Inhoudsopgave
BMW X5: problemen met het panoramadak, de tussenbak en andere storingen
Je zou kunnen zeggen dat de BMW X5 bij zijn introductie zo'n twee decennia geleden luxe toevoegde aan het begrip SUV. Zijn uiterlijk is wat minder ruig; hij is ook niet in de eerste plaats bedoeld voor het overwinnen van rotspartijen. De focus ligt eerder op rijcomfort, wegligging en een slim interieur. Hij scheerde hoge toppen qua verkoopcijfers en heeft inmiddels te maken met geduchte concurrentie van andere merken. De X5, nu in zijn vierde generatie, is wel met zijn tijd meegegaan en heeft sinds 2016 een PHEV op het menu staan. Veel hoofdbrekens en problemen levert een keuze voor de BMW X5 niet op. Wel is de luxe SUV relatief duur.
Onlangs kwam de nieuwste versie van de plugin-hybride, de X5 CDrive50e, op de markt, waarvan de benzinemotor meer vermogen levert in vergelijking met zijn voorganger de X5 xDrive45e, alsook een krachtigere accu van de BMW X5 en een nieuwe laadunit die 7,4 kW wisselstroomladen mogelijk maakt. De elektrische actieradius van de nieuwe PHEV komt op 110 km in plaats van 87 km bij het vorige model. De prijs is met ruim € 92.000 bepaald stevig te noemen.
Gebreken van de ouderdom
BMW-rijders zijn over het algemeen tamelijk tevreden over de X5. Ook aan een tweedehands model hangt een hoog prijskaartje. Uiteraard geldt: hoe recenter het model, des te duurder de auto. De oudste varianten zijn inmiddels meer dan twintig jaar oud. Reken bij aanschaf van een gebruikte SUV op een investering in een paar BMW X5-onderdelen en -accessoires. Hun motoren hebben er al een flink aantal toeren op zitten en dan moet u wel met enige slijtage rekenen. Het instapmodel 3.0i met zijn 3-liter zescilinder motor M54 heeft vaak last van versleten afdichtingen. Hoog olieverbruik is niet ongewoon. Dit motortype heeft als verdere zwakke punten krukas- en nokkenassensoren, die problemen kunnen veroorzaken.
De V8-motor M62 die tot 2003 werd ingebouwd in de 4.4i en de 4.6is, vertoont mogelijkerwijs een grotere speling van de stuurketting. Zijn opvolger, de N63-motor die tevens in het model 4.8is uit 2004 zat, kent als typisch probleem verlies van koelvloeistof bij de BMW X5 als gevolg van gebarsten koelslangen.
Dieselmotoren uit de eerste generatie (M7) vertonen problemen met wervelkleppen die los raken, lekke aanzuigbruggen en gebarsten uitlaatspruitstukken.
De tussenbak: problemen
Alle modellen van de X5 met vierwielaandrijving hebben zo’n bak. Deze automaat wordt beschouwd als onderhoudsvrij, maar dit is vaak niet het geval. Problemen met de tussenbak kunnen worden vermeden door een transmissiespoeling en tijdige vervanging van de BMW X5 transmissieolie. Tot mogelijke reparatie behoort ook aanpassing van de stelmotor van de bak om te compenseren voor de slijtage waaraan de lamellen nu eenmaal onderhevig zijn.
Problemen met het panoramadak
In de VS moesten 61.000 BMW’s (waaronder ook X5-modellen) worden teruggeroepen vanwege een fout in de programmering van de bediening van het schuifdak. Dit lijkt op een luxeprobleem: het dak kon op een afstand van meer dan 11 meter met de afstandsbediening in de sleutel worden gesloten. Richtlijnen voor aangedreven venstersystemen stipuleren dat deze afstand maximaal 11 meter mag zijn. Een penalty tegen de autoproducent uit München, dus. De problemen werden door middel van een software-update verholpen.
Ook in Europa waren er problemen met het panoramadak en niet alleen bij de BMW X5. Zo is er opvallend vaak sprake van lekken. Er wordt veel geklaagd over defecten: het dak gaat niet meer open of sluit niet meer goed. De indruk ontstond dat BMW zich behoorlijk op deze luxe-uitrusting had verkeken. De kunststoffen geleiders zijn inderdaad gevoelig voor weersinvloeden en vuil. Waar veel gebruikers op bedacht moeten zijn, is het onderhoud dat een schuifdak nodig heeft. Specialisten wijzen erop dat het systeem met enige regelmaat moet worden gesmeerd.
De luchtvering
Forumgebruikers klagen over de niveauregeling van de BMW X5 die een storing vertoont. De luchtvering maakt geluid of de achterkant komt niet meer omhoog. Met name gebruikte BMW-modellen hebben nogal eens last van lekkende luchtbalgen. Dit is een aandachtspunt voor wanneer u de occasiondealer bezoekt.
Een luxe auto als een BMW X5 is voorzien van alle moderne snufjes, waarvan de bediening van slijtageonderdelen afhangt. Wanneer bij een gebruikte auto de airco of de centrale deurvergrendeling niet werkt, is dit niet per se een zwak punt van het merk zelf. Airco-compressoren en condensors hebben het eeuwige leven niet. Ook is het peil van het koudemiddel weleens onvoldoende. Een aanschaf van een tweedehands auto is dan ook niet compleet zonder een volledige functiecheck van de BMW X5 airco. Tevens is het handig om erop toe te zien dat de afstandsbediening van de sleutel van functionerende batterijen is voorzien. Wanneer deze leeg zijn, moet de sleutel mogelijkerwijs worden ingeleerd. Ga op uw strepen staan als het op service van de occasiondealer aankomt.
Nuttige video's over het onderwerp:
Wie BMW X5 (E53) Bremsscheiben vorne wechseln
Hoe een brandstoffilter vervangen op een BMW X5 (E53)
De beste producten op dit gebied: