Inhoudsopgave
Opel Mokka: koelvloeistoflekkage, problemen met de versnellingsbak en andere storingen
De eerste generatie (A) van de Opel Mokka, die liep van 2012 tot 2019, was op een GM-platform gebouwd. De nieuwe reeks van de compacte SUV, sinds einde 2020 in omloop, is een productie van het PSA-concern, ook als elektrische auto verkrijgbaar. Deze Opel Mokka B is ongeveer 13 cm korter in vergelijking met zijn voorganger. Het grootste verschil ligt hem echter in het design. De B-versie wil een auto zijn, die wordt nagekeken, zoals zijn verre voorouders (o.a. de Manta). Problemen deden zich snel voor in de vorm van een terugroepactie omwille van een verkeerd gemonteerde draagarm.
Het merk uit Rüsselsheim heeft een reputatie van bovengemiddelde betrouwbaarheid hoog te houden en dit was ook het uitgangspunt bij de ontwikkeling van de Opel Mokka A. Daar kwamen nogal veel partijen bij kijken: de onderbouw van de Zuid-Koreaanse GM-dochter Daewoo, motoren van de Duitse GM-divisie Opel alsook van Isuzu uit Japan en de transmissie van GM zelf. De compacte cross-over kwam onder verschillende namen op de verschillende markten. Zo heet hij Vauxhall Mokka in Groot-Brittannië en Buick Encore in de VS.
Olie
Met het oog op het feit dat Opel Mokka-accessoires en -onderdelen van zoveel verschillende partijen kreeg, zou je verwachten dat het resultaat een rammelend geheel was. Het tegendeel bleek waar. De wagen deed het op de markt erg goed en is ook als occasion een gewild product. Grote problemen vertoont hij niet, eerder een reeks kleine nadelen. Zijn belangrijkste zwakke plek is het olieverlies. Dit komt bij alle versies voor, ongeacht manuele versnelling of automaat, doch vooral bij de 1.7 CDTi Turbodiesel van Isuzu.
Luidruchtige versnellingsbak
Op het gebied van transmissie zijn er weinig problemen te melden. De 5-traps handgeschakelde versnellingsbak werd enkel geleverd bij de benzineversie 1.6 ecoFLEX. Deze schakelbak is nogal kortademig op de snelweg en wordt dan ook behoorlijk luidruchtig. Wanneer regelmatig langere afstanden moeten worden afgelegd, is een 6-traps versnellingsbak een betere keuze.
Laag en niet heel sterk
De kleine bodemvrijheid valt met 160 mm ronduit mager uit. Bovendien is de voorkant voorzien van een extreem lage voorskirt, die de voorste taludhoek tot 11 graden reduceert. Dit vergroot het risico op botsingen met normaal gezien relatief overkomelijke hindernissen zoals hoge stoepranden, wat de kans op dure reparaties verhoogt. Voorts komt hij niet heel krachtig uit de bus met zijn geringe maximale aanhanglast. De trekhaak van de Opel Mokka verdraagt hoogstens 1200 kg.
Lekkage van de koelvloeistof
De 1,4 liter turbo benzinemotor kan last hebben van een distributieketting die voortijdig rekt, hetgeen in uiterste gevallen grote motorschade kan aanrichten. Wie een tweedehands Mokka bekijkt, let bij het starten (idealiter een koude start) op ratelende geluiden. Dit type aandrijving heeft ook te maken met een vaker optreden van koelvloeistoflekkage, een gevolg van een lekkend expansievat voor de koelvloeistof in de Opel Mokka. De zwakke plek is hier in veel gevallen de flens. Bij nieuwe auto's werd de reparatie hiervan door de fabrikant overgenomen. Hier maakt een blik in het onderhoudsboekje u al gauw wijzer.
Tweedehands modellen van de Opel Mokka komen geregeld terug met klachten over de verwarming die niet werkt. Dit is net zoals de airco een systeem dat bij aanschaf grondig moet worden getest en dat is een merkoverschrijdend probleem. Met bij een gebruikte auto komt u er wel vaker achter dat de thermostaat en de Opel Mokka airco-condensor niet het eeuwige leven hebben.
De tweede generatie
Voor de Opel Mokka B zijn behalve de recall vanwege de verkeerd gemonteerde draagarm nog geen problemen te melden. In Europa was het aantal teruggeroepen auto’s overigens tamelijk gering. Deze tweede generatie was een doorstart voor de Mokka met nieuwe motoren en assistentietechnologie, maar vooral een andere design. Opvallend is de zogenaamde visor, een strook van plexiglas op de neus van de auto met in het midden het bekende logo, die aan weerszijden de vleugelvormige dagrijlichten afdekt. De inkorting van de auto heeft wel een weerslag op de ruimte, maar minder dan u zou vermoeden. De nieuwe elektrische versie heeft een actieradius van 324 km.
De beste producten op dit gebied: