Inhoudsopgave
Citroen C4: de versnellingsbak, injectoren en andere problemen
Met de nieuwe Citroën C4 zette de Franse autofabrikant een gezinswagen met op de markt, die een beetje van alles was: hatchback, SUV en coupé. Zeg maar: een echte cross-over, als we het beestje dan toch een naam willen geven. Hij is verkrijgbaar als benzine- of dieselauto alsook volledig elektrisch om aan zo veel mogelijk wensen te voldoen. Met zijn SUV-uiterlijk is het een wagen waar je naar omkijkt en zijn comfort wint vele harten. Zo zit je een stuk hoger dan dat je bij de auto’s van dit merk gewend bent en is hij uitgerust met innovatieve LED-verlichting. Met zijn scherpe vormgeving doet hij sportiever aan dan andere Citroëns, die eerder zachte, afgeronde contouren vertonen. Inmiddels is hij aan zijn derde generatie toe. Er moet worden gezegd dat zich bij de Citroën C4 van eerdere generaties best wel een aantal problemen hebben voorgedaan.
Distributieketting vervangen
De eerste generatie Citroën C4 werd geproduceerd tussen 2004 en 2011 met een update in 2008, die het model van Duitse 1,6 liter aanzuigmotoren voorzag. Na zo’n 60.000 km dienst schoot het olieverbruik in de hoogte met versnelde vorming van drab in de motor als gevolg. De uitgerekte distributieketting Citroën C4 moest dan worden vervangen. In de tweede generatie werden deze problemen verholpen. Niettemin is het bij aanschaf van een tweedehands C4 verstandig om je goed te informeren over het ingebouwde motortype om latere kosten te vermijden.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
K2 Stuurbekrachtiging olie
ALLISON C4, CATERPILLAR TO-2, Ford ESP-M2C138-CJ, Ford ESP-M2C166-H, GM Dexron III-H, MB 236.2, Inhoud: 1L
FA1 Reparatieset, uitlaatpijp
ROMIX Clip, sier- / beschermingslijst
PEMCO Motorolie
0W-30, 5L
NARVA Gloeilamp, knipperlamp
12V 21W, H21W, BAY9s
Bij vroege modellen van de Grand Picasso werden hardnekkige problemen met de distributieriem in de Citroën C4 gemeld die van verhoogde slijtage te lijden had vanwege gebruik van verkeerde motorolie. Dit probleem was bij de modellen vanaf 2017 verholpen omdat de riem door een verbeterde versie werd vervangen.
Probleem met de versnellingsbak
De Citroën C4 1.6 THP en de HDi-diesel (generatie 2010 tot 2015) hebben een halfautomatische versnellingsbak (EGS) ingebouwd waar veel gebruikers niet blij mee zijn. Er waren veel klachten over de langzame reactie, de stroeve bediening en schokkend optrekken. Voor kopers die de aanschaf van een tweedehands model overwegen, is de versie met een 1.6 VTI-motor, die met een gewone automaat is uitgerust, eventueel een alternatief. De HDi-dieselversie viel overigens ook op door een aantal problemen. De motorregeleenheid werkte vaak niet goed en meer dan eens raakte een injector in de Citroën C4 los.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
BOSCH Distributieriem set + waterpomp
Aantal tanden: 134 L: 1276 mm, Breedte 2 [mm]: 25,4 mm
MANNOL Motorolie
5W-40, 4L
OSRAM Gloeilamp, knipperlamp
12V 21W, WY21W
FA1 Uitlaatpijp, universeel
BOSAL Uitlaatklem
Ø: 58mm
Luchtbalg van de vering vervangen
Zowel de Citroën C4 Picasso als de Grand Picasso werd vaak naar de garage teruggebracht met de klacht dat de verwarming niet functioneerde. Schuldige bleek de verwarmingsventilator en het probleem kon worden verholpen door het vervangen van de kachelweerstand. Een verder zwak punt van de Picasso betreft de luchtvering. Een doorzakkende achterkant blijkt het gevolg van een lekke balg. Deze onderdelen moeten na een relatief gering aantal kilometers al worden vervangen.
De nieuwste generatie van de Citroën C4 oogst overigens juist veel lof vanwege de comfortabele vering. De lichte sturing wordt geroemd alsook zijn stabiele wegligging. Over het originele design verschillen de meningen. De coupé verleent hem een flitsend uiterlijk. Daarbij is het zicht naar achteren nogal beperkt, ook vanwege de hoge achterspoiler. Genoeg ruimte biedt hij wel, ook voor de passagiers achterin. Van comfort getuigen ook de talrijke accessoires en assistentsystemen. Behalve het 10inch touchscreen, navigatie, dodehoekassistent, adaptive cruise-control en achteruitrijcamera is er een skiluik in de middenarmsteun achterin. De bijrijder beschikt over een uitschuifbare lade zodat deze een tablet kan gebruiken. Als extra opties kunnen o.a. een Pack Park Assist, verwarmde voorruit, glazen schuifdak en een alarmsysteem met zelfbediening worden aangeschaft. Voor nieuwe en gebruikte wagens is een breed spectrum aan Citroën C4 onderdelen en accessoires van merkkwaliteit verkrijgbaar in de online shop.
De beste producten op dit gebied: