Inhoudsopgave
Meest voorkomende redenen waarom de auto trilt tijdens het rijden op de snelweg en bij het stilstaan
Als uw auto trilt, schudt, schokt of hobbelt kan dat een poosje lang best te doen zijn en grappig aanvoelen, echter op de lange termijn zullen de meeste mensen het niet alleen vrij onbeholpen vinden om de hele tijd heen en weer geklotst te worden, maar is het simpelweg ook stukken beter voor de auto om niet de hele tijd aan onbehoorlijke bewegingen te worden onderworpen. Er zijn evenwel heel veel verschillende omstandigheden die getril, geschud, geschok of gehobbel kunnen veroorzaken. Om het geschud te kunnen verhelpen is het handig om er eerst achter te komen wat het is dat uw auto doet schudden.
Wat zijn de voornaamste oorzaken voor geschud en getril van een auto?
Om te kunnen bepalen waar de precieze oorzaak van het geschud in een auto zich ophoudt, is het handig om allereerst vast te stellen in welk gedeelte van de auto en op welke momenten tijdens het rijden het geschud daadwerkelijk plaatsvindt.
Heftige schud- en slingerbelevenissen van het voertuig als geheel tijdens doodnormale autoritten kunnen dikwijls aan de banden en wielen geweten worden. Soms zijn de banden simpelweg versleten of scheefgesleten en schuilt de oplossing in de vervanging van één of enige van de banden; ook een te lage bandenspanning kan echter al onvoorziene gevolgen hebben. Tevens kunnen de wielen aan een ongewenste stand of wanbalans onderhevig zijn en dienen ze opnieuw uitgelijnd of gebalanceerd te worden. In het eerste geval worden de wielen weer in de juiste stand gebracht; in het tweede worden er op basis van nauwkeurige berekeningen loden plaatjes op bepaalde gedeelten van de wielen aangebracht om ervoor te zorgen dat de wielen weer gelijkmatiger worden.
Verder kan het gebeuren dat de velgen of de wieldoppen onwillekeurige kuren vertonen en het voertuig daarmee uit zijn sas brengen. Zo kunnen de velgen door de jaren heen kromgetrokken raken of ten gevolge van inslagkracht bij een botsing gedeukt en gebeukt van het veld stappen; daarnaast kunnen de wieldoppen de eigen trillingen aan de band doorgeven als ze bijvoorbeeld niet nauw en gelijkmatig aansluiten op de velgen en speling kennen.
Meestal zijn autotrillingen in het stuur voelbaar. Dit getril kan zich gedurende verschillende fases van het rijden voordoen en zeer uiteenlopende oorzaken kennen. Zo wordt getril tijdens remhandelingen doorgaans – inderdaad – veroorzaakt door een defect in het remsysteem: meestal door scheluwe remschijven. Deze kromheid kan veroorzaakt zijn door slijtage vanwege ouderdom, maar ook door plotselinge temperatuurschommelingen. In bepaalde gevallen kunnen remschijven zelfs scheeftrekken door te heftige, plotselinge remhandelingen waarbij ze op één specifieke plek heet worden. Hoe dan ook, vaak kunnen er dan ook via het rempedaal trillingen worden waargenomen.
Mocht u nu juist tijdens het wegrijden getril of schokkerige bewegingen bespeuren, staat de oorzaak vaak in verband met de koppeling. Er kan bijvoorbeeld een onderdeel hiervan defect zijn of moet het hoofd buigen voor de tand des tijds; maar ook gelekte olie op de koppelingsplaat zou de boosdoener kunnen zijn.
Verder kunnen vervormingen van de assen en ondeugdelijke motorsteunen een negatieve invloed op het rijgemak leveren. Deze mankementen zijn vaak het duidelijkst te voelen tijdens het optrekken en schakelen, maar in principe gedurende de hele rit. Als de motorsteunen bijvoorbeeld beschadigd of verdroogd zijn, staat de motor minder vast op zijn plek en kan hij beginnen te bewegen tijdens het rijden.
Wat u kunt doen om geschud en getril van uw auto te verhelpen
Zodra u eenmaal opgespoord hebt wat de bron van het geschud of getril vormt, kunt u uw gereedschapskist tevoorschijn toveren en zelf aan het klussen slaan of natuurlijk samen met uw auto een bezoekje aan de garage brengen. Welke oplossing u kiest, hangt vanzelfsprekend van uw vaardigheden, maar ook in aanzienlijke mate van de aard van het probleem af. Als u bijvoorbeeld hebt moeten vaststellen dat de onheuse bewegingen van uw auto door de wielen veroorzaakt worden, is het in bepaalde gevallen raadzaam om naar de garage te gaan, alwaar de mogelijkheden tot uitlijning en balancering doorgaans beduidend beter zijn dan thuis. Soms volstaat het echter ook om de wielen simpelweg van modder en andere aankleefsels te ontdoen, om zodoende de balans weer te herstellen.
Al naargelang of u thuis over de juiste toestellen beschikt, kunt u de banden van uw auto uiteraard met eigen handen – en wellicht een krik etc. – vervangen; of weer oppompen, indien de bandenspanning te laag ligt. Hetzelfde geldt in principe voor de velgen en wieldoppen: probeer ze eerst met kleine reparaties en onderhoudswerkzaamheden weer dienstelijk te maken, maar vervang ze als de mate van beschadiging of ondeugdelijkheid buitensporig is.
Mocht het euvel in de remschijven huizen, kunt u eerst proberen deze schoon te maken en lichtelijk bij te werken. Mochten ze echter al te zeer versleten of gekromd zijn, is het natuurlijk noodzakelijk om ze te vervangen. Werp tegelijkertijd een blik op de remklauwen en -blokken; ook mankementen aan deze onderdelen kunnen ongemak tijdens het rijden betekenen.
Reparaties aan de assen en bijvoorbeeld de motorsteunen zijn vaak iets minder eenvoudig uit te voeren en vergen specialistische voorzieningen en gereedschap. Een bezoekje aan de garage kan in dergelijke gevallen dan ook meer dan uit.
Kortom
Een trillende of schuddende, schokkende of hobbelende auto is geen pretje. Gelukkig bestaan er legio mogelijkheden om zulke problemen tot het verleden te laten behoren. Soms volstaat zoiets simpels als een eenvoudige schoonmaakbeurt – bijvoorbeeld in het geval van uit balans geraakte wielen. In andere gevallen kan een weerzien met de garage een noodzakelijkheid zijn, omdat de reparatie of vervanging uitzonderlijke voorzieningen en/of gereedschap vereist. Hoe dan ook is het raadzaam om uw auto eerst zelf aan een inspectie met uw eigen ogen te onderwerpen om na te gaan of u het euvel eventueel zelf kunt verhelpen en uzelf een ritje naar de garage kunt besparen.