Inhoudsopgave
Hogedrukpomp kapot: onderhoud, diagnose en vervanging van de hogedrukbrandstofpomp
In de moderne motor is de sleutel tot directe brandstofinspuiting de hogedrukbrandstofpomp. Hij is met precisie vervaardigd om brandstofdruk tot 175 bar naar de rail te genereren. Sommige moderne systemen wekken druk tot wel 350 bar op voor betere verstuiving. Deze hogedrukpompen worden aangedreven door een nok van de nokkenas en zijn in staat om hun slagvolume en output aan te passen aan de behoeften van de motor. Hogedrukpompen kunnen mankementen gaan vertonen omwille van tal van factoren. Het stellen van een diagnose is niet al te moeilijk, als je weet wat je zoekt.
Gebrek aan onderhoud hogedrukpomp
De grote oorzaak voor vernieling van hogedrukpompen is te weinig olieverversing. Slijtage tussen de nokken van de nokkenas en de nokvolger heeft tot gevolg dat de pomp onvoldoende zuigerbeweging veroorzaakt. Minder beweging van de pomp betekent minder brandstofdruk. Wanneer de druk niet correct is, wordt het brandstofmengsel te mager. Check daarom altijd de nokken op de nokkenas voordat je een nieuwe en heel dure hogedrukbrandstofpomp installeert.
Verkeerde olie
Motorolie voor voertuigen moet aan OE-specificaties voldoen om voortijdige slijtage van de nokkenas en de nokvolger van de brandstofpomp te voorkomen. Ga bij je leverancier van motorolie na of de olie aan de specificaties voldoet. Volkswagen, GM en ander OEMs hebben standaarden voor olie, die tegemoetkomen aan de slijtageproblemen van nokkenas en volger.
Druk- en temperatuursensoren
Een kapotte sensor kan niet de oorzaak zijn van een defect aan de pomp, maar kan wel leiden tot een verkeerde diagnose. Directe inspuitingssystemen maken gebruik van druk- en in sommige gevallen temperatuursensoren voor het bepalen van de positie van de solenoïde van de pomp.
De informatie die deze sensoren aan het motormanagement via de ecu verstrekken, realiseren de meest optimale verbranding, maar wanneer ze niet goed functioneren kunnen ze de diagnose behoorlijk in de war sturen. Slecht functionerende sensoren kunnen de fijnafstelling van de brandstoftoevoer beïnvloeden. Wanneer een sensor defect is of waarden levert, die buiten de vastgestelde parameters vallen, schakelt het hele systeem in een veiligheidsmodus om schade aan het systeem te voorkomen.
De beste manier voor sensordiagnose is met behulp van een scanner.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
BOSCH Hogedrukinspuitpomp
FEBI BILSTEIN Taster, hogedrukpomp
ESEN SKV Hogedrukinspuitpomp
BOSCH Hogedrukinspuitpomp
BOSCH Hogedrukinspuitpomp
Lekken
Een injector staat onder hoge druk. Lekken kunnen daarom optreden. Soms doen zich lekken voor wanneer de motor in rust is, hetgeen in hoge mate koolstofafzettingen veroorzaakt, alsook een vet brandstofmengsel. Lekken kunnen tevens een langere startcyclus veroorzaken en mogelijke slijtage. De meeste systemen hebben een gespecificeerde rustdruk. Deze is bedoeld om een bepaalde hoeveelheid druk in het systeem te handhaven wanneer de motor uitgeschakeld is. De waarden kunnen worden afgelezen met een scanner. Een uitgebreide scan voorziet in een test voor balans van de injectie en lekkagetest. Deze testen kunnen je helpen bij het opsporen van een lekkende auto injector of hogedrukpomp.
Kalibratie verouderd: reflash vereist
In hun streven naar optimale brandstofefficiëntie proberen ingenieurs zoveel mogelijk energie uit elke druppel brandstof te persen. Daarbij komt zoveel fijnafstelling kijken, dat de systemen heel dicht bij de marge van problematisch rijgedrag komen. En daar kom je dan pas achter wanneer het brandstofinjectiesysteem een reeks storingen veroorzaakt. Er bestaat een directe relatie tussen pompdruk, nokkenaspositie en de positie van de magneetklep. Deze elementen kunnen samen met de injectiepulsen worden afgesteld voor een optimale prestatie en levensduur van de onderdelen.
Ben je een diagnose aan het stellen voor een rijdbaarheidsprobleem op een auto met directe injectie of een hogedrukpomp aan het vervangen, zie erop toe dat de ECU de meest recente kalibratie heeft. De laatste versies hiervan leveren een bijdrage aan het oplossen van slijtage- en rijdbaarheidsproblematiek en kunnen de vervanging van de pomp overbodig maken.
Solenoïde voor de Brandstofdruk
Hogedrukpompen voor diesel en benzine hebben een elektronische schakelaar voor het regelen van het volume en de druk van de pomp door in te grijpen in de klepregeling. Wanneer deze solenoïdeschakelaar kapot gaat, staat hij in een lagedrukstand.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
PIERBURG Hogedrukinspuitpomp
Met afdichtring, Met adapter
BOSCH Inspuitpomp
Diesel, Monoblokpomp
NTY Regelklep, brandstofhoeveelheid (Common-Rail-System)
INA Taster, hogedrukpomp
BOSCH Hogedrukinspuitpomp
De tekenen negeren
Je hebt van die mensen die niet bang zijn om met een brandend motorwaarschuwingslampje te rijden. Ze denken dan dat het wel uit zal gaan wanneer ze betere kwaliteit brandstof in de tank doen. We weten allemaal dat dit niet waar is.
Voor de werking van common rail diesel, zowel als voor benzine-inspuiting is een constante brandstofdruk een vereiste. Wanneer de pomp hapert, schakelt de motor in een noodloop of lage-drukmodus. Dan neemt de andere brandstofpomp, die in de tank zit, het over en staat de injector open. Als directe injectie goed functioneert, doseert de injector om het optimale lucht/brandstofmengsel te creëren. Dit is bij een lage-drukmodus minder precies. De auto zal starten en rijden, zij het met gereduceerd vermogen. Wanneer dit te lang duurt, kan schade aan de katalysator optreden, alsook slijtage van de motor. Met repareren mag niet worden verwacht.
Vervanging
Kon een mechanische brandstofpomp gerepareerd worden, bij een hogedrukpomp is vervanging de enige optie. Het installeren van tweedehands onderdelen is normaal gezien de moeite niet waard. In het binnenste van de gereviseerde brandstofpomp kan achtergebleven brandstof een harsachtig residu achterlaten. De hoeveelheid werk die er bij de vervanging van het onderdeel komt kijken, hangt af van het automodel en de aandrijving. In benzinemotoren is de hogedrukpomp relatief makkelijk bereikbaar. In de dieselmotor wordt hij door de distributieriem voor auto aangedreven, die in geval van een defecte hogedrukbrandstofpomp ook moet worden vervangen.
Het betreft een prijzig onderdeel. Een hogedrukpomp voor de Opel Zafira 2.2 benzine is online te bestellen voor prijzen die variëren van € 227 tot € 1209. Reken ook op een arbeidsloon in de garage van minstens € 500.
De beste producten op dit gebied: