Inhoudsopgave
Renault Zoe: welke problemen vertoont deze elektrische verkoophit?
Compacte elektrische auto's worden steeds populairder. Tot niet zo lang geleden had Renault deze marktniche voor zich alleen, maar dat is tegenwoordig wel anders. Zo doen de Honda e, Fiat 500 en de Vauxhall Corsa-e zich gelden als concurrentie voor de Renault Zoe, die voor een lange tijd de best verkochte elektrische auto in Europa was.
Heel veel is er niet veranderd aan het uiterlijk van de compacte Fransman sinds zijn introductie in 2012. Wel kreeg de generatie van 2019 een meer efficiënte motor en een grotere accu Renault Zoe en dat mocht ook wel, want met name die laatste zorgde in het verleden voor problemen.
De batterij van de Renault Zoe
De accu kan gerust het zorgenkind van dit model worden genoemd. Het is bekend dat de actieradius van de auto afneemt naarmate de leeftijd vordert. Volgens testen van het Duitse blad Auto Bild viel de reikwijdte na twee jaar van een oorspronkelijke 200 km naar 175 km terug. De restcapaciteit bedroeg na deze periode 91 procent. Dit is in aanmerking te nemen bij de aanschaf van een tweedehands exemplaar: het rijden in een auto van tien jaar oud is nauwelijks mogelijk zonder dat je op den duur de batterij vervangen moet, en zodoende onvoorziene kosten moet maken voor een accu voor de Renault Zoe.
Renault Zoe: problemen bij het laden
Bij de oudste modellen deed zich het probleem voor dat de batterij zich steeds moeilijker liet laden. Met de upgrade van 2015 was de snellaadfunctie slechts tot 22 kW mogelijk. Wel was de actieradius verbeterd. De modelherziening van 2019 ging gepaard met een grondige verbetering van de techniek en kon aan de snelle laadpaal de Renault Zoe tot 50 kW worden geladen. Wel mopperde de ADAC nog in 2021 over het feit dat het laden van de auto ook aan het snellaadstation allesbehalve snel verliep. Bovendien werkt de interieurverwarming tijdens de laadsessie niet en dan wordt de wachttijd een koude aangelegenheid. Ook verloopt de wisselstroomlading niet geheel geruisloos. Een fluitend geluid kan bij het nachtelijk laden aan de carport thuis voor slapeloze nachten en klachten van de buren zorgen.
Remschijven
Een vaak opduikende klacht was het verroesten van de remschijven Renault Zoe als gevolg van het weinige gebruik. Deze klacht doet zich wel vaker voor bij elektrische auto’s die gebruik maken van remkrachtrecuperatie. Het in werking treden van de conventionele remmen is bij de Renault Zoe veel minder vaak nodig en dit bekrachtigt de uitdrukking “Rust roest”. Theoretisch gezien is een falen van de remmen niet helemaal denkbeeldig en daarom is een regelmatige controle hiervan geen overbodige luxe. Anders zou een noodstop wel eens vervelende gevolgen kunnen hebben.
Verder vestigt ADAC de aandacht op het thuisladen van de Renault Zoe. Bij slimme wallboxsystemen, waarmee je een voorkeur voor het laden via de zonnepanelen kunt instellen, kan zich een probleem voordoen. De Zoe heeft een stroomsterkte van minstens 10 Ampère nodig om te laden. Wanneer deze slechts 6 Ampère is, slaat de auto geen stroom meer in de accu op, terwijl de elektriciteitsteller wel blijft lopen. Met kleinere huiselijke energiesystemen die in de overgangsperiode of bij minder zonnige dagen niet de nodige stroomsterkte leveren, is de Renault ZOE derhalve niet echt compatibel. Dit is een vaak gehoorde klacht. Wellicht is het de moeite waard in de gaten te houden hoe de autoproducent hierop gaat inspelen. Een type 2 laadstekker voor Renault Zoe kun je online voor ongeveer € 300 kopen.
De beste producten op dit gebied: