Inhoudsopgave
SEAT Leon: airco-problemen en EPC-storing
Al meer dan 20 jaar behoort de SEAT Leon tot de belangrijkste modellen van de Spaanse automobielfabrikant. Reeds meer dan 2,5 miljoen exemplaren werden ervan verkocht. De compacte gezinswagen deelt zijn motoren en platform met de Volkswagen Golf en inmiddels is het vierde seizoen in omloop. Hij geldt als betaalbaar in het gebruik en staat bekend om zijn prettige rijgedrag. Het stijlvolle interieur tilt hem boven mededingers in dezelfde klasse uit. In zijn lange geschiedenis bleef de SEAT Leon echter niet van problemen verschoond. Hij kende een aantal storingen en er vonden een paar terugroepacties plaats.
Automaat en turbo
Van de sinds 2020 verkrijgbare vierde generatie zijn nog geen pechstatistieken bekend. Een opvallend groot aantal eigenaren van de SEAT Leon IV kreeg reeds te maken met foutmeldingen op het beeldscherm: airbag-storingen en stop-startproblematiek zijn niet ongewoon. In de meeste gevallen verhelpt een software-update in de garage deze problemen permanent.
De derde generatie van de Spaanse compactklasser, die tussen 2012 en 2020 werd verkocht, deed het erg goed. Als er al iets aan de hand was, betrof het meestal lege accu's of een rammelende distributieketting van de SEAT Leon ; dat laatste is een bekend SEAT-probleem. Dit geldt ook voor de storingsgevoelige DSG-automaatbak. Verder zijn bij de SEAT LEON III alsook bij wagens uit de tweede generatie (2005-2012) problemen met de turbo geen zeldzaamheid. De turbolader van de SEAT Leon laat het regelmatig afweten met een merkbaar vermogensverlies als gevolg.
EPC-storing
De tweede generatie was overigens zeven jaar lang een van de populairste compacte auto’s in Europa. De gemeenschappelijke basis met Volkswagen is echter niet altijd een zegen, zo blijkt uit de merk- en generatie overschrijdende oprekkende distributiekettingen. Bij auto's tot aan bouwjaar 2006 doen zich bovengemiddeld vaak storingen van de SEAT Leon startmotor voor. Ook de ECU veroorzaakt problemen, wanneer een brandend EPC-lampje op een defect van de aandrijving wijst, dat vervolgens niet kan worden gevonden. In generatie II zorgde een verkeerde softwareversie van de regeleenheid van de automatische transmissie voor een terugroepactie. Auto's gebouwd tussen september 2008 en augustus 2009 kwamen in aanmerking voor een software-update door de fabrikant.
Airco problemen en onderhoud
Potentiële autokopers lezen vaak informatie op het internet over eventuele mankementen van een automerk bij het zoeken naar een tweedehands model. De SEAT Leon-forums zijn een nuttige bron ter voorbereiding op een bezoek aan de occasion-dealer. Wees je er echter wel van bewust dat auto-eigenaren niet gauw een bijdrage op een forum schrijven om te vertellen hoe fantastisch hun auto is. Het kan je op het verkeerde been zetten en onterecht suggereren dat er iets mis is met bepaalde onderdelen van de SEAT Leon.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
MA PROFESSIONAL Antivries / koelvloeistof
G12, rood, 5L, Kant-en-klaar gemengd
MANNOL Motorolie
5W-30, 5L, Deels synthetische olie
MANNOL Motorolie
5W-30, 4L, Deels synthetische olie
HELLA Relais, arbeidsstroom
30A/40A, 5-polig
KROON OIL Motorolie
5W-30, 5L
Veel kopers van gebruikte auto’s klagen over problemen met de airco, terwijl dit op voorhand had kunnen worden voorkomen met te controleren of het koelmiddel was aangevuld en het aircofilter vervangen. Jezelf informeren is goed: het onderhoudsboekje checken is beter. Het kan ook geen kwaad om je aankoop te verbinden aan een check van de airco.
Hoe een interieurfilter vervangen op een SEAT Leon
ACC (Adaptive Cruise Control) sensor problemen
Bepaalde merken zijn gevoelig voor storingen vanwege de plaats waar hun sensoren zijn gemonteerd. Dit geldt voor rij-assistenten zoals de Active Cruise Control. Deze zorgt behalve bij de SEAT Leon ook bij andere modellen van dit merk en bij VW, Audi en Skoda voor problemen omdat de ACC-sensor direct in de voorskirt ingebouwd zit. Daar is hij kwetsbaar voor weersinvloeden en eventuele aanrijdingen. Je komt goed beslagen ten ijs bij de dealer wanneer je dit onderwerp bij het bekijken van een gebruikte Leon aansnijdt.
Deurvergrendeling en ruitenwissers
Systemen kennen kinderziekten. Bij de SEAT Leon 1M uit de eerste generatie is het de centrale deurvergrendeling die regelmatig niet werkt. Enkel de kofferbak is dan nog via het vergrendelingssysteem te bedienen en deuren moeten handmatig met de sleutel worden geopend. Dit probleem is SEAT-dealers niet onbekend. Meestal is niet het slot zelf, maar de microschakelaar van de bediening defect, of deed zich een kabelbreuk of kortsluiting voor, die de zekering heeft laten doorslaan.
Hoe een deurslot vervangen op een SEAT Leon
Verder zou je bij een oudere SEAT Leon bedacht moeten zijn op ruitenwissers die opeens niet meer werken. Voordat je een wissermotor voor de SEAT Leon aanschaft en vervangt, verdient het de aanbeveling het stangensysteem goed schoon te maken en desnoods te kijken of de zekering niet is doorgebrand.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
BOSCH Gloeilamp, verstraler
H7 12V 55W PX26d, 5000K, Halogeen
NTY Wikkelveer, airbag
VIKA Raam schakelaar
VAG Stuurbekrachtiging olie
Inhoud: 1L
TOPRAN Claxon
Met bevestigingsmatriaal
Veelgestelde vragen (FAQ)
Het EPC-lampje (Electronic Power Control) wijst op een probleem in het elektronische motormanagement. Dat kan variëren van een defecte sensor tot een storing in de gasklep of ontsteking. Laat de auto zo snel mogelijk uitlezen door een specialist.
Veelvoorkomende oorzaken zijn een tekort aan koelmiddel, een verstopt interieurfilter of een defecte aircopomp. Regelmatig onderhoud voorkomt veel van deze problemen.
Ja, met name bij de tweede en derde generatie zijn storingen in de DSG-transmissie gemeld, zoals schokkerig schakelen of softwareproblemen. Een software-update of onderhoudsbeurt kan vaak uitkomst bieden.
Bekende problemen zijn een haperende centrale deurvergrendeling (vooral bij de Leon 1M), niet-werkende ruitenwissers en ACC-sensoren die uitvallen door hun kwetsbare positie.
Laat bij aankoop controleren of de sensor in de voorbumper goed werkt. Zorg ook voor regelmatig onderhoud en wees alert op schade aan de voorkant van de auto.
Conclusie
De SEAT Leon is al jarenlang een populaire en betrouwbare keuze in het compacte middenklasse segment. Toch is geen enkele auto storingsvrij, en ook de Leon heeft zijn zwakke plekken – vooral op het gebied van EPC-storingen, airco-onderhoud, DSG-transmissie, en sensorgevoeligheid bij rijhulpsystemen. Wie zich goed informeert, onderhoud serieus neemt en bij aankoop van een tweedehands model weet waarop te letten, kan volgens de professionals van AUTODOC lang en met plezier in een SEAT Leon blijven rijden.
De beste producten op dit gebied: