Inhoudsopgave
Toyota Avensis: problemen met de airco, met het roetfilter en andere storingen
De Toyota Avensis is een middenklasse-gezinsauto, die van 2009 tot 2018 in drie generaties werd geproduceerd. Deze auto heeft vooral een degelijk imago. Hij gaat lang mee, bezorgt de eigenaar weinig problemen, of het moest zijn dat een wow-factor ver te zoeken is: comfortabel genoeg, ruim en praktisch, maar niet bepaald elegant of verfijnd. Bij taxibedrijven en bedrijven met een zakelijk wagenpark is hij erg geliefd. De Japanner is inmiddels niet meer in productie. Een ruim aanbod aan occasions in tal van uitvoeringen is nog wel te vinden bij de dealer.
Slijtage-problemen: remmen en koppeling
Bij de derde generatie van de Toyota Avensis (T27) is het echt zoeken met een lantaarn naar problemen. Hij werd geleverd als vierdeurs sedan en stationwagen. De "liftback" uit de eerdere generatie werd geschrapt. Handgeschakelde transmissie is standaard. Tegen een meerprijs was een 6-traps automaat met koppelomvormer of een CVT-automaatbak verkrijgbaar. De voornaamste problemen betreffen vroegtijdige slijtage van de remmen en een versleten koppeling. Aangezien dit om eventuele dure reparaties gaat waarvoor u zich verplicht ziet, dure Toyota Avensis-onderdelen te kopen, is het verstandig bij eventuele aanschaf van een tweedehands model uit de eerdere jaren van de bouwreeks hierop alert te zijn.
Benzine en diesel: problemen
Een bekend probleem van eerdere modellen uit de 2de generatie (2003 - 2009) van de Toyota Avensis, is het hoge olieverbruik. Het was typisch voor de short-blockmotor op benzine en terug te voeren op slecht passende zuigerringen. Door deze problemen waren met name de 1,8 liter motoren uit de 1ZZFE-bouwreeks betroffen. Olieverbruik van tot wel een liter per 1000 km was niet ongewoon.
Het probleem met de short-blockmotor doet zich vooral bij oudere bouwjaren op en zou met de facelift verholpen moeten zijn. In sommige gevallen werd de short-block uit coulance door Toyota vervangen. Dit zou dan te zien moeten zijn aan een groene stip op de handgreep van de oliepeilstok en uiteraard staat het in de onderhoudsdocumentatie. Het is in ieder geval een belangrijk aandachtspunt met het oog op het bijkomende risico van mogelijke schade aan de katalysator van de Toyota Avensis.
Ook met de diesel uit dezelfde generatie tot aan de facelift van 2006 is het qua olieverbruik slecht gesteld. Dit geldt met name voor de 116 PK-variant (bouwreeks 1CD-FTV). Bovendien verdraagt de motor geen biodiesel.
Gebruikersklachten: roetfilter, airco en radio
In online forums wordt vaak geklaagd over het snel verstopte roetfilter van de Toyota Avensis. Dit kan ook te maken hebben met een te "bedaard" gebruik. Om het DPF goed schoon te branden, volstaat het vaak om even lekker goed door te scheuren op de autosnelweg. De forums bezorgen de Avensis ook een slechte reputatie vanwege een airco die niet goed functioneert. Bij gebruikte auto's zijn systemen zoals de klimaatregeling vaak een zwakke schakel. Zeker bij oudere modellen verdient het de aanbeveling, een airco-servicebeurt in een koopovereenkomst af te spreken. Problemen met de radio lijken ook vaak voor te komen. Met name audiosystemen zijn in onze snel veranderende wereld al gauw verouderd. Dit ligt niet zozeer aan de Toyota Avensis. Niettemin mag je bij de aanschaf van een tweedehands auto op een deugdelijk functionerende stereo-installatie rekenen.
Tot slot
Voor alle bouwreeksen is bekend dat de Toyota Avensis koplampen vroegtijdig dof worden. Ook dit is als vervanging een dure grap, dus let hierop bij bezichtiging. Samengevat: veel problemen zijn er bij de Avensis niet te verwachten, of het zou moeten zijn dat hij u gaat vervelen.
De beste producten op dit gebied: