Inhoudsopgave
Hyundai Tucson: problemen met de automaat en andere storingen
De Hyundai Tucson is zo'n wagen die zichzelf verkocht vanwege zijn praktische veelzijdigheid, geschiktheid als gezinsauto en relatief bescheiden prijs. Het behoorlijke pakket van accessoires compenseert het gebrek aan flair. De compacte SUV kwam in 2004 op de markt en in 2009 werd zijn opvolger - of liever gezegd: zijn update - de ix35 gepresenteerd. De verkoophit beleeft inmiddels zijn vierde generatie. Ook op de markt van gebruikte auto's doet hij het goed. Van serieuze veel voorkomende problemen bleef de Koreaan verschoond, al vertoont hij wel een paar zwakke plekken. In forums wordt met enige regelmaat geklaagd dat het verbruik van de motorolie in de Hyundai Tucson hoog ligt.
Problemen met de automaat
De zwakste schakel van de Hyundai Tucson III, de generatie van 2015 tot 2020, is de automatische transmissie. De zogenaamde dubbelekoppelingversnellingsbak heeft bij een aantal gebruikers tot een reeks problemen en frustraties geleid. Het komt voor dat de wagen ondanks een stijgend toerental niet accelereert bij het trappen op het gaspedaal van de Hyundai Tucson. Veel eigenaren klagen over schokken die sporadisch bij snelheden tussen de 40 en 60 km/u optreden. Ook kan de automaatbak de even of de oneven versnellingen overslaan. In veel, doch niet alle gevallen biedt een software-update hier uitkomst.
Wanneer u het oog heeft laten vallen op een gebruikt model uit deze periode, is het zeer raadzaam een uitvoerige proefrit te maken om te kijken of de versnellingsbak soepel en probleemloos schakelt. Van de dubbelekoppelingversnellingsbak moet verder nog worden opgemerkt dat deze onafhankelijk van de fabrikant aan een hoge mate van koppelingsslijtage lijdt. U zou kunnen overwegen om een handgeschakeld model te kiezen.
Teruggeroepen werden modellen met bouwjaar 2015 en 2016 omdat een fout aan de haak van de vergrendeling ervoor zorgen kon dat de Hyundai Tucson motorkap tijdens de rit open ging. Wereldwijd kwamen ook meer dan 78.000 modellen uit 2017 terug naar de garage omwille van een mogelijke kortsluiting van de ABS-module, die een brandgevaar opleverde.
De minpunten van de iX35
Over de tweede generatie van de Hyundai Tucson/iX35 weten we te melden dat bij de 1,6 GDI- en 2,0 GDI-motoren roet- en koolstofafzettingen in het aanzuigkanaal en de verbrandingskamer optreden, die de brandstofverstuivers aantasten. Een bijzonder aandachtspunt bij de modellen tussen 2009 en 2015 is de ophanging. Hyundai Tucson stuurkogels en aandrijfassen kunnen voor problemen zorgen. Rapporten van het onafhankelijke Duitse keuringsinstituut TÜV spreken over slecht functionerende verlichting en remmen die uitvallen. Voorts is de vering nogal stijf. Een terugroepactie betrof modellen uit 2011 en 2012 vanwege een mogelijke functiefout van de autogordelspanner, en de 1,7 liter diesel uit 2011 waarbij de rembekrachtiger voor problemen kon zorgen.
Niet zuinig: generatie I
De eerste generatie (2004 - 2010) houdt zich als occasion nog altijd goed staande. Een aantal onderdelen en accessoires van deze Hyundai Tucson zijn echter wel aan inspectie toe. Aandacht moet worden geschonken aan mogelijke slijtage van asophanging, aandrijfassen en stuurkogels. Verder moet de distributieriem al na 50.000 km worden vervangen. Wie een zuinige benzineauto zoekt, kijkt beter verder. Met name in combinatie met vierwielaandrijving ligt het doorsneeverbruik rond de 10 liter. Een tweedehands-tip luidt daarom voor deze generatie: vierwielaandrijving in combinatie met diesel.
Nog steeds betrouwbaar: de vierde generatie
De vierde generatie van de Hyundai Tucson, sinds 2020 op de markt, heeft een saai imago van zich af willen schudden door meer stijl en raffinement aan te bieden in combinatie met de voordelen die de SUV altijd al bood: betrouwbaarheid, praktische functionaliteit en een zee van bergruimte. Zijn start ging echter gepaard met twee terugroepacties voor de modellen met bouwjaar 2020 tot 2021. Een softwarefout kan ertoe leiden dat de wegrijblokkering niet goed functioneert. Dit wordt met een software-update verholpen. In Duitsland moesten 165 auto's terug naar de garage vanwege problemen met de airbag.
De fabrikant lijkt zich terdege bewust te zijn van de felle concurrentie in het crossover-SUV-segment. Inmiddels zijn er ook verschillende hybride-versies van de Hyundai Tucson verkrijgbaar.
De beste producten op dit gebied: