Inhoudsopgave
Peugeot Boxer motoren
De Peugeot Boxer heeft zich sinds de introductie in 1994 gevestigd als een betrouwbare bestelwagen en biedt een divers aanbod van Peugeot Boxer motoren over drie generaties. De technologische ontwikkeling van eenvoudige dieselmotoren met natuurlijke aanzuiging tot moderne common-rail systemen met SCR-katalysatoren laat de voortdurende verdere ontwikkeling van de aandrijfsystemen zien.

Peugeot Boxer generatie I (1994-2006)
De eerste generatie Peugeot Boxers werd gekenmerkt door robuuste maar technisch nog steeds eenvoudige dieselmotoren, die met goed onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 600.000 kilometer haalden. Grote motorschade kwam zelden voor, maar de motoren hadden wel regelmatig onderhoud nodig om de 15.000 tot 20.000 kilometer. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.8 HDi met 128 pk, die kracht en betrouwbaarheid optimaal combineerde en zich bijzonder goed bewees bij zware belasting. De vroege motoren hadden nog mechanische injectiepompen, die onderhoudsintensief maar extreem duurzaam waren. Vergeleken met concurrenten als de Ford Transit of Mercedes Sprinter bood de Peugeot Boxer een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding met een solide afwerking.
Peugeot Boxer dieselmotoren: Generatie I (1994-2006)
Het Peugeot Boxer dieselgamma bestond uit verschillende cilinderinhoudsvarianten. De instapmotor was een 1.9 TD met 69 pk, maar deze werd alleen gebruikt in de lichtste varianten. De 2.5 TDI met 79 pk (1994-1999), die indruk maakte door zijn eenvoud en robuustheid, was veel wijder verspreid. Vanaf 1999 kwam daar de modernere 2.0 HDi met 84 pk bij, die al common-rail injectie had. De krachtigste motor was de 2.8 HDi met 94 pk (vanaf 1999) en later 128 pk (vanaf 2002), die de meest betrouwbare en krachtige motor van deze generatie bleek te zijn. Deze Peugeot Boxer motoren werden gekenmerkt door hun onverwoestbaarheid, maar vereisten wel regelmatig onderhoud aan de injectiepomp en de distributieriem.
Peugeot Boxer benzinemotoren: Generatie I (1994-2006)
Benzinemotoren speelden een ondergeschikte rol in de Peugeot Boxer. Er was alleen een 2,0-liter benzinemotor met 109 pk beschikbaar, maar deze werd zelden gekozen vanwege het hoge brandstofverbruik en de geringe trekkracht. Deze Peugeot Boxer benzinemotor was vooral bedoeld voor de Italiaanse markt, waar er belastingvoordelen waren voor benzinemotoren.
Peugeot Boxer motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.9 TD | 69 PK | 8,5-9,2 l/100km | Zwak gemotoriseerd | Gemiddeld |
2.5 TDI | 79 PK | 8,8-9,5 l/100km | Tandriem, injectiepomp | Goed |
2.0 HDi | 84 PK | 7,8-8,4 l/100km | Turbolader, inspuitkoppen | Goed |
2.8 HDi | 94-128 PK | 8,2-9,1 l/100km | Zeer robuust, occasionele turbolader | Zeer goed |
2.0 benzinemotor | 109 PK | 12,5-14,0 l/100km | Hoog verbruik, laag koppel | Matig |

Peugeot Boxer Generatie II (2006-2014)
De tweede generatie Peugeot Boxers betekende een belangrijke technologische sprong met moderne common-rail dieselmotoren en een verbeterde efficiëntie. Bij goed onderhoud halen de meeste motoren van deze generatie 350.000 tot 500.000 kilometer, waarbij de 2.2 HDi-motoren als bijzonder duurzaam worden beschouwd. De vroege 3.0 HDi-motoren waren daarentegen problematisch met roetfilterproblemen en af en toe schade aan de turbolader. Het absolute hoogtepunt was de 2.2 HDi met 130 pk - een uitgebalanceerde motor met goede prestaties en een hoge betrouwbaarheid. Voor het eerst werd ook voldaan aan de emissienormen Euro 4 en Euro 5, waardoor de Peugeot Boxer in aanmerking kwam voor milieuzones en zijn marktpositie ten opzichte van concurrenten zoals de Iveco Daily versterkte.
Peugeot Boxer dieselmotoren: Generatie II (2006-2014)
Het dieselgamma van de Peugeot Boxer was gebaseerd op de nieuwe HDi-technologie met common rail injectie. Het instapmodel was een 2.2 HDi met 100 pk, die zeer betrouwbaar bleek te zijn. Krachtigere varianten van de 2.2 HDi leverden 110 pk (vanaf 2008) en 130 pk (vanaf 2011). Voor zware toepassingen was er de 3.0 HDi met 146 pk (2006-2011) en later 160 pk (vanaf 2011). De Peugeot Boxer 2.2 HDi met 130 pk ontwikkelde zich tot de beste motor van deze generatie - hij bood voldoende vermogen voor alle doeleinden en tegelijkertijd een hoge betrouwbaarheid en een matig brandstofverbruik. Hoewel de 3.0 HDi-motoren krachtig waren, hadden ze last van problemen met het roetfilter en af en toe schade aan de turbolader, vooral in frequent stadsverkeer.
Peugeot Boxer benzinemotoren: Generatie II (2006-2014)
Benzinemotoren bleven een marginaal fenomeen in de tweede generatie. Een 3,0-liter V6 benzinemotor met 156 pk was beschikbaar, maar vond weinig kopers vanwege het extreme brandstofverbruik van meer dan 15 liter per 100 kilometer.
Peugeot Boxer motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2.2 HDi | 100 PK | 7,2-7,8 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
2.2 HDi | 110 PK | 7,4-8,0 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
2.2 HDi | 130 PK | 7,6-8,2 l/100km | Zeer robuust, beste motor | Zeer goed |
3.0 HDi | 146 PK | 8,5-9,2 l/100km | Roetfilter, turbocompressor | Matig |
3.0 HDi | 160 PK | 8,8-9,5 l/100km | Roetfilter, turbolader | Matig |
3.0 V6 benzinemotor | 156 PK | 15,2-16,8 l/100km | Extreem brandstofverbruik | Problematisch |

Peugeot Boxer Generatie III (2014-heden)
De huidige generatie Peugeot Boxers maakt gebruik van de nieuwste Euro 6 dieseltechnologie met SCR-katalysator en AdBlue-injectie. Bij goed onderhoud halen de motoren 300.000 tot 450.000 kilometer, hoewel de AdBlue-technologie extra onderhoudskosten met zich meebrengt. De complexe uitlaatgasnabehandelingssystemen met DPF regeneratieproblemen en AdBlue pompdefecten zijn af en toe problematisch. De absolute topmotor is de 2.0 BlueHDi met 165 pk - een moderne, efficiënte motor met een uitstekende vermogensafgifte. Vanaf 2021 is er ook voor het eerst een volledig elektrische e-Boxer toegevoegd, waarmee een nieuwe standaard wordt gezet voor emissievrije bedrijfswagens. De generatie positioneert zich met succes tegenover concurrenten zoals de nieuwe Ford Transit en Mercedes Sprinter met een evenwichtige combinatie van technologie en prijs.
Peugeot Boxer dieselmotoren: Generatie III (2014-heden)
Het dieselgamma van Peugeot Boxer is volledig gebaseerd op BlueHDi-technologie met een cilinderinhoud van 2,0 liter. Vermogensniveaus van 110 pk, 130 pk, 140 pk en 165 pk zijn beschikbaar. Alle motoren zijn voorzien van de nieuwste generatie common-railinspuiting, SCR-katalysator met AdBlue-inspuiting en roetfilter. De Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi met 165 pk is de krachtigste en modernste motor, die zich kenmerkt door uitstekende rijprestaties en een relatief laag brandstofverbruik. De zwakkere varianten met 110 pk en 130 pk worden als bijzonder betrouwbaar en zuinig beschouwd. De complexe uitlaatgasnabehandelingssystemen zijn af en toe problematisch in alle varianten - DPF regeneratieproblemen bij veelvuldig kort rijden en defecte AdBlue pompen kunnen dure reparaties veroorzaken.
Peugeot Boxer elektrische aandrijving: Generatie III (2021-heden)
De Peugeot e-Boxer werd geïntroduceerd in 2021 en biedt een systeemvermogen van 90 kW (122 pk) met een actieradius tot 340 kilometer. De elektromotor ontwikkelt 260 Nm koppel en maakt een topsnelheid van 100 km/u mogelijk. De batterij heeft een capaciteit van 70 kWh en kan bij snellaadstations in 45 minuten worden opgeladen tot 80 procent. De Peugeot e-Boxer is met name geschikt voor binnenstedelijk bezorgverkeer en milieuzones met strenge emissievoorschriften.
Peugeot Boxer benzinemotoren: Generatie III (2014-heden)
Benzinemotoren worden niet meer aangeboden in de derde generatie, omdat de focus volledig ligt op dieselefficiëntie en elektromobiliteit.
Peugeot Boxer motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.0 BlueHDi | 110 PK | 6,8-7,4 l/100km | DPF regeneratie, AdBlue pomp | Goed |
2.0 BlueHDi | 130 PK | 7,0-7,6 l/100km | DPF regeneratie, AdBlue pomp | Goed |
2.0 BlueHDi | 140 PK | 7,2-7,8 l/100km | DPF regeneratie, AdBlue pomp | Goed |
2.0 BlueHDi | 165 PK | 7,4-8,0 l/100km | DPF regeneratie, AdBlue pomp | Zeer goed |
e-Boxer | 122 PK | 28-32 kWh/100km | Hoge aanschafkosten, beperkte actieradius | Goed |

Conclusie: De beste Peugeot Boxer motoren van alle generaties
De ontwikkeling van Peugeot Boxer motoren laat een voortdurende verbetering zien in efficiëntie en milieuvriendelijkheid met behoud van een hoge mate van betrouwbaarheid. Terwijl de eerste generaties indruk maakten met hun eenvoud en robuustheid, bieden de moderne BlueHDi-motoren een uitstekende combinatie van prestaties, efficiëntie en milieuvriendelijkheid. Elektrificatie met de e-Boxer wijst ook de weg naar de emissievrije toekomst van het bedrijfswagensegment.
- Beste Peugeot Boxer dieselmotor:
De Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi (165 pk, Generatie III) combineert ultramoderne technologie met hoge prestaties en goede efficiëntie met acceptabele betrouwbaarheid.
- Meest betrouwbare Peugeot Boxer motor:
De Peugeot Boxer 2.2 HDi (130 pk, Generatie II) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid over alle generaties heen.
- Beste Peugeot Boxer elektrische aandrijving:
De Peugeot e-Boxer (122 pk, Generatie III) met zijn actieradius van 340 km en snellaadmogelijkheden voor emissievrij rijden in de stad.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Peugeot Boxer biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.