Inhoudsopgave
SEAT Leon: airco-problemen en EPC-storing
Al meer dan 20 jaar behoort de SEAT Leon tot de belangrijkste modellen van de Spaanse automobielfabrikant. Reeds meer dan 20 miljoen exemplaren werden ervan verkocht. De compacte gezinswagen deelt zijn motoren en platform met de Volkswagen Golf en inmiddels is het vierde seizoen in omloop. Hij geldt als betaalbaar in het gebruik en staat bekend om zijn prettige rijgedrag. Het stijlvolle interieur tilt hem boven mededingers in dezelfde klasse uit. In zijn lange geschiedenis bleef de SEAT Leon echter niet van problemen verschoond. Hij kende een aantal storingen en er vonden een paar terugroepacties plaats.
TOPRAN Pijpverbinding, uitlaatsysteem
Binnendiameter: 55mm
FEBI BILSTEIN Dop, brandstoftank
Niet aflsuitbaar, Kunststof, Met band
VAG Motorolie
0W-20, 1L
REINZ Afdichtmiddel
Tube, Silicoon, Inhoud: 70ml, Niet solventhoudend, Permanent elastisch, Uithardend, zwart, REINZOSIL
LuK Koppelingsset
Met koppelingsdruklager, Zonder glijlager, Met vliegwiel, Incl schroefset, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk, Dubbelmassavliegwiel met nokkenschijf, Met automatische bijstelling
Automaat en turbo
Van de sinds 2020 verkrijgbare vierde generatie zijn nog geen pechstatistieken bekend. Een opvallend groot aantal eigenaren van de SEAT Leon IV kreeg reeds te maken met foutmeldingen op het beeldscherm: airbag-storingen en stop-startproblematiek zijn niet ongewoon. In de meeste gevallen verhelpt een software-update in de garage deze problemen permanent.
De derde generatie van de Spaanse compactklasser, die tussen 2012 en 2020 werd verkocht, deed het erg goed. Als er al iets aan de hand was, betrof het meestal lege accu's of een rammelende distributieketting van de SEAT Leon; dat laatste is een bekend SEAT-probleem. Dit geldt ook voor de storingsgevoelige DSG-automaatbak. Verder zijn bij de SEAT LEON III alsook bij wagens uit de tweede generatie (2005-2012) problemen met de turbo geen zeldzaamheid. De turbolader van de SEAT Leon laat het regelmatig afweten met een merkbaar vermogensverlies als gevolg.
EPC-storing
De tweede generatie was overigens zeven jaar lang een van de populairste compacte auto’s in Europa. De gemeenschappelijke basis met Volkswagen is echter niet altijd een zegen, zo blijkt uit de merk- en generatie overschrijdende oprekkende distributiekettingen. Bij auto's tot aan bouwjaar 2006 doen zich bovengemiddeld vaak storingen van de SEAT Leon startmotor voor. Ook de ECU veroorzaakt problemen, wanneer een brandend EPC-lampje op een defect van de aandrijving wijst, dat vervolgens niet kan worden gevonden. In generatie II zorgde een verkeerde softwareversie van de regeleenheid van de automatische transmissie voor een terugroepactie. Auto's gebouwd tussen september 2008 en augustus 2009 kwamen in aanmerking voor een software-update door de fabrikant.
Airco
Potentiële autokopers lezen vaak informatie op het internet over eventuele mankementen van een automerk bij het zoeken naar een tweedehands model. De SEAT Leon-forums zijn een nuttige bron ter voorbereiding op een bezoek aan de occasion-dealer. Wees je er echter wel van bewust dat auto-eigenaren niet gauw een bijdrage op een forum schrijven om te vertellen hoe fantastisch hun auto is. Het kan je op het verkeerde been zetten en onterecht suggereren dat er iets mis is met bepaalde onderdelen van de SEAT Leon. Veel kopers van gebruikte auto’s klagen over problemen met de airco, terwijl dit op voorhand had kunnen worden voorkomen met te controleren of het koelmiddel was aangevuld en het aircofilter vervangen. Jezelf informeren is goed: het onderhoudsboekje checken is beter. Het kan ook geen kwaad om je aankoop te verbinden aan een check van de airco.
MANNOL Motorolie
10W-60, 4L, Synthetische olie
VAG Motorolie
0W-30, 1L
VAG Motorolie
0W-30, 5L
BOSAL Pijpverbinding, uitlaatsysteem
ESEN SKV Sigarettenaansteker
Cruise control
Bepaalde merken zijn gevoelig voor storingen vanwege de plaats waar hun sensoren zijn gemonteerd. Dit geldt voor rij-assistenten zoals de Active Cruise Control. Deze zorgt behalve bij de SEAT Leon ook bij andere modellen van dit merk en bij VW, Audi en Skoda voor problemen omdat de ACC-sensor direct in de voorskirt ingebouwd zit. Daar is hij kwetsbaar voor weersinvloeden en eventuele aanrijdingen. Je komt goed beslagen ten ijs bij de dealer wanneer je dit onderwerp bij het bekijken van een gebruikte Leon aansnijdt.
Deurvergrendeling en ruitenwissers
Systemen kennen kinderziekten. Bij de SEAT Leon 1M uit de eerste generatie is het de centrale deurvergrendeling die regelmatig niet werkt. Enkel de kofferbak is dan nog via het vergrendelingssysteem te bedienen en deuren moeten handmatig met de sleutel worden geopend. Dit probleem is SEAT-dealers niet onbekend. Meestal is niet het slot zelf, maar de microschakelaar van de bediening defect, of deed zich een kabelbreuk of kortsluiting voor, die de zekering heeft laten doorslaan.
Verder zou je bij een oudere SEAT Leon bedacht moeten zijn op ruitenwissers die opeens niet meer werken. Voordat u een wissermotor voor de SEAT Leon aanschaft en vervangt, verdient het de aanbeveling het stangensysteem goed schoon te maken en desnoods te kijken of de zekering niet is doorgebrand.
Nuttige video's over het onderwerp:
Hoe een interieurfilter vervangen op een SEAT LEON 1P1
Hoe een deurslot vervangen op een SEAT LEON 1M1
De beste producten op dit gebied:
- Dakdrager Seat Leon
- Ruitenwissers Seat Leon
- RIDEX luchtfilter Seat Leon
- Seat Leon koplamp
- Koelvloeistof Seat Leon