Inhoudsopgave
Het koelsysteem van de auto ontluchten: stap-voor-stap instructies
Een van de meest cruciale componenten van de automotor is het koelsysteem. Het heeft drie belangrijke functies:
- de hitte afvoeren uit de motor
- de bedrijfstemperatuur van de motor handhaven
- de motor op de juiste operationele temperatuur brengen
MA PROFESSIONAL Antivries / koelvloeistof
G12, rood, 5L, Kant-en-klaar gemengd
MANNOL Antivries / koelvloeistof
G12-JASO M325, rood, 10L, Kant-en-klaar gemengd, Nitraat vrij-Zonder fosfaat
VALEO Radiateur
Aluminium, 340 x 650 x 23 mm, met thermostaat, Koelribben mechanisch gelast
MANNOL Antivries / koelvloeistof
G11, groen, 10L, Kant-en-klaar gemengd, Met silicaat-Zonder fosfaat
PETRONAS Antivries / koelvloeistof
rood, 1L, Concentraat
Waarom het koelsysteem ontluchten?
Deze functies zijn essentieel voor een gezonde motorwerking. Het koelsysteem bestaat uit: de motor, radiateur, waterpomp, radiateurventilator, leidingen en de auto thermostaat. Wanneer de motor draait, wordt de brandstofenergie in hitte omgezet. Deze hitte wordt door de waterpomp op de koelvloeistof van de auto overgebracht, die door de motor wordt gepompt. Soms wordt de koelvloeistof hierbij zeer heet en dan moet de radiateur de temperatuur stabiliseren. Koelsystemen zijn afhankelijk van lekdichte circuits waar de vloeistof doorheen stroomt. Wanneer lucht in het systeem terechtkomt, ontstaat blokkade door luchtbellen. Dit leidt tot oververhitting; de koelvloeistof gaat borrelen. Dan moet er snel worden gehandeld om te voorkomen dat de koppakking springt. De eerste stap die je neemt, is het koelsysteem ontluchten.
Hoe het koelsysteem te ontluchten
Hier volgt een simpel stappenplan voor het ontluchten van het koelsysteem. Let wel: niet alle automotoren zijn hetzelfde en ook koelsystemen kunnen verschillen. Check de gebruikershandleiding van de auto op de specificaties van dit systeem.
- Houd je antivries/koelmiddel bij de hand: Gebruik altijd het middel dat de fabrikant heeft aanbevolen. Voordat je het weet, heb je de motor met het verkeerde type product beschadigd. Lees de instructies zorgvuldig. Doorgaans is het maken van een mengsel van koelvloeistofconcentraat en water vereist, zoals dit bij TOTAL koelvloeistof het geval is.
- Krik de voorkant van de auto op. Deze stap wordt vaak overgeslagen, maar helpt de lucht snel uit het systeem te verwijderen.
- Voeg de koelvloeistof toe, en wel zo veel mogelijk via de radiateurdop of het expansievat, al naargelang welk systeem jouw auto heeft. Wanneer het systeem voorzien is van ontluchtingskleppen, open deze. Houd er rekening mee dat de vloeistof erg giftig is en niet in het milieu mag terechtkomen. Gebruik een trechter.
- Start de motor, laat deze stationair draaien en zet de autoverwarming aan op de maximale stand.
- Laat de motor op bedrijfstemperatuur komen, zodat de thermostaat zich opent.
- Vul de motor bij met koelvloeistof tot de rand van de radiateur of tot het streepje dat de hoogste stand aangeeft in het koelvloeistof reservoir. Check of het systeem geen water lekt.
- Sluit de radiateur, het expansiereservoir of de ontluchtingsklep.
- Maak een kort ritje en houd een oog op de motortemperatuur. Als deze consistent blijft, is het ontluchten van het gesloten koelsysteem voltooid.
FEBI BILSTEIN Thermostaathuis
91 °C, met temperatuurschakelaar
FEBI BILSTEIN Thermostaat, koelvloeistof
Openingstemperatuur: 80°C
Valvoline Antivries / koelvloeistof
G13, geel, 5L, Kant-en-klaar gemengd
TOPRAN Thermostaathuis
83 °C, Met pakking, Met thermostaat, Met schroeven
METZGER Thermostaat, koelvloeistof
Openingstemperatuur: 95°C, Kunststof
Regelmatig koelvloeistof bijvullen
Het is niet nodig, nee: zelfs niet raadzaam, te wachten met het bijvullen van koelvloeistof tot er zich een oververhitting van de motor aandient. Vervanging van het koelmiddel is aanbevolen om de ca. 60.000 km. De gebruikershandleiding van de auto geeft het interval aan, aangezien dit per automerk en model kan verschillen. Het controleren van de stand en de conditie van het koelmiddel is een solide maatregel voor een goed onderhoud van je radiateur.
Onderhoud van de radiateur
Lekken in het systeem veroorzaken oververhitting. Voor de onmiddellijke reparatie van een lekkende radiateur zijn er zogenaamde lekstopmiddelen in de handel verkrijgbaar, Deze zijn effectief bij het dichten van haarscheurtjes en minuscule gaatjes in een BMW E90 radiateur en preventieve toevoeging wordt aanbevolen om lekdichtheid te garanderen. Let wel: dit zijn geen permanente oplossingen voor een daadwerkelijk lek. Wanneer er plassen koelvloeistof onder de auto waar te nemen zijn, ben je misschien aan een nieuwe radiateur toe.
De beste producten op dit gebied: