Inhoudsopgave
Volvo V50: problemen met het remsysteem, de motor en andere storingen
Bij een Volvo denk je niet allereerst aan mooi en elegant, maar wel aan solide, robuust en veilig. De Volvo V50 was het eerste model waarvan het design de klanten aansprak. De productie van deze compacte stationwagen liep van 2004 tot 2012 en was een verkoopsucces in tegenstelling tot de sedan S40 waarop de V50 was gebaseerd. Echter niet alleen met de uiterlijke traditie had Volvo gebroken. Ook de gebruikelijke betrouwbaarheid liet dit keer te wensen over, of toch wanneer de kilometerteller de 100.000 km passeerde. De Volvo V50 staat bekend om een aantal problemen, vooral wanneer hij een beetje in de jaren komt.
Problemen met het remsysteem
Van de onderdrukpomp die de remmen aanstuurt, is bekend dat hij het bij de V50 kan laten afweten, een uiterst onwenselijke gang van zaken met het oog op de verkeersveiligheid. Volgens een servicebulletin van Volvo is de terugslagklep van de remvacuümpomp een bekend zwak punt bij de V50-modellen van 2004-2008. Bij het eerste teken van problemen moet deze worden vervangen. Dit is tamelijk snel te verhelpen.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
MANNOL Motorolie
5W-30, 5L, Deels synthetische olie
AS-PL Startrelais
TYC Spiegelglas, buitenspiegel
rechts
BOSCH Bougiekabels
WALSER Autostoelhoes
zwart/grijs, Polyester, Voor
Een verdere oorzaak van een gebrekkige remfunctie is de snelle slijtage van het systeem. Volvo V50 remschijven en blokken zijn relatief vroeg aan vervanging toe en ook de remleidingen van oudere exemplaren moeten absoluut op roest worden geïnspecteerd. Slecht functionerende handremmen als gevolg van roest komen vaak voor. Volgens de experts van AUTODOC voorkomt regelmatig onderhoud (remvloeistof op tijd verversen, visuele controle op roest) veel problemen.
Motorproblemen
Het koelsysteem van de motor is niet zo robuust als de motor zelf. Zo heeft de koelslang, die het koelmiddelreservoir met de ontluchtingsslang verbindt, de neiging om te lekken. Normaal gezien zou dit lek het motorwaarschuwingslampje moeten laten branden, maar dat gebeurt niet en dan dreigt ernstige motorschade. Het is daarom belangrijk om tijdens het rijden de motortemperatuur in het oog te houden en na het rijden op een eventuele brandlucht onder de motorkap te letten. Verder gaan de startmotor en de dynamo vaak vroegtijdig kapot, dus je zult een nieuwe startmotor voor je Volvo V50 moeten kopen.
Motormanagement
De Volvo V50 heeft behalve de bovenstaande panne ook nog een aantal andere problemen, zoals defecte stuurbekrachtiging, klemmende contactsleutels en storingen van het motormanagement door uitvallende regeleenheden. Wanneer het lampje op een storing in het uitlaatsysteem duidt, is wellicht de EGR-klep ernstig vervuild. Dit is een veel voorkomend probleem bij de V50 dat dure reparaties en vervanging van Volvo V50-onderdelen in de hand werkt. Bij aanschaf van een gebruikt model verdient dit de aandacht. Verder is het een goed idee om het EGR-systeem om de 80.000 km professioneel te laten reinigen.
Transmissieproblemen (koppeling en automaat)
In internetforums zijn tal van bijdragen te lezen over problemen met de koppeling en op zoek gaan naar nieuwe onderdelen koppeling voor je Volvo V50. Na een bepaald aantal kilometers op de teller blijft het pedaal hangen. Ook de automaat zorgt voor problemen zoals een schokkende transmissie of het constant uit een versnelling schieten. Volgens de reparateur zit er dan niets anders op dan volledige vervanging van de automaatbak. Aanbevolen wordt, het eerst te proberen met een vervanging van de transmissieolie en ook een software-update wil soms uitkomst bieden. Verder voelen veel gebruikers zich bekocht wanneer het start-stopsysteem van de Volvo V50 niet meer werkt.
Onderhoud
Volvo heeft een goede reputatie hoog te houden. Als je het kopen van een Volvo V50 overweegt, maak eerst een lijstje van wat er mogelijkerwijs allemaal aan een auto van het betreffende bouwjaar kan schelen en let daarop bij het onder de motorkap kijken en het maken van een proefrit. Het werkt in je voordeel wanneer je een geïnformeerde indruk op de dealer weet te maken. Maak goede afspraken over onderhoud.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
OSRAM Gloeilamp, knipperlamp
12V 5W, W5W
OSRAM Gloeilamp, verstraler
HB3 12V 60W P20d, 3200K, Halogeen
PHILIPS Gloeilamp, knipperlamp
12V 21W, P21W, Kogellamp
FEBI BILSTEIN Aanzuigslang, luchtfilter
Met bellen
MANNOL Motorolie
5W-30, 20L, Deels synthetische olie
Veelgestelde vragen (FAQ)
We gevn hieronder de antwoorden op vragen die vaak over de Volvo V50 worden gesteld:
De remvacuümpomp, met name de terugslagklep, is een bekend zwak punt bij modellen van 2004–2008. Daarnaast slijten remschijven en -blokken relatief snel, en komt roestvorming op remleidingen en handremcomponenten geregeld voor.
De koelslang die het koelmiddelreservoir met de ontluchtingsslang verbindt, lekt vaak, zonder dat het motorlampje aanspringt. Dit kan leiden tot oververhitting en motorschade. Ook startmotoren en dynamo’s vallen bovengemiddeld vaak vroegtijdig uit.
Veelvoorkomende storingen zijn onder andere:
- Defecte stuurbekrachtiging
- Klemmende contactsleutels
- Vervuilde EGR-klep (uitlaatsysteem)
Het reinigen van het EGR-systeem om de 80.000 km wordt sterk aangeraden.
Ja. Gebruikers melden:
- Een hangend koppelingspedaal na verloop van tijd
- Problemen met de automaat, zoals schokkend schakelen of uit de versnelling springen
Soms helpt een transmissieolieverversing of software-update, maar vaak is vervanging van de automaatbak nodig.
Dit is een bekend euvel bij oudere V50-modellen. De oorzaak kan liggen in de motorelektronica, accuconditie of softwareproblemen. Een diagnose door een specialist is aan te raden.
Maak bij aanschaf van een gebruikte V50 een checklist van bekende problemen. Let bij een proefrit op:
- Waarschuwingslampjes
- Remgedrag
- Schakelgedrag van de automaat
- Koelvloeistofniveaus en -lekken
Een goed bijgehouden onderhoudsboekje en duidelijke afspraken met de verkoper zijn belangrijk.
Er zijn specifieke stappen voor de vervanging van deze onderdelen:
- Interieurfilter/pollenfilter: Vervanging vereist vaak demontage van dashboardpanelen.
- Oliefilter en motorolie: Zorg voor de juiste olie en vervang zowel filter als olie bij voorkeur samen.
Handleidingen of videoinstructies kunnen hierbij helpen.
Nuttige video's over het onderwerp:
Hoe een interieurfilter / pollenfilter vervangen op een VOLVO V50 1 (P12)
Hoe een oliefilter en motorolie vervangen op een VOLVO V50 1 (P12)
De beste producten op dit gebied: