Inhoudsopgave
VW Golf 7: problemen met de versnellingsbak, auto hold werkt niet en andere storingen
Evenmin als zijn voorgangers is de Volkswagen Golf 7 wat je noemt een blikvanger. Niettemin wordt de 7de generatie van de wagen uit Wolfsburg (in productie van 2012 tot 2021) in beoordelingen geroemd omwille van de geslaagde mix van stabiel rijgedrag, solide afwerking en voldoende ruimte. Niet voor niets bestaat er in het autojargon zoiets als Golf-klasse: een waarmerk voor veiligheid en kwaliteit in vele opzichten. De bekende problemen van de Golf 7 zijn beperkt in aantal. Zowel nieuw als gebruikt is deze VW een verkoophit.
De koplampen
Met name bij het model 2.0 TSI 4Motion uit de jaren 2013 en 2014 wordt vaak het probleem van beslagen koplampen van de Golf 7 gemeld. Deze vertonen een melkachtige vertroebeling. De autofabrikant wijst beschuldigend naar de onderdelenproducent, die kennelijk een aantal productreeksen door onzorgvuldig hanteren heeft verpest. Volkswagen heeft klanten gratis vervanging aangeboden. Deze bouwjaren zijn overigens ook berucht om xenon koplampen die na ongeveer 50.000 km de geest geven. Een officiële reden wordt hiervoor niet aangegeven. Wellicht heeft dit te maken met de Coming-Home-functie, die de lampen vooral in de winter kort aan- en uitschakelt bij het uitstappen, hetgeen hun levensduur verkort. Het verdient aanbeveling deze functie met de smartphone te coderen.
Problemen met de versnellingsbak
Wanneer je liever niet zelf schakelt, ontkom je bij de Golf 7 niet aan de 6- of 7-traps DSG-versnellingsbak. In vergelijking met zijn voorgangers is bij dit model deze automaatbak relatief duurzaam. Niettemin zijn vooral vroegere bouwjaren niet volledig vrij van problemen. De 7-traps DSG-bak van de Golf 7 gaf aanleiding voor een service-actie in 2013. Deze transmissie is algemeen bekend voor een hoge slijtage van de koppeling. Oorzaken hiervoor liggen o.a. bij het veelvuldig optrekken en stilstaan in het stadsverkeer en het regelmatig slepen van zware aanhangers. Wanneer je een gebruikte VW Golf 7 proefrijdt, is het zaak te letten op vloeiend schakelen, eventuele schokkende acceleratie en een slippende koppeling. Een zorgvuldig bijgehouden onderhoudsboekje is even belangrijk als een regelmatige vervanging van de Golf 7 versnellingsbakolie om de 50.000 - 60.000 km.
De auto hold
Veel VW-modellen zijn uitgerust met de zogenaamde auto hold-functie. Dit is een uitbreiding van de elektronische handrem die het ongewenste wegrollen van een stilstaande auto (bijv. bij een stoplicht of op een helling) verhindert. Gebruikers klagen er in forums geregeld over dat bij de Golf 7 de auto hold niet werkt. Dit heeft vooral te maken met de bediening waarover kopers zich goed moeten informeren, vooral bij de aanschaf van een gebruikt model. Het systeem is oorspronkelijk zodanig ingesteld dat het enkel kan worden geactiveerd en gedeactiveerd wanneer de autogordel is vastgegespt.
Infotainment
Het touchscreen van het infotainmentsysteem wil in de Golf 7 nog weleens problemen geven, vooral in de winter. Het scherm reageert niet meer op commando’s. Er kan niets meer behoorlijk ingesteld of bediend worden. De dealer zal wellicht een software-update suggereren, maar aangezien de storing vooral lijkt op te treden bij auto’s die ’s winters buiten geparkeerd staan, betreft het eerder een hardware-probleem. Een acute oplossing is het opnieuw opstarten van het systeem: 5 seconden op de power-knop duwen.
Panoramadak: barsten en lekken
Een aantal kopers van de Golf 7 GTI TCR zijn gefrustreerd door de problemen die ze ervaren met het panoramadak. Zo kan de omlijsting van het schuifdak barsten gaan vertonen die lekken veroorzaken. Verontwaardiging alom, aangezien je met een GTI verwacht een luxe model aan te schaffen. Forums voeren heftige discussies over de betrouwbaarheid van dit luxe item. Mogelijkerwijs zijn de afvoergaten van het schuifdak verstopt. Wanneer dit zich bij een gloednieuwe auto voordoet, is dat natuurlijk geen goede zaak. Dit kan echter ook optreden als gevolg van slecht onderhoud. Bedenk dat een panoramadak in principe een structureel zwak punt in veel auto’s is: een gat in een normaal gezien stevige metalen plaat, onderhevig aan weersinvloeden.
Accu
Structurele problemen met de accu van de Golf 7 zijn niet aan de orde, wat forums op het internet ook suggereren. Een merk-overschrijdende kwestie is dat bij installatie van een nieuwe accu deze vaak moet worden ingeleerd. En uiteraard geldt: in een tweedehands auto is de accu een slijtageonderdeel.
Nuttige video's over het onderwerp:
Hoe een interieurfilter vervangen op een VW GOLF 7
Hoe een bougies vervangen op een VW GOLF 7
De beste producten op dit gebied: