Inhoudsopgave
Verstopt benzinefilter van de motorfiets en andere tweewielers: de symptomen en hoe vaak te vervangen
Herinner je je de film "Spetters" nog over een stel motorcross-enthousiastelingen? Behalve het najagen van een carrière in de racesport maakt het sleutelen aan motoren een belangrijk deel van hun vrijetijdsbesteding uit. Dat is typisch voor de eigenaar van een motor: voor het vervangen van een benzinefilter of oliefilter voor motor en scooter draait hij zijn hand niet om. Ook wanneer je een scooter, snorfiets of solex hebt, is het verstandig je wat technische kennis eigen te maken. Let wel: de eigenhandige vervanging van een benzinefilter is in een oude brommer een stuk eenvoudiger dan in een moderne motor.
Rijders van een tweewieler beweren graag dat het besturen van een motor of brommer het echte rijden is. Daar is wat voor te zeggen: het is veel fysieker in vergelijking met de relatief afstandelijke besturing van een auto. Je bent blootgesteld aan de elementen en houdt je voertuig in evenwicht. Je maakt ook veel directer contact met de weg en zit dichter bij de aandrijving. Je merkt ook sneller wanneer er iets loos met bijvoorbeeld het benzinefilter.
Wat is de functie van het benzinefilter?
Je motorfiets of brommer is voorzien van een brandstoffilter en die zorgt ervoor dat de benzine, die in de motor terechtkomt, schoon is. Je motorfiets heeft de juiste hoeveelheid brandstof nodig om goed te draaien en te starten. In die zin is het filter een belangrijk aspect van het motoronderhoud. Benzinefilters zijn voortdurend bezig met het opvangen van stof en andere vervuiling. Ook voorkomen ze dat er water in de motor terechtkomt.
Waar zit het benzinefilter?
De locatie van het brandstoffilter bij een tweewieler kan nogal verschillen. Het benzinefilter van een Vespa kun je makkelijk monteren tussen twee stukken brandstofslang. Bij oudere motorfietsen en brommers zit het filter aan de buitenkant van de benzinetank vóór de carburateur. Bij veel moderne versie van de tweewieler, scooter zowel als motor, is hij in de tank geplaatst, waar hij moeilijk te bereiken is.
Symptomen van een verstopt benzinefilter
Om even terug te komen bij Spetters: Hans krijgt zijn motor vaak maar moeilijk aangetrapt. Startproblemen en snel uitvallen van de motor zijn bekende aanwijzingen dat het benzinefilter verstopt is geraakt. Andere signalen zijn:
- de benzinepomp maakt een jankend geluid (bij een motor)
- de motor draait "mager"
- het brandstofverbruik stijgt
- een doordringende benzinelucht
- het motorwaarschuwingslampje (als je tweewieler dat heeft) brandt.
Hoe vaak moet je het benzinefilter vervangen?
Veel rijders van brommers en scooters staan verbaasd te kijken als je zegt dat het filter moet worden vervangen. Nu is dat met de schone benzine, die je in ons land tankt, in mindere mate een thema. Wanneer een benzinefilter dient te worden vervangen, hangt natuurlijk ook van het gebruik van je tweewieler af. Het ligt voor de hand dat bij een crossmotor die regelmatig over ruig terrein scheurt, een filter sneller vervuild raakt. Fabrikanten van motorfietsen bevelen doorgaans een vervanging om de 3 jaar of 40.000 km aan.
Je kunt eventueel een brandstofdruktest laten uitvoeren in de garage. Bij een motorfiets ligt de normale druk tussen de 30 en 60 PSI. Wanneer dit lager uitvalt, is vervanging aan de orde.
Eigenaren van brommers en motorfietsen zijn vaak een beetje eigenwijs als het op onderhoud aankomt. Dat zie je ook in de forums op internet, waar je kunt lezen dat ze “nooit de voorgeschreven interval aanhouden”, of het benzinefilter uitwassen in plaats van vervangen. Gezond verstand gebruiken is het devies. Met het eigendom van een tweewieler moet je niet bang zijn om je handen vuil te maken. Het is dan ook verstandig na te gaan wanneer je een benzinefilter voor je scooter kopen moet.
De beste producten op dit gebied: