Inhoudsopgave
Opel Vivaro: inspuiting en turbolader veroorzaken problemen en storingen
De Opel Vivaro is een veelzijdige bestelwagen van de autobouwer uit Rüsselsheim die als bedrijfsvoertuig dienst kan doen of als MPV voor vervoer tot wel 9 personen. Hij zag in 2001 het licht in Engeland als product van samenwerking tussen Opel, Renault en Nissan. De samenwerkingscombinatie wijzigde met de productie van de meest recente generatie III. Volstaat te zeggen dat een rits zustermodellen bekend staan: de Nissan Primastar, Renault Trafic en sinds de derde generatie Citroën Jumpy, Toyota Proace, Fiat Scudo...In zijn geboorteland heet de auto Vauxhall Vivaro. De multifunctionele bus is ongekend populair in weerwil van problemen en storingen, waarvan de verschillende generaties niet verschoond bleven.
Opel Vivaro: defecte inspuiting
Ook bij de zustermodellen bestaat de mogelijkheid dat het dashboard melding maakt van een defect in de injectie. Dergelijke storingen waren bij de Vivaro A (2001 - 2014) niet ongewoon. Mocht bij een nieuw gekocht model de inspuitpomp problemen geven, wordt deze uit coulance vervangen. Bent u op zoek naar een gebruikt model uit de vroegere bouwjaren, is het zaak te informeren naar de toestand van de verstuivers van de Opel Vivaro.
Forums: problemen met de versnellingsbak
Als we de online discussie onder gebruikers mogen geloven vertonen Opel Vivaro bestelwagens vaak problemen met de transmissie, vooral wanneer ze in de jaren komen. Bij aanschaf van een handmatig geschakelde tweedehands bus uit de bouwjaren 2007-2014 moet daarom extra aandacht worden besteed aan de functie van de koppeling, versnellingsbak en de bediening ervan bij het maken van een proefrit. Bij de automaat kunnen vanwege slijtage van de koppelomvormer, solenoïden en sensoren symptomen zoals moeilijk schakelen, slippen en vermogensverlies optreden.
De turbo
Bij modellen van de tweede generatie (2014-2019) hebben veel gebruikers problemen met de turbolader van de Opel Vivaro gemeld, met name vroegtijdig uitvallen. Dit resulteert in vermogensverlies en toename van het brandstofverbruik. Dit probleem kan het gevolg zijn van slecht onderhoud of een slechte kwaliteit van de olie. Van de 2,0 Liter dieselmotor is bekend dat de wisselklep in de warmtewisselaar kan afbreken en door de uitlaat in de richting van de turbolader reist, die dan vervolgens blokkeert. Dit betreft een constructiefout die helaas een dure reparatie vergt.
Airco-check
Al bij al hebben we te maken met een robuuste bestelauto, die tegen een stootje kan en gebouwd is op veel onderhoudsarme kilometers. Kritisch geluid is te horen over het allesbehalve hoogwaardige interieurmateriaal en goedkope afwerking. Men koopt dan ook geen luxe limousine, maar een bedrijfsvoertuig. Het is wel verstandig bij aankoop van een gebruikt exemplaar om een deugdelijke werking van de airconditioning te checken. Er zijn geen categorieke airco-problemen voor de Opel Vivaro bekend, maar in een occasion wil men nog al eens vervanging van het koudemiddel hebben overgeslagen. Ook is een Opel Vivaro condensor potentieel slijtagegevoelig waardoor de airco niet werkt. Tip: maak een check van het systeem onderdeel van uw aankoopdeal.
Omzichtigheid is altijd geboden bij het kopen van een occasion. Zoals bij alle grondig gebruikte bedrijfswagens verslijten ook bij de Opel Vivaro de remmen relatief snel. Met name wanneer voortdurend het maximum laadgewicht van de auto bereikt wordt, heeft dit een negatieve werking op remschijven en blokken. Deze en andere Opel Vivaro-accessoires en -onderdelen kunnen eventueel online worden besteld in goede kwaliteit. Een vervanging van deze componenten in een vrije garage bespaart geld.
De beste producten op dit gebied: