Inhoudsopgave
Wat is rolweerstand? – dit moet je weten
Om in beweging te blijven, moet een auto tal van natuurkundige krachten overwinnen: luchtweerstand, traagheid, wrijvingsweerstanden in de motor en natuurlijk zwaartekracht. Voorts krijgt een rijdende auto te maken met rolweerstand van de banden.
Hoe ontstaat rolweerstand?
Het gaat hier om de kracht die bij de vervorming van de rollende band verbruikt wordt. Bij het overwinnen van deze kracht gaat een deel van de bewegingsenergie als warmte verloren. Bewegingsenergie komt uit de brandstof van de auto. Je kunt daarom stellen: hoe hoger de rolweerstand, des te meer brandstof de auto verbruikt. Een hoger brandstofverbruik gaat gepaard met een hogere uitstoot van schadelijke stoffen.
Rolweerstand van banden: het etiket
Om zowel de portemonnee als het milieu te sparen, ontwikkelen fabrikanten banden met geringe rolweerstand. Het bandenlabel, waarvan alle merken, ook Michelin-banden, sinds november 2012 moeten zijn voorzien, verschaft de gebruiker informatie over de hoogte van de rolweerstand van het product. Het bandenetiket, dat door de EU is voorgeschreven, ziet er hetzelfde uit als het energielabel van elk huishoudelijk apparaat dat je koopt.
Na de meest recente aanpassing van het label wordt de rolweerstand aangeduid in een schaal van 5 klassen van A t/m E, waarbij A de geringste weerstand aangeeft. Elke klasse correspondeert met een hoeveelheid meer verbruikte brandstof per 1000 km in vergelijking met klasse A. Wanneer je veel onderweg bent, betaal je jaarlijks al gauw € 60 - € 80 meer aan brandstof met banden in de E-klasse. Dat zou bij de huidige benzineprijzen nog wel eens hoger uit kunnen vallen.
Wat beïnvloedt de rolweerstand van autobanden?
Zoals gezegd, is de weerstand gerelateerd aan het verlies van energie in de vorm van warmte wanneer de band tijdens het rijden vervormt. Hoe sterk de vervorming uitvalt, wordt bepaald door factoren zoals de samenstelling van het rubbermengsel (dat bij all-season banden voor auto verschilt van dat van zomerbanden), de breedte van de band, het profiel en de bandenspanning. Idealiter heeft dus een smalle, sterk opgepompte band met een glad profiel de geringste rolweerstand.
Opgepast: de remafstand
Het lijkt heel eenvoudig: banden met lage rolweerstand zijn het helemaal als je om je portemonnee en het milieu geeft. Er zit echter een addertje onder het gras. Een betere rolweerstand betekent automatisch minder goed remgedrag. Dit is ook logisch. Hoe beter de grip van een band op de weg, des te korter de remweg. De grip op de weg is op zijn beurt het gevolg van het vermogen van de band zich te kunnen vervormen. Banden met lage rolweerstand zijn erop gemaakt, zo weinig mogelijk te vervormen en hechten daarom relatief minder goed. Dit heeft een verlenging van de remweg tot gevolg.
Het ligt voor de hand dat in de winter de rolweerstand van minder belang is dan de grip op de weg. Dit vergt op een andere manier naar het bandenetiket kijken bij het winterbanden kopen. Het label vertelt ons namelijk ook iets over de grip op de weg bij nat wegdek, eveneens in 5 klassen ingedeeld. Zo kunnen we een geïnformeerde keuze maken bij de aanschaf terwijl we de gebruiksomstandigheden overwegen. De beste rolweerstandscategorie A treedt op in combinatie met een grip op nat wegdek categorie D of E. Wanneer dat laatste een grote rol speelt, is het dus beter een gulden middenweg te kiezen en wat minder op optimale rolweerstand te letten. Rij veilig.
De beste producten op dit gebied: