Inhoudsopgave
Dakrails en dakdragers: hoe te kiezen
Voor iedereen die de transportmogelijkheden van goederen van zijn auto wil uitbreiden, zijn dakdragers met of zonder dakrails een uitkomst. Dit is een ideale oplossing voor vakantiegangers, outdoor-liefhebbers, ski-fanaten, winkeleigenaren en doe-het-zelvers. Ben je naar de meubelboulevard geweest en heb je meer gekocht dan verwacht, of moet je met een oude matras naar de recyclage: de dakdrager weet raad. Surfplanken, fietsen of ladders: je kunt het allemaal kwijt.
Verschillende op het voertuig toegesneden oplossingen staan ter beschikking die voortreffelijk met dakboxen, ski- of fietsdragers kunnen worden gecombineerd. Weinig transportmogelijkheden kunnen universele dakdragers in veelzijdigheid overtreffen. Hoewel moet worden opgemerkt dat veel autofabrikanten aangeven dat de maximale daklasten 50 tot 100 kg bedragen. De systemen bestaan in de regel uit een of twee basisdragers die direct op de auto worden aangebracht en ook weer verwijderd kunnen worden.
Wat is het verschil tussen open en gesloten dakrails?
De meest bekende mogelijkheid voor de bevestiging van een dakdrager zijn de dakrails. Traditioneel bevinden zich rails op stationwagens en in toenemende mate ook op terreinwagens en SUV’s. Ze verschillen qua profiel. Onderscheid wordt gemaakt tussen de open dakrails, die op staanders op het dak bevestigd zijn, en de gesloten dakrails, die direct op het dak liggen. Voor beide types zijn er passende dakdragersystemen.
Waarop letten bij dakdragers zonder dakrails
Een aantal autofabrikanten voorzien hun auto’s van vaste bevestigingspunten voor de montage van de dakdrager. Deze zitten onder een rubberen of kunststoffen klepje in het dak. Door dit om te klappen kan een auto dakdragervoet hierin worden vastgemaakt. Iets dergelijks is ook de T-moerbevestiging. Deze behoort bij een gleuf (je zou kunnen zeggen: een soort verzonken dakrails) die links en rechts in de lengterichting van het dak is geïntegreerd. Deze wordt gebruiksklaar door verwijdering van een rubberen of kunststoffen afdekking. De T-moer past hierin, waarmee passende dwarsdragers kunnen worden gemonteerd. Dit soort bevestiging laat ook het verschuiven van de dragers toe.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
ATERA Dakdrager
voor open dakrails, 137 cm, 100 kg, Staal
ATERA Dakdrager
voor open dakrails, 110 cm, 100 kg, Staal
ATERA Dakdrager
voor regengoten, 122 cm, 100 kg, Staal
Bij oldtimers bestaat de mogelijkheid een passende dakdrager aan de regengoot op het autodak te monteren. Ook kunnen dakdragervoeten met behulp van gecoate klemmen tussen de dakrand en de portieropening worden bevestigd.
Basisdragers: profielen
Voor dakdragersystemen zijn basisdragers met verschillende stalen of aluminium profielen verkrijgbaar. Het traditionele profiel is een vierkanten model, meestal uit staal. Deze vierkanten vorm is vooral geschikt voor de oudere ski- en fietsendragers voor auto.
Moderne dakdragers uit aluminium hebben meestal een ovaal dragerprofiel dat minder luchtweerstand heeft. Dergelijke basisdragers hebben vaak een T-moer die over de gehele breedte van het profiel verloopt. Hierop kunnen een aantal verschillende boxen of fietsdragers veilig worden bevestigd. Het is altijd opletten welk accessoire bij welk profiel past. Hierop dient te worden gelet indien je reeds over een dakbox of fietsdrager beschikt en op zoek bent naar een nieuw draagsysteem.
Voor- en nadelen van dakdragers
Het belangrijkste voordeel van dakdragers is dat ze voor vrijwel elke auto beschikbaar zijn en met tal van verschillende vervoersoplossingen kunnen worden gecombineerd. Doorgaans zijn ze op eenvoudige wijze te installeren en kunnen ook weer eenvoudig worden verwijderd, wanneer ze niet nodig zijn. Bepaalde voorwerpen zoals bijvoorbeeld ladders kunnen eenvoudigweg met geschikte spanbanden stevig en volgens de voorschriften worden vastgemaakt. Dakdragers die op een dakreling worden geplaatst, zijn vaak te verschuiven en zodoende op individuele afstanden instelbaar.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
LCC Imperiaal- / dakdragervoet
ATERA Dakdrager
voor auto\'s zonder dakrails, 110 cm, 100 kg, Staal
ATERA Imperiaal- / dakdragervoet
ATERA Dakdrager
voor auto\'s zonder dakrails, 110 cm, 100 kg, Staal
Een belangrijk nadeel van dakdragers is de verhoogde luchtweerstand en de daarmee gepaard gaande stijging van het brandstofverbruik. De hogere daklast verandert het rijgedrag van de auto aanzienlijk. Dit is vooral in bochten merkbaar, wanneer de auto verder zijwaarts helt. Een bestuurder dient hiermee rekening te houden.
Wat verder nog belangrijk is
Voorwerpen op het autodak moeten altijd zorgvuldig worden gezekerd. Het risico van het verliezen van transportgoederen is denkbaar en de verloren lading kan voor andere verkeersdeelnemers een gevaar betekenen. Het aanbrengen van de dakdrager aan de dakrails is doorgaans eenvoudig. Het verdient aanbeveling, voorafgaand aan de grote vakantierit, het monteren en het verwijderen van de dakdrager een keer te oefenen. Let er vóór de aanschaf bij het uitkiezen van het dragersysteem erop, dat het over een makkelijk te bedienen vergrendelingssysteem beschikt. Het kan nooit kwaad, de stevigheid van de bevestiging van de dwarsdragers na een aantal kilometers te controleren.
Tips voor rijden met dakdragers en lading
Als je met dakdragers of dakkoffers rijdt, is het belangrijk om je te houden aan de Nederlandse verkeersregels. Dit zijn volgens de experts van AUTODOC de belangrijkste aandachtspunten:
- Maximale afmetingen en uitsteken: Lading mag niet vooraan uitsteken. Achteraan mag de lading maximaal 1 meter uitsteken zonder markering. Tot de helft van de voertuiglengte is toegestaan met een markeringsbord. Zijwaarts uitsteken is niet toegestaan, of slechts beperkt (enkele centimeters binnen de voertuigbreedte).
- Daklast en gewicht: Controleer de maximale dakbelasting van je auto via het instructieboekje of een kentekencheck. De totaalbelasting van dragers, dakkoffer en bagage mag deze limiet niet overschrijden (meestal zo'n 75 kg). Overbelasting is gevaarlijk en kan leiden tot boetes.
- Bevestiging en zekerheid: Zorg dat de lading goed vastzit met spanbanden of geschikte bevestigingsmiddelen. Controleer of de dakdragers correct gemonteerd zijn. Ondeugdelijke bevestiging kan resulteren in een boete van circa € 140 in Nederland.
- Snelheidsadvies: Er is geen wettelijk snelheidslimiet voor rijden met daklading. Fabrikanten adviseren meestal maximaal 130 km/u. Door het hogere zwaartepunt en de windgevoeligheid is het aan te raden om rustiger te rijden, zeker op de snelweg.
Veelgestelde vragen (FAQ)
Dit zijn de antwoorden op vragen die vaak door autobezitters worden gesteld:
Niet per se. Sommige voertuigen hebben vaste bevestigingspunten of een T-moer-systeem in het dak waarmee je ook zonder dakrails dakdragers kunt monteren.
Open dakrails staan op steunen boven het dak en laten ruimte tussen rail en dak, terwijl gesloten dakrails direct op het dak liggen. Voor beide typen zijn geschikte dragers verkrijgbaar.
Dat hangt af van het profiel van de nieuwe basisdrager. Controleer of je huidige accessoire geschikt is voor een vierkant stalen profiel of een modern ovaal aluminium profiel met T-moer.
De maximale daklast verschilt per voertuig en ligt meestal tussen de 50 en 100 kg. Dit gewicht is inclusief dragers, dakkoffer en bagage. Raadpleeg altijd het instructieboekje van je auto.
Ja. Door de verhoogde luchtweerstand stijgt het verbruik, vooral bij hogere snelheden. Ook verandert het rijgedrag door het hogere zwaartepunt.
Achteraan mag de lading maximaal 1 meter uitsteken zonder markering, tot de helft van de voertuiglengte met een markeringsbord. Zijwaarts uitsteken is in principe niet toegestaan.
Conclusie
Dakdragers zijn een veelzijdige oplossing voor het vervoeren van extra bagage, sportuitrusting of grote voorwerpen. Er zijn passende systemen voor auto's met en zonder dakrails, met keuzemogelijkheden in profielen, materialen en bevestigingsmethodes. Wel is het belangrijk om rekening te houden met wettelijke regels, het juiste bevestigingssysteem en de maximale daklast. Door goed voorbereid op pad te gaan en de juiste combinatie van dragers en accessoires te kiezen, maak je veilig en efficiënt gebruik van de extra laadruimte op het dak van je auto.
De beste producten op dit gebied: