Inhoudsopgave
Renault Mégane: problemen met het remsysteem, de airco en andere storingen
De vierde generatie van de Renault Mégane is al sinds 2016 op de markt. In de tussentijd hebben wel een aantal model-updates plaatsgevonden. Dat mocht ook wel, aangezien tot in het jaar 2019 een aantal terugroepingen plaatsvonden omwille van problemen, zoals een niet goed functionerende katalysator en brandstoflekken in 2019 zelf, oververhittende condensatoren in 2018 en niet-werkende raam-airbags in 2016. Updates in 2018 voorzagen tevens in verbeteringen van het infotainmentsysteem en meer plaats voor passagiers.
Problemen met de diesel
Deze opvolger van de Renault 19 is al sinds 1995 op de markt. De opmerkelijke achterkant van de 2de generatie (2002-2009) werd destijds met gemengde gevoelens ontvangen. Wie de aanschaf van een gebruikte Renault Mégane overweegt, doet er goed aan, een onderhoudsrapport te vragen en zich goed te informeren over storingen die inherent zijn aan dit model. Bij auto's uit bouwjaar 2009 (generatie III) treden problemen met de dieselmotoren op naarmate het aantal gereden kilometers vordert. Wanneer er veel kilometers op de teller staan, laten injectoren, turboladers en het dubbelmassa-vliegwiel het vaak afweten. Ook verstopte EGR-kleppen en roetfilters komen geregeld voor. Reken op een noodzakelijke vervanging van ettelijke onderdelen van de Renault Mégane wanneer je een model uit deze periode koopt.
MANNOL Motorolie
5W-30, 5L, Deels synthetische olie
TOYOTA Motorolie
5W-30, 1L
LIQUI MOLY Motorolie
5W-40, 5L
MANNOL Motorolie
5W-30, 20L, Deels synthetische olie
KROON OIL Motorolie
5W-30, 5L, Deels synthetische olie
Probleem met de EDC-automaat
In 2010 (bouwreeks III) werd de Renault Mégane met de zogenaamde EDC-transmissie aangeboden, een automaat met een dubbelekoppelingversnellingsbak. Deze heeft ook in recente bouwjaren te kampen met vroegtijdige slijtage. De transmissie schakelt verkeerd, de auto trekt slecht op; dit gaat dan gepaard met schokken. Oorzaken van deze problemen liggen in versleten koppelingen in de transmissie en transmissieolie die hoognodig moet worden vervangen. Bij een proefrit in een gebruikte Renault Mégane is het zaak te letten op soepel schakelen en glad optrekken. Reparatie en vervanging van de automaatbak is namelijk behoorlijk duur.
Elektrische storing
Problemen met de elektronica treden met name op in oudere auto's uit de tweede generatie van de Renault Mégane en hebben hem een reputatie van onbetrouwbaarheid bezorgd. De centrale vergrendeling werkt niet of de verlichting springt plotseling aan; de elektrische ramen gaan niet omhoog of omlaag. Schuldige blijkt meer dan eens de ECU-regeleenheid te zijn. Dit kan ook de oorzaak zijn van de parkeersensoren van Renault Mégane die niet werken. Niet-functionerende ruitenwissers zijn hier tevens een gevolg van. De facelift van 2006 zou deze storingen moeten hebben verholpen.
De airco
Bouwjaar 2009 bracht meer onheil, zoals een airco die niet werkt in de Mégane Grandtour. Bij onderzoek van de storing bleken dan de condensorlamellen te zijn verroest of eruit te zijn gevallen. Normaal gezien valt zoiets onder de garantie, maar de vraag is of dit geldt voor je gebruikte Mégane. Check bij aanschaf de condensor airco van de Renault Mégane; hij zit vóór de radiateur.
KROON OIL Motorolie
5W-40, 5L
SHELL Motorolie
5W-30, 4L
MANNOL Motorolie
10W-40, 4L, Deels synthetische olie
MANNOL Motorolie
10W-40, 5L, Deels synthetische olie
MOBIL Motorolie
10W-40, 4L, Deels synthetische olie
De remmen
Pas echt alarmerend wordt het, wanneer het lichtje gaat branden dat op een storing in het remsysteem van de Renault Mégane attent maakt, terwijl de remmen nog goed lijken te functioneren. Dit kwam in de derde generatie (2008 - 2015) opmerkelijk vaak voor. Het probleem kan liggen aan een overgevoelige sensor. Toch moet in dit geval de vulstand van de remvloeistof van de Renault Mégane en eventuele vroegtijdige slijtage van de remblokken worden gecontroleerd. Een veelvoorkomende oorzaak bleek een defecte ABS-sensor te zijn. Aangezien het remsysteem elektronisch wordt bediend, heeft de boordcomputer een consistente aanvoer van stroom nodig. Een te lage laadspanning van een (te oude) accu kan dan ook oorzaak zijn, dat het waarschuwingslampje van de rem aangaat. Defecte remmen achteraan is overigens een typisch probleem bij de eerste generatie Mégane.
E-tech
De Renault Mégane maakt nu goede sier met de E-Tech Electric. Helemaal vrij van technische problemen verliep de introductie echter niet, en weer betrof het de airco, of liever de airco-compressor. Deze kon storingen vertonen bij het snelladen. Renault heeft op dit probleem echter alert gereageerd met een over-the-air update.
Nuttige video's over het onderwerp:
Hoe een interieurfilter / pollenfilter vervangen op een RENAULT MEGANE 2 (LM)
Hoe de RENAULT MEGANE 2 voor remschijven, voor remblokken vervangen Handleiding
De beste producten op dit gebied: