Inhoudsopgave
Fiat 500: problemen met de versnellingsbak, het cabrio-dak en andere storingen
We kunnen niet genoeg krijgen van de Fiat 500. De huidige versie is alweer zo’n 15 jaar oud. Hij is een overduidelijke heruitvinding van de iconische cinquecento die je in Italiaanse films uit de jaren vijftig ziet rondrijden. En zeg nou eerlijk: je koopt hem uit nostalgische overwegingen. Hij is voor retroliefhebbers, want voor het comfort hoef je het niet te doen. Achterin zitten wil je al helemaal niet. Inmiddels hobbelt hij qua veiligheidsuitrusting en infotainmentsysteem achter andere compacte auto’s aan. Fiat poogt er wat aan te doen met nieuwe modelversies, een mild-hybrid en een elektrische versie. De kleine aardbei-vormige hatchback blijft populair. Daar hebben alle bekende problemen van de Fiat 500 niets aan kunnen veranderen.
Problemen met de versnellingsbak
Het loopt ook nog altijd storm voor de gebruikte Fiat 500. Geïnteresseerden dienen zich wel goed te informeren over het technische verleden van het model dat ze eventueel op het oog hebben. Fiat riep in 2016 duizenden auto’s terug vanwege problemen met de koppeling. De boosdoener was de drukgroep. De diafragmaveer, die de druk handhaaft tussen de drukplaat van de koppeling en het vliegwiel van de Fiat 500, was gevoelig voor storing en defecten, waardoor er niet van versnelling kon worden gewisseld of dat er geen vermogen werd overgebracht van de motor naar de wielen. Dit probleem deed zich met name voor bij auto’s van de bouwjaren 2012 t/m 2016.
Automaat: problemen
Er waren wel meer problemen met de transmissie. In 2019 vond weer een terugroepactie plaats van de Fiat 500 met automatische versnellingsbak. Die bleef vaak niet in de parkeerstand staan, hetgeen riskant kon worden wanneer de auto op een parkeerplaats stond. Het probleem werd soms erger vanwege de automaatbak die dienst weigerde en niet meer in en uit de verschillende rijstanden schakelde. Forums stonden bol van klachten over de semi-automaat Fiat 500 C Abarth, die vast bleef zitten in de neutrale stand. Zo’n 50.000 auto’s zijn teruggeroepen en er zouden zich geen storingen meer mogen voordoen. Toch is het bij aanschaf van een gebruikte Fiat 500 verstandig om de onderhoudshistorie erop na te slaan.
Problemen met het cabrio-dak
Het is oppassen geblazen met de aankoop van een Fiat 500 cabrio, waarvan het dak wel eens wil haperen. Zo kwamen er bij de Italiaanse autofabrikant veel klachten binnen over het dak dat niet wilde openen. Ook kwam het voor dat het in geopende stand vast bleef zitten. Gevallen werden gemeld van cabrio-daken die halverwege bleven steken. Als je bij de dealer bent, begin er dan over. Laat je de bediening uitvoerig demonstreren en informeer naar de garantie.
Kentekenverlichting werkt niet
Het wil nogal eens voorkomen dat de kentekenplaatverlichting van de Fiat 500 het plotseling laat afweten. Experts weten te melden dat dit meestal aan de lampen zelf ligt. Er is geen zekering aanwezig, waardoor ze gevoelig zijn voor storing als gevolg van een spanningspiek en snel doorbranden. Fiat 500 onderdelen en accessoires bieden uitkomst. Het advies luidt, om de lampfittingen op de achterklep te laten demonteren en de verlichting te vervangen door lampen met een laag verbruik.
Nuttige video's over het onderwerp:
Hoe een oliefilter en motorolie vervangen op een FIAT 500 (312)
Hoe een remblokken achteraan vervangen op een FIAT 500 (312)
De beste producten op dit gebied: