologie bleek betrouwbaar en onderhoudsarm, maar bracht slechts een matige efficiëntiewinst.
Audi A5 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.0 TFSI | 190-252 PK | 6,8-7,6 l/100km | Af en toe klepverkalking | Goed |
2.0 TFSI MHEV | 190-252 PK | 6,5-7,3 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
3.0 TFSI V6 | 354 PK | 8,2-8,9 l/100km | Robuust, krachtig | Zeer goed |
2.9 TFSI V6 Biturbo | 450 PK | 8,7-9,4 l/100km | Zeer robuust, sportief | Zeer goed |
2.0 TDI | 150-190 PK | 4,8-5,6 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
3.0 TDI V6 | 218-347 PK | 5,2-6,8 l/100km | Duurzaam, zuinig | Zeer goed |

Audi A5 motoren: Generatie III (2024-heden)
De huidige generatie Audi A5 richt zich consequent op elektrificatie en vertegenwoordigt Audi's visie op de toekomst van verbrandingsmotoren. Alle benzinemotoren zijn nu uitgerust met mild hybridetechnologie, terwijl de plug-in hybrides een elektrisch bereik tot 80 kilometer bieden. Omdat de generatie pas sinds 2024 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen zien. De topmotor is de 2.9 TFSI V6 biturbo met 450 pk in de nieuwe RS5, die de bewezen technologie van de vorige generatie verder ontwikkelt. De mild hybrid technologie belooft een levensduur van meer dan 350.000 kilometer, omdat de elektrische ondersteuning de verbrandingsmotor ontlast en zorgt voor een gelijkmatigere belasting.
Audi A5 mild hybride benzinemotor: Generatie III (2024-heden)
Het motorengamma van de Audi A5 is gebaseerd op twee 2.0 TFSI-motoren met 150 kW (204 pk) en 195 kW (265 pk), beide met 48-volt mild hybrid-technologie. De Audi A5 2.0 TFSI met 150 kW (204 pk) wordt beschouwd als bijzonder succesvol en ontwikkelt zich tot de meest uitgebalanceerde motor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte over een breed toerentalbereik en is tot nu toe vrij van grote serieproductieproblemen. De 3.0 TFSI V6 met 367 pk in de S5 zet de traditie van krachtige zescilindermotoren voort.
Audi A5 plug-in hybrides: Generatie III (2024-heden)
De Audi A5 TFSI e-varianten bieden systeemvermogens van 299 pk en 367 pk met een elektrische actieradius tot 80 km. Deze Audi A5 motoren combineren efficiëntie met hoge prestaties, maar zijn technisch complex en zijn nog niet voldoende getest.
Audi A5 dieselmotoren: Generatie III (2024-heden)
Twee Audi A5 TDI-motoren met 163 kW (204 pk) en 210 kW (286 pk) zijn leverbaar en zetten de traditie van betrouwbare Audi-diesels voort. Beide zijn gebaseerd op de beproefde EA288-evo technologie.
Audi A5 high-performance benzinemotor: Generatie III (2024-heden)
De Audi A5 RS5 met 2.9 TFSI V6 biturbo en 450 pk blijft het hoogtepunt van het benzinemotorengamma. Deze motor is gebaseerd op de bewezen technologie van de vorige generatie en wordt als zeer betrouwbaar beschouwd, maar vertoont af en toe tekenen van oververhitting bij extreme belasting.
Audi A5 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.0 TFSI MHEV | 204-265 PK | 6,2-7,1 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
3.0 TFSI V6 MHEV | 367 PK | 7,8-8,5 l/100km | Robuust, krachtig | Zeer goed |
2.9 TFSI V6 Biturbo | 450 PK | 8,5-9,2 l/100km | Af en toe oververhitting | Goed |
2.0 TDI | 204 PK | 4,6-5,2 l/100km | Bewezen, robuust | Zeer goed |
3.0 TDI V6 | 286 PK | 5,4-6,1 l/100km | Duurzaam, zuinig | Zeer goed |
2.0 TFSI e | 299-367 PK | 1,2-1,5 l/100km + elektriciteit | Complex, nog onontgonnen | Gemiddeld |

Conclusie: De beste Audi A5 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Audi A5 motoren laat een voortdurende verbetering zien in betrouwbaarheid en efficiëntie over alle drie de generaties. Terwijl de vroege TFSI motoren van de eerste generatie kampten met aanzienlijke problemen, ontwikkelden de diesels zich over de hele linie tot betrouwbaarheidsreferenties. De nieuwe mild-hybride technologie van de derde generatie belooft een veelbelovende toekomst voor bestuurders die waarde hechten aan efficiëntie en betrouwbaarheid zonder te hoeven inleveren op sportieve rijprestaties.
- Beste Audi A5 benzinemotor:
De Audi A5 2.9 TFSI V6 Biturbo (450 pk, generatie II & III) combineert uitzonderlijke prestaties met hoge betrouwbaarheid en wordt beschouwd als een van de beste sportmotoren in zijn klasse.
- Beste Audi A5 dieselmotor:
De Audi A5 3.0 TDI V6 (240 pk, Generatie I; 218 pk, Generatie II) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en rijcomfort in alle generaties.
- Beste Audi A5 alledaagse motor:
De Audi A5 2.0 TFSI MHEV (204 pk, Generatie III) met zijn moderne mild hybrid technologie en uitstekende efficiëntie met hoge betrouwbaarheid.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Audi A5 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.