Inhoudsopgave
Startproblemen bij auto's: wat te doen als je auto niet start
Als u de auto wilt pakken om ergens te komen, dient deze om te beginnen aan minstens één belangrijke voorwaarde te voldoen: hij moet willen starten. Lukt dat niet, dan zit u met de gebakken peren en komt u waarschijnlijk te laat op uw werk of zult u vandaag helaas niet in de file naar de Keukenhof kunnen staan. Als u daar niettemin zin in hebt of gewoon verplicht bent om naar uw werk te gaan, zijn er een paar dingen die u kunt doen als u niet meteen de wegenwacht wilt inschakelen of zelf sowieso graag aan uw auto knutselt. Om te kunnen bepalen welke maatregelen er te treffen zijn is het op de eerste plaats vooral handig om te ontdekken wat de oorzaak van het euvel is.
Wat zijn de voornaamste oorzaken voor startproblemen bij een auto?
Als uw auto niet wil starten, is het vaak geen gek idee om de accu als verdachte aan te wijzen. Fouten in de stroomtoevoer van de startmotor zijn immers regelmatig voorkomende oorzaken van een weigerende auto. Zo kan de accu van uw auto door onzorgvuldig achterlaten van de auto na thuiskomst – dus bijvoorbeeld met de verlichting nog aan – leeggelopen zijn; echter net zo goed kan er sprake zijn van verroesting van de accupolen of aansluitstukken of een slechte aansluiting derzelfden. Vaak verklinkt er in geval van een probleem met de accu nog wel een klikgeluid. U kunt eenvoudig nagaan of de stroomvoorziening als geheel nog naar behoren functioneert door te testen of de auto-elektronica nog gewoon aangezet kan worden. Mocht dat niet lukken, ligt een storing in de stroomvoorziening voor de hand. Dat hoeft echter niet per se te betekenen dat de accu dan leeg is; ook een doorgebrande zekering of een kapotte stroomkabel kan schuldig zijn aan de storing.
Ook de startmotor kan defect zijn. Dit onderdeel betrekt zijn stroom vanuit de accu om daarmee de motor op gang te brengen. Als de startmotor defect is en bijvoorbeeld het rondsel in de starterkrans vast zit, hoort u bij uw poging uw auto te starten meestal een soort van klikkend geluid.
Naast de stroomvoorziening vormt heel vaak het brandstofsysteem de boosdoener. Hoort u bijvoorbeeld gepruttel bij uw poging uw auto te starten, kan het goed zijn dat uw auto een onspectaculair geval van brandstofgebrek onder de leden heeft, omdat u bijvoorbeeld in allerijl bent vergeten te tanken. Hebt u daar toch aan gedacht, kan het ook aan de brandstofpomp of aan de brandstofslang dan wel aan het brandstoffilter liggen. In alle drie de gevallen bestaat het probleem dan uit een gebrekkige of zelfs volledig onderbroken toevoer van brandstof aan de motor waardoor deze niet kan draaien.
Soms loont het ook de moeite om eventjes een blik op de bougies of de bijbehorende kabels te werpen. Is namelijk één van de onderdelen van het ontstekingssysteem kapot of beschadigd, kan het gebeuren dat er zich geen degelijke ontsteking van het brandstof-luchtmengsel kan voltrekken. Dat is ook het geval in de onwaarschijnlijk omstandigheid dat er geen fatsoenlijke luchttoevoer plaatsheeft; dit kan gebeuren wanneer bijvoorbeeld het luchtfilter verstopt raakt en er niet genoeg zuurstofhoudende lucht voor het brandstof-luchtmengsel beschikbaar is.
Daarnaast kan de verdelerkap nog een wrevel uitmaken, bijvoorbeeld als deze barstjes of scheurtjes vertoont en daardoorheen water naar binnen sijpelt. Het vocht belemmert de motor dan bij het starten.
Wat u tegen startproblemen kunt ondernemen
Als u de tekenen geduid en de bron van het mankement geïdentificeerd hebt, kunt u er in de meeste gevallen zelf iets aan doen, alhoewel het bij sommige reparatiewerkzaamheden soms ook verstandig kan zijn om er professionele hulp van bijvoorbeeld de wegenwacht bij te roepen.
Eén van die dingen die u zelf kunt doen, doch soms beter aan vaklui kunt overlaten, is het opnieuw opladen van de accu door middel van startkabels, zodat de motor weer over afdoende stroom beschikt om te kunnen starten. De ANWB raadt aan om daarbij altijd gebruik te maken van startkabels met een dikke koperen kern, aangezien dunne kabels niet gebouwd zijn op de sterke startstroom en alleen maar nutteloos verhit raken. Ook is het belangrijk dat u systematisch te werk gaat: eerst sluit u beide pluspolen aan – eerst op de helpende, dan op de geholpen auto – en vervolgens op dezelfde manier de beide minpolen. Het afkoppelen dient op vergelijkbare wijze te geschieden. Als uw auto dan na ongeveer vijf minuten voldoende opgeladen is, dient u daarna minstens een half uur te rijden om de accu weer genoeg op te laden.
Mocht er geen hulpvaardige voorbijganger in de buurt zijn, kunt u ook altijd proberen om de auto aan te duwen en op deze manier de dynamo in werking te zetten waardoor de accu weer opgeladen wordt. Daarvoor is het belangrijk dat u de sleutel in het contact omdraait, waarbij de airco en de radio uit dienen te zijn. Vervolgens trapt u het koppelingspedaal in en houdt dit ingedrukt. Daarna zet u de auto in de tweede versnelling en haalt hem van de handrem. Dan begint het aanduwen: daarbij laat u de koppeling langzaam opkomen en geeft u gas. Als u voelt dat de motor aanslaat, kan het soms helpen om de koppeling opnieuw in te drukken. Rijd in ieder geval na het aanslaan een poosje rond om de accu voldoende op te laden.
Als de startmotor bijvoorbeeld geblokkeerd is en het rondsel in de starterkrans vastzit, kunt u proberen uw auto in de hoogste versnelling te zetten en vervolgens zachtjes heen en weer te duwen. Dit zou de startmotor ertoe kunnen verleiden los te schieten. U zult dan voorshands verder kunnen rijden, maar zult evenwel de startmotor binnen een niet al te ruim tijdsbestek moeten vervangen. Ook kan het soms helpen, als u met een hamer tegen de startmotor tikt. Als hij hierop reageert en weer functioneert, is hij echter evengoed aan vervanging toe.
Het verhelpen van een brandstofgebrek is in principe heel eenvoudig, maar als u niet in de buurt van een benzinepomp bent en ook geen noodvoorraad bij u hebt, bent u op hulp aangewezen. Een kapotte brandstofpomp, brandstofleiding of brandstoffilter dient in de meeste gevallen simpelweg vervangen te worden.
Voor bougies en bougiekabels alsook voor de verdelerkap geldt meestal hetzelfde, ofschoon het voor bougies in bepaalde gevallen ook kan volstaan ze aan een degelijke schoonmaakbeurt te onderwerpen om ze van roetresten en dergelijke te ontdoen.
Kortom
Vaak zijn het dus de accu en het brandstofsysteem die verantwoordelijk zijn voor weigering van een automotor. De oplossingen voor beide problemen zijn relatief overzichtelijk en uitvoerbaar, maar het blijft niettemin belangrijk om voorzichtig te werk te gaan, vooral bij nieuwere auto’s wier elektronica gevoelig is voor verkeerde handelingen bij het verrichten van starthulp. Sowieso is het vanwege de hoge stroomspanning belangrijk om goed op te letten en de juiste volgorde aan te houden bij de starthulp.