Inhoudsopgave
Motoren Opel Astra H Caravan
De Opel Astra H Caravan werd in 2004 geïntroduceerd als de stationwagonversie van de derde Astra-generatie en vestigde zich al snel als praktisch alternatief voor de sedan- en hatchbackversies. De motoren van de Opel Astra H Caravan ontwikkelden zich voortdurend gedurende de gehele productieperiode van 2004 tot 2014 en boden een indrukwekkende variëteit van zuinige diesels tot krachtige turbobenzinemotoren.

Opel Astra H Caravan motoren (2004-2014)
De Opel Astra H Caravan-generatie werd gekenmerkt door een uitzonderlijke motorvariëteit en solide betrouwbaarheid, waarbij de meeste motoren gemakkelijk 250.000 tot 350.000 kilometer bereikten bij goed onderhoud. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 150.000 en 200.000 kilometer, waarbij de dieselmotoren over het algemeen minder onderhoud nodig hadden dan de benzinemotoren. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.9 CDTI met 150 pk, die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid perfect combineerde en werd beschouwd als een van de beste dieselmotoren van zijn tijd. Technisch gezien werd deze generatie gekenmerkt door de overgang van atmosferische motoren naar turbomotoren, terwijl tegelijkertijd de moderne common-rail dieseltechnologie werd geïntroduceerd. In een marktvergelijking positioneerde de Astra H Caravan zich tussen de VW Golf Variant en de Ford Focus Turnier, waarbij hij vooral indruk maakte door zijn evenwichtige prijs-prestatieverhouding.
Opel Astra H Caravan benzinemotoren (2004-2014)
De motoren van de Opel Astra H Caravan begonnen met beproefde atmosferische motoren voordat vanaf 2007 moderne turbotechnologie werd geïntroduceerd. De 1,4-liter motor (Z14XEP) met 66 kW (90 pk) was het instapmodel, dat een betrouwbare, maar zwakke motor bleek te zijn. De 1,6-liter (Z16XEP/Z16XER) met 85-87 kW (115-118 pk) was veel populairder en werd vanaf 2007 vervangen door een herziene versie met verbeterde efficiëntie. De krachtigste atmosferische motor was de 1,8-liter (Z18XER) met 103 kW (140 pk), die werd gekenmerkt door zijn soepele loop en betrouwbaarheid. Vanaf 2007 zorgden de turbomotoren voor een revolutie: de 1.4 turbo (Z14NET/A14NET) met 88-103 kW (120-140 pk) bood aanzienlijk meer koppel, maar was gevoelig voor problemen met de turbolader en een hoger olieverbruik. De topbenzinemotor was de 1.6 Turbo (Z16LET/A16LET) met 132 kW (180 pk), die voornamelijk in de OPC werd gebruikt, maar als problematisch werd beschouwd vanwege zijn complexiteit en gevoeligheid voor oververhitting.
Opel Astra H Caravan dieselmotoren (2004-2014)
De CDTI-dieselmotoren domineerden het aanbod van Opel Astra H Caravan-motoren en vestigden zich als de meest betrouwbare motoren in de serie. De 1.3 CDTI (Z13DT/Z13DTJ) met 66 kW (90 pk) diende als instapdiesel en maakte indruk met een minimaal brandstofverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km, maar was vaak ondergemotoriseerd voor de zware caravan. De 1.7 CDTI (Z17DTH/Z17DTJ/A17DTJ) met 74-92 kW (100-125 pk) ontwikkelde zich tot het werkpaard van de serie - vooral de latere A17DTJ-varianten vanaf 2009 werden als vrijwel onverwoestbaar beschouwd en haalden regelmatig kilometerstanden van meer dan 400.000 kilometer. Het absolute hoogtepunt was echter de 1.9 CDTI (Z19DT/Z19DTH/A19DTR) met vermogens van 88-110 kW (120-150 pk). De 150 pk versie met bi-turbo technologie (A19DTR) bood niet alleen indrukwekkende rijprestaties, maar bleek ook uitzonderlijk duurzaam. Alle CDTI-motoren hadden standaard moderne common-railinspuiting en vanaf 2009 roetfilters, hoewel die laatste af en toe voor problemen zorgden op korte ritten.
Opel Astra H Caravan motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 90 PK | 7,2-7,8 l/100km | Zwakke motor, klepspeling | Gemiddeld |
1,6 16V | 115-118 PK | 6,8-7,4 l/100km | Bobines, thermostaat | Goed |
1,8 16V | 140 PK | 7,4-8,1 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
1.4 Turbo | 120-140 PK | 6,9-7,6 l/100km | Turbocompressor, olieverbruik | Matig |
1.6 Turbo | 180 PK | 8,2-9,1 l/100km | Oververhitting, turbolader | Problematisch |
1.3 CDTI | 90 PK | 4,2-4,8 l/100km | Te weinig vermogen, DPF | Gemiddeld |
1.7 CDTI | 100-125 PK | 4,6-5,2 l/100km | DPF voor korte ritten | Zeer goed |
1.9 CDTI | 120-150 PK | 5,1-5,8 l/100km | Zeer robuust, af en toe DPF | Zeer goed |

Conclusie: De beste Opel Astra H Caravan motoren
De motoren van de Opel Astra H Caravan vertoonden gedurende de gehele productieperiode een opmerkelijke variëteit en een rotsvaste kwaliteit, waarbij de dieselmotoren de meest betrouwbare krachtbronnen bleken te zijn. Terwijl de atmosferische benzinemotoren indruk maakten door hun eenvoud en lange levensduur, hadden de vroege turbobenzinemotoren te kampen met de typische kinderziektes van de turbotechnologie uit die tijd. De CDTI-dieselmotoren daarentegen vestigden zich als de maatstaf voor zuinigheid en duurzaamheid in dit segment.
- Beste Opel Astra H Caravan benzinemotor:
De 1,8-liter 16V met 140 pk combineerde voldoende vermogen met een hoge betrouwbaarheid en gematigde onderhoudskosten - een perfect compromis voor alledaagse bestuurders.
- Beste Opel Astra H Caravan dieselmotor:
De 1.9 CDTI met 150 pk (A19DTR) bood de beste combinatie van prestaties, zuinigheid en duurzaamheid en wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren van zijn tijd.
- Beste Opel Astra H Caravan-motor voor regelmatige bestuurders:
De 1.7 CDTI met 125 pk bleek de zuinigste en betrouwbaarste motor voor hoge kilometrage met minimaal onderhoud.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle Opel Astra H Caravan motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.