Inhoudsopgave
Škoda Superb motoren
Sinds de herintroductie in 2001 heeft de Škoda Superb zich gevestigd als een premium middenklasse sedan en biedt een indrukwekkende reeks motoren over vier generaties. De technologische ontwikkeling van de Škoda Superb motoren weerspiegelt de overgang van klassieke atmosferische motoren naar moderne turbo- en hybride aandrijvingen.

Škoda Superb generatie I (2001-2008)
De eerste generatie van de moderne Škoda Superb werd gekenmerkt door bewezen Volkswagen Group technologie en had robuuste, maar nog niet volledig ontwikkelde motoren. Het kilometerrendement varieerde aanzienlijk afhankelijk van het motortype: terwijl de TDI-diesels gemakkelijk 350.000 tot 450.000 kilometer haalden bij goed onderhoud, vereisten de V6-benzinemotoren met een groot volume vaak dure reparaties aan hulpaggregaten of distributieriemen tussen 150.000 en 200.000 kilometer. Typische reparatie-intervallen lagen tussen 80.000 en 120.000 kilometer voor groot onderhoud. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.9 TDI met 130 pk, die betrouwbaarheid, zuinigheid en voldoende vermogen optimaal combineerde. De eerste generatie concurreerde succesvol met de BMW 3-serie en Audi A4, maar bood meer ruimte tegen een gunstigere prijs.
Škoda Superb benzinemotoren: Generatie I (2001-2008)
Het Škoda Superb benzinemotorengamma bestond uit verschillende atmosferische motoren van 1,8 tot 2,8 liter. Het instapmodel was een 1.8 T met 110 kW (150 pk), die al was voorzien van een turbo en relatief betrouwbaar bleek te zijn. De bobines en incidentele schade aan de turbolader bij hoge kilometerstanden waren echter problematisch. De 2,0-liter atmosferische motor met 85 kW (115 pk) werd als bijzonder duurzaam beschouwd, maar bood weinig vermogen voor het zware voertuig. De krachtigste Škoda Superb benzinemotor was de 2.8 V6 met 142 kW (193 pk), die krachtig was maar leed onder frequente problemen met de distributieketting en een hoog brandstofverbruik. Deze V6-motoren ontwikkelden zich tot de meest problematische aandrijflijnen van de eerste generatie.
Škoda Superb dieselmotoren: Generatie I (2001-2008)
De Škoda Superb diesels werden gedomineerd door de beproefde 1.9 TDI in verschillende vermogensniveaus van 74 kW (100 pk) tot 96 kW (130 pk). De Škoda Superb 1.9 TDI met 96 kW (130 pk) ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele generatie - dit pompverstuiverinjectiesysteem bleek zeer duurzaam en zuinig met een praktijkverbruik van slechts 5,8-6,4 liter per 100 km. Daarnaast was er een 2.5 V6 TDI met 120 kW (163 pk), die krachtig was maar door zijn complexiteit vatbaarder voor reparaties. De Škoda Superb TDI-motoren voldeden al aan de Euro 4-norm en boden een uitstekende combinatie van prestaties, brandstofverbruik en betrouwbaarheid.
Škoda Superb motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,8 T | 150 PK | 7,8-8,5 l/100km | Bobines, turbolader | Goed |
2,0 | 115 PK | 8,2-8,8 l/100km | Zwak gemotoriseerd | Gemiddeld |
2,8 V6 | 193 PK | 9,8-10,5 l/100km | Distributieketting, hoog brandstofverbruik | Matig |
1.9 TDI | 100-130 PK | 5,8-6,4 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
2.5 V6 TDI | 163 PK | 6,8-7,2 l/100km | Complex, duur om te repareren | Goed |

Škoda Superb generatie II (2008-2015)
De tweede generatie Škoda Superb betekende een belangrijke technologische sprong en introduceerde moderne TSI en common-rail TDI motoren. De meeste motoren van deze generatie halen met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de 2.0 TDI dieselmotoren met 140 pk als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote motorstoringen zijn zeldzamer geworden, maar de vroege TSI-motoren vertoonden typische problemen met distributiekettingen en olieverbruik. Grote reparaties zijn meestal nodig tussen 120.000 en 180.000 kilometer. Het absolute hoogtepunt was de 2.0 TDI met 170 pk - een perfect afgestelde motor met een uitstekende loop en hoge betrouwbaarheid. De tweede generatie nam het met succes op tegen de Duitse premiumconcurrenten en bood eersteklas ruimte.
Škoda Superb benzinemotoren: Generatie II (2008-2015)
Het Škoda Superb benzinemotorengamma werd volledig herzien en omvatte moderne TSI motoren. De 1.4 TSI met 92 kW (125 pk) was verkrijgbaar als instapmotor, maar had last van de typische problemen van de vroege TSI-generatie: problemen met de distributieketting en een verhoogd olieverbruik maakten het de meest problematische motor. De 1.8 TSI met 118 kW (160 pk) was aanzienlijk beter en bleek betrouwbaarder. De krachtigste Škoda Superb benzinemotor was de 3.6 V6 FSI met 191 kW (260 pk), die krachtig was en soepel liep, maar een zeer hoog brandstofverbruik had van meer dan 10 liter. Later kwam daar een 2.0 TSI met 147 kW (200 pk) bij, die een goede balans bood tussen prestaties en verbruik.
Škoda Superb dieselmotoren: Generatie II (2008-2015)
De Škoda Superb 2.0 TDI (EA189) werd aangeboden in verschillende vermogensniveaus van 103 kW (140 pk) tot 125 kW (170 pk). Deze common-rail motoren bleken aanzienlijk betrouwbaarder dan hun voorgangers met pompverstuiver. De Škoda Superb 2.0 TDI met 103 kW (140 pk) werd de best verkochte en meest betrouwbare motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 5,2-5,8 liter per 100 km. Alle Škoda Superb diesels hadden moderne common-rail injectie met roetfilters en voldeden aan de Euro 5 norm. De 170 pk versie bood sportieve rijprestaties met een blijvend gematigd brandstofverbruik en een hoge betrouwbaarheid.
Škoda Superb motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.4 TSI | 125 PK | 6,8-7,5 l/100km | Distributieketting, olieverbruik | Problematisch |
1.8 TSI | 160 PK | 7,2-7,8 l/100km | Af en toe turbolader | Goed |
2.0 TSI | 200 PK | 8,1-8,7 l/100km | Robuust, maar dorstig | Goed |
3.6 V6 FSI | 260 PK | 10,2-11,1 l/100km | Zeer hoog brandstofverbruik | Gemiddeld |
2.0 TDI | 140-170 PK | 5,2-5,8 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |

Škoda Superb generatie III (2015-2023)
De derde generatie Škoda Superb vormde het hoogtepunt van de modelserie en wordt beschouwd als de meest betrouwbare van alle generaties. Bij goed onderhoud halen de meeste motoren gemakkelijk 350.000 tot 450.000 kilometer, waarbij de moderne 2.0 TDI diesels als vrijwel onverwoestbaar worden beschouwd. Grote motorstoringen zijn uiterst zeldzaam geworden en alleen de krachtige 2.0 TSI benzinemotoren vertonen nog af en toe een zwak olieverbruik. De typische reparatie-intervallen liggen tussen de 150.000 en 200.000 kilometer. De absolute topmotor was de 2.0 TDI met 190 pk - een technisch hoogstandje met bi-turbo-oplading dat zowel vermogen als efficiëntie bood. De derde generatie vestigde zich met succes in het premium segment en concurreerde op gelijke voet met de BMW 5 Serie en Audi A6.
Škoda Superb benzinemotoren: Generatie III (2015-2023)
Het Škoda Superb benzinemotorengamma bestond voornamelijk uit moderne TSI-motoren van de derde generatie. De 1.4 TSI met 110 kW (150 pk) bleek aanzienlijk betrouwbaarder dan zijn voorganger, met slechts af en toe problemen met klepverkalking. Vanaf 2019 werd hij vervangen door de 1.5 TSI met 110 kW (150 pk), die cilinderuitschakeling had en nog zuiniger was. Voor sportieve rijders was de Škoda Superb 2.0 TSI verkrijgbaar met vermogens van 140 kW (190 pk) tot 206 kW (280 pk) in de RS-versie. De 2.0 TSI ontwikkelde zich echter tot de meest problematische motor van deze generatie, met frequente meldingen van verhoogd olieverbruik als gevolg van slijtagegevoelige zuigerveren.
Škoda Superb dieselmotoren: Generatie III (2015-2023)
De Škoda Superb 2.0 TDI (EA288) werd aangeboden in verschillende vermogensniveaus van 110 kW (150 pk) tot 140 kW (190 pk). De bi-turbo versie met 190 pk was een technisch hoogstandje met twee sequentieel werkende turboladers. Alle Škoda Superb diesels hadden moderne common-rail injectie met SCR-katalysator en roetfilter om te voldoen aan de Euro 6-norm. De Škoda Superb 2.0 TDI met 110 kW (150 pk) bewees de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie te zijn, met een testverbruik van slechts 4,6-5,2 liter per 100 km en uitzonderlijke betrouwbaarheid - ideaal voor frequente bestuurders en zakelijke klanten.
Škoda Superb motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.4 TSI | 150 PK | 6,2-6,8 l/100km | Af en toe klepverkalking | Goed |
1.5 TSI | 150 PK | 5,9-6,5 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
2.0 TSI | 190-280 PK | 7,5-8,9 l/100km | Olieverbruik, zuigerveren | Problematisch |
2.0 TDI | 150 PK | 4,6-5,2 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
2.0 TDI Bi-Turbo | 190 PK | 5,1-5,7 l/100km | Complex, maar betrouwbaar | Zeer goed |

Škoda Superb generatie IV (2023-heden)
De huidige generatie Škoda Superb richt zich volledig op elektrificatie en vertegenwoordigt Škoda's visie op de toekomst van de luxeklasse. Alle benzinemotoren zijn nu uitgerust met mild hybrid technologie, terwijl de plug-in hybrides een elektrisch bereik tot 100 kilometer bieden. Omdat deze generatie pas sinds 2023 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende resultaten zien. De topmotor is de 1.5 TSI iV met 204 pk systeemvermogen, die sportieve rijprestaties combineert met een hoge efficiëntie. De mild hybrid technologie belooft een levensduur van meer dan 400.000 kilometer, omdat de elektrische ondersteuning de verbrandingsmotor ontlast. De vierde generatie wordt gepositioneerd als directe concurrent van de BMW 5-serie en Mercedes E-Klasse.
Škoda Superb mild hybride benzinemotor: Generatie IV (2023-heden)
Het motorengamma van de Škoda Superb is gebaseerd op twee 1.5 eTSI motoren met 110 kW (150 pk) en 140 kW (190 pk). Beide Škoda Superb-motoren zijn voorzien van 48-volt mild hybridetechnologie met riemaandrijving en cilinderuitschakeling. De Škoda Superb 1.5 eTSI met 140 kW (190 pk) wordt beschouwd als bijzonder succesvol en ontwikkelt zich tot de beste motor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte over een breed toerentalbereik en is tot nu toe vrij van grote productieproblemen. De mild hybrid technologie verlaagt het brandstofverbruik met maximaal 0,5 liter per 100 km.
Škoda Superb plug-in hybrides: Generatie IV (2023-heden)
De Škoda Superb iV varianten bieden systeemvermogens van 150 kW (204 pk) met een elektrische actieradius tot 100 km. Deze Škoda Superb motoren combineren een 1.5 TSI met een elektromotor en bieden een indrukwekkende efficiëntie met een standaard verbruik van slechts 0,7-1,2 liter per 100 km. De plug-in hybrides zijn echter technisch complex en vereisen regelmatige software-updates.
Škoda Superb dieselmotoren: Generatie IV (2023-heden)
Twee Škoda Superb 2.0 TDI-motoren (EA288 evo) met 110 kW (150 pk) en 142 kW (193 pk) zijn leverbaar en zetten de traditie van betrouwbare Škoda Superb diesels voort. Beide motoren zijn voorzien van moderne SCR-technologie met AdBlue-injectie en voldoen aan de Euro 6d-norm. De 150 pk motor wordt al beschouwd als de benchmark voor betrouwbaarheid en efficiëntie.
Škoda Superb motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.5 eTSI | 150 PK | 5,8-6,4 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
1.5 eTSI | 190 PK | 6,2-6,8 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
1.5 TSI iV | 204 PK | 0,7-1,2 l/100km + elektriciteit | Complex, maar efficiënt | Goed |
2.0 TDI | 150 PK | 4,8-5,4 l/100km | Robuust, bewezen | Zeer goed |
2.0 TDI | 193 PK | 5,2-5,8 l/100km | Robuust, sportief | Zeer goed |

Conclusie: De beste Škoda Superb motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Škoda Superb motoren is in alle vier de generaties continu verbeterd. Terwijl de Škoda Superb dieselmotoren consequent worden beschouwd als de benchmark voor betrouwbaarheid en efficiëntie, hebben de benzinemotoren ook aanzienlijke vooruitgang geboekt. De nieuwe mild-hybride technologie van de vierde generatie belooft een optimale combinatie van prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid voor moderne eisen.
- Beste Škoda Superb benzinemotor:
De Škoda Superb 1.5 eTSI (190 pk, Generatie IV) combineert moderne mild-hybrid technologie met hoge efficiëntie en uitstekende betrouwbaarheid tot op heden.
- Beste Škoda Superb dieselmotor:
De Škoda Superb 2.0 TDI (150 pk, generatie III & IV) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid over alle generaties.
- Beste Škoda Superb hybride motor:
De Škoda Superb 1.5 TSI iV (204 pk, Generatie IV) met zijn hoge elektrische actieradius tot 100 km en uitzonderlijk laag brandstofverbruik.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Škoda Superb biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.