Inhoudsopgave
Veilig auto rijden in de regen: toegestane snelheid, aquaplaning en en andere tips voor het rijden bij nat wegdek
Bij regen neemt de kans op een verkeersongeval met gemiddeld 30 tot 40 % toe. We zullen u hier uitleggen waar u het meest bedacht op dient te zijn en hoe u onder regenachtige weersomstandigheden het beste kunt rijden om moeilijkheden op de weg te voorkomen.
4 gevaren waarmee als u bestuurder rekening moet houden
- Gladde wegen. De wielen hebben op nat wegdek 1,5 tot 2 keer minder grip dan op droog wegdek. Met name de eerste regendruppels zijn bijzonder gevaarlijk. Bij het neervallen op de grond doen ze op de weg liggend stof opstuiven, dat uit olie, brandstof, kunststof, rubberdeeltjes en andere stoffen bestaat die zich dan met elkaar vermengen en zo een dunne, maar glibberige laag op het wegdek vormen. De remweg wordt hierdoor 5 tot 10 keer langer.
- Aquaplaning. Als men met hoge snelheid op een nat wegdek rijdt, hebben de banden niet voldoende tijd om het water onder de wielen af te voeren. Er vormt zich tussen het profiel en het wegdek een laag water, ten gevolge waarvan de grip op het asfalt volledig verloren gaat en het voertuig onbestuurbaar wordt.
- Slecht zicht. Bij hevige regenval wordt het zicht op de rijweg aanzienlijk slechter. De contouren van objecten zijn moeilijk te onderscheiden, want de ruitenwissers kunnen het water niet snel genoeg van de voorruit afvoeren. De ruiten raken bovendien beslagen door de hoge luchtvochtigheid. Hierdoor wordt het niet alleen bemoeilijkt om obstakels te kunnen ontwaren, maar tevens is het afleidend.
- Slaperigheid. Slaperigheid bij regenachtige weersomstandigheden komt doordat de atmosferische druk afneemt, wat ertoe leidt dat het menselijke lichaam met verlaging van de bloeddruk en vertraging van de hartslag reageert. Als gevolg hiervan wordt er minder zuurstof naar de hersenen gepompt, waardoor slaperigheid ontstaat. De reactieduur van de bestuurder neemt toe, waardoor het gevaarlijk is om in deze toestand te blijven rijden.
Wat u voorafgaand aan regenachtige jaargetijden dient te controleren
- De banden. De minimaal vereiste profieldiepte bedraagt 1,6 mm. Desondanks adviseert Dafydd Williams, werkzaam als professionele rij-instructeur bij Mercedes-Benz World, om banden al bij een profieldiepte van 2 mm te vervangen. Ook de bandenproducent Continental adviseert om niet af te wachten tot de uiterste waarden bereikt zijn. Volgens de deskundigen van deze firma is het raadzaam om zomerbanden bij 3 mm en winterbanden bij 4 mm door nieuwe banden te vervangen. Een versleten loopvlak wordt gekenmerkt door een geringe diepte van de profielgroeven die verantwoordelijk zijn voor de grip op natte ondergronden en het afvoeren van water tussen de band en het wegdek.
Als het in uw regio vaak regent, kunt u ook kiezen om regenbanden te nemen. Deze kennen een laag profiel en een speciaal loopvlakpatroon dat afgestemd is op desbetreffende wegomstandigheden. - De ruitenwissers en ruitensproeier. Het advies luidt om de ruitenwisserbladen twee keer per jaar te vervangen. U dient echter voornamelijk te letten op de kwaliteit van de reiniging. Als er tijdens de werking van de ruitenwissers plekken, vlekken en ongereinigde gedeelten op het glasoppervlak te zien blijven, dan moet u de onderdelen vervangen. Op een regenachtige dag zouden deze defecten u zelfs fataal kunnen worden.
Het sproeivloeistofreservoir moet voldoende sproeivloeistof bevatten om droog vuil van de ruiten te kunnen wissen. - Het remsysteem. Dit systeem vereist periodieke inspectiebeurten. Bepaalde mankementen, zoals een vastzittende remklauw, zijn nochtans op natte ondergronden bijzonder gevaarlijk, omdat ze slippen tot gevolg kunnen hebben. Slijtage van de remblokken, wat leidt tot een verminderde remwerking, vormt een nog groter gevaar gezien de daardoor resulterende verlenging van de remweg op nat asfalt.
- De koplampen. Bepaalde mankementen aan de verlichtingseenheden komen pas bij een hoge luchtvochtigheid aan het licht. Een slechte afdichting van de koplamp kan bijvoorbeeld tot het binnendringen van vocht in de behuizing leiden en doorbranding van de lampen en zelfs kortsluiting tot gevolg hebben. Condensvorming op de reflector van de koplamp vermindert de kwaliteit van de verlichting. Daarnaast leidt het dichtslibben van de ventilatieopeningen er vaak toe dat de koplampen beslagen raken.
- Het interieurfilter. Verstopping hiervan zorgt voor een lagere stromingssnelheid van de lucht in het ventilatiesysteem. Hierdoor blijft overmatig vocht in het voertuig achter en dit uit zich in beslagen ruiten, wat met name bij regenachtige weersomstandigheden waarneembaar is. Daarom wordt geadviseerd om het onderdeel minimaal eenmaal per jaar te vervangen.
11 adviezen voor het rijden bij regenachtig weer, waar u een gewoonte van zou moeten maken
- Al direct bij de eerste regendruppels langzamer rijden: het wegdek is dan het gladst.
- Bij het rijden in de regen zou de snelheid van de auto niet boven de 50 km/u moeten liggen. Hogere snelheden kunnen ertoe leiden dat u de controle over het voertuig verliest. Daarnaast komt de auto moeilijker tot stilstand.
- Begin ruim van tevoren met remmen. Zo zorgt u er niet alleen voor dat u op tijd tot stilstand komt, maar helpt u ook andere weggebruikers om de situatie snel in te schatten en hun snelheid te verminderen. Bij het uitvoeren van stuurhandelingen moet u afremmen, voordat u een bocht neemt. Probeer koest te remmen en op te trekken. Abrupte bewegingen kunnen leiden tot slippen en verlies van controle. Houd een veilige afstand tot het voertuig voor u aan.
- Mochten de remblokken nat zijn, droog ze dan af. Daarvoor moet u een stukje rijden en het rempedaal een paar keer lichtjes indrukken: het oppervlak van de onderdelen zal dan opwarmen en het overtollige water verdampen.
- De koplampen aanzetten: de zijverlichting volstaat in de regen vaak niet om de auto op de weg te kunnen waarnemen. Het advies luidt om mistlampen alleen te gebruiken in het geval u minder dan 100 meter voor uw auto kunt zien.
- Rijd niet vlak achter vrachtwagens en bussen. Er vliegt veel vuil van onder hun wielen op.
- Maak de ruiten droog. Schakel hiervoor de ontwasemknop in of gebruik de airconditioning. Het zal de luchtvochtigheid in een paar minuten doen verminderen. Tevens helpen speciale chemische middelen om het zicht te vergroten, bijvoorbeeld regen- en condenswerende middelen. Het eerste van beiden wordt aangebracht op de buitenkant van de ruiten: het zorgt voor een water- en vuilafstotende laag. Het tweede wordt in het passagiersgedeelte aangebracht; het zorgt ervoor dat het water op het glasoppervlak niet tot het zich belemmerende druppels samenvloeit door het in een dunne, transparante laag te behouden.
- Rem af voor waterplassen. Onder het wateroppervlak kan een gevaar verscholen liggen. Daarnaast komt aquaplaning vaker voor als er door waterplassen wordt gereden.
- Bij hevige regenval kunt u de auto aan de kant van de weg parkeren om even te wachten. Maar zet dan wel de waarschuwingsknipperlichten aan, zodat andere weggebruikers u kunnen zien.
- Blijf bij de les. Voetgangers kunnen op de onverwachtste plekken de weg oversteken, omdat ze snel een schuilplaats tegen de regen willen vinden. U moet ook oppassen voor andere, minder oplettende automobilisten.
- Zorg ervoor dat u niet slaperig achter het stuur plaatsneemt. Dat is namelijk uiterst gevaarlijk. Indien de rit niet kan worden uitgesteld, is het raadzaam om van tijd tot tijd uit de auto uit te stappen en een lichaamsbeweging te beoefenen. Zodra u merkt dat u zich de laatste paar kilometer die u afgelegd hebt niet meer kunt heugen of dat u onbedoeld over een andere rijstrook of de wegbelijning bent gereden, vaker bent gaan geeuwen, moeite hebt om uw hoofd in een normale stand te houden of uw ogen op de weg te houden? Zet uw auto dan meteen aan de kant van de weg en stop met rijden. Zelfs een hazenslaapje van een kwartier kan helpen om het probleem aan te pakken. Mocht u vaak lange afstanden moeten rijden, dan kunt u een vermoeidheidsherkenningssyteem voor de bestuurder in uw auto laten installeren. Dit systeem analyseert de huidige toestand aan de hand van diverse gegevens, zoals de grootte en veranderingen van de pupil, en geeft een waarschuwingssignaal af.
Conclusie
Veilig rijden bij regenachtig weer hebt u voor een groot gedeelte zelf in de hand, door goed op de technische staat van het voertuig en de rijvaardigheid van de bestuurder te letten. Tijdige vervanging van verbruiksonderdelen en inspectiebeurten aan voertuigsystemen evenals een rustige rijstijl spelen daarbij een belangrijke rol. Volg onze adviezen op: koop uitsluitend reserveonderdelen voor uw auto van goede kwaliteit, zodat u zich onder alle weersomstandigheden veilig zult voelen.
Een nuttige video over het onderwerp:
Auto-onderhoud voor doe-het-zelvers: hoe je je eigen regenafstotende middel maakt