Inhoudsopgave
Mercedes S205 motoren
De Mercedes C-klasse S205 werd in 2014 gelanceerd als Estate en vestigde zich al snel als premium alternatief voor de Audi A4 Avant en BMW 3 Serie Touring. Tijdens de productieperiode tot 2021 bood het S205-gamma een indrukwekkende verscheidenheid aan motoren, van zuinige diesels tot krachtige AMG-motoren, die de technologische ontwikkeling van Mercedes in de middenklasse weerspiegelen.

Mercedes S205 motoren (2014-2021)
De Mercedes S205 vertegenwoordigde een nieuw tijdperk voor de C-Klasse met een aanzienlijk verbeterde materiaalkwaliteit en ultramoderne motortechnologie. De betrouwbaarheid varieerde sterk afhankelijk van het motortype: terwijl de beproefde Mercedes S205-motoren, zoals de 2,2-liter diesel, met goed onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer haalden, hadden de vroege M274-benzinemotoren tussen 150.000 en 200.000 kilometer vaak dure reparaties aan de distributieketting of balansassen nodig. De absolute topmotor van deze generatie was de C 220 d met 170 pk, die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde. Tot de technische hoogtepunten behoorden de 9G-TRONIC transmissie vanaf 2016 en de introductie van de M264 motor met mild hybridetechnologie vanaf 2018. In het topsegment positioneerde de S205 zich met succes tussen de sportievere BMW 3 Serie en de comfortgerichte Audi A4 familie.
Mercedes S205 benzinemotoren (2014-2021)
Het benzinemotorengamma van de Mercedes S205 begon met de M274-motor in verschillende vermogensniveaus. De C 180 had een 1,6-liter turbo met 156 pk, terwijl de C 200 een 2,0-liter turbo met 184 pk bood. Vanaf 2016 kwam daar de C 250 met 211 pk bij. Deze vroege Mercedes S205-motoren hadden last van typische M274-problemen: Rammelende distributiekettingen, defecte balansassen en af en toe schade aan de turbo maakten ze tot de meest problematische motoren in de serie. De M274-motor in de C 250 bleek bijzonder gevoelig voor motorschade door sprongen in de ketting. Vanaf 2018 werd de veel betrouwbaardere M264-motor geïntroduceerd, aanvankelijk in de C 200 met 184 pk en later in de C 300 met 258 pk. De M264 was voorzien van geïntegreerde starter-generatortechnologie (ISG) en een 48-volt boordsysteem, waardoor het de meest geavanceerde Mercedes S205-benzinemotor was.
Mercedes S205 dieselmotoren (2014-2021)
De Mercedes S205 diesels werden gedomineerd door de beproefde OM651 motor in verschillende configuratieniveaus. De C 220 d begon met 170 pk, later kwam daar een versie met 194 pk bij. De kleinere C 200 d bood 136 pk, terwijl de krachtige C 250 d het gamma afsloot met 204 pk. Deze Mercedes S205 TDI-motoren bleken uitzonderlijk betrouwbaar en zuinig - vooral de C 220 d met 170 pk werd de bestseller en meest betrouwbare motor in de hele serie. Alle diesels hadden standaard moderne common-railinspuiting tot 2000 bar druk, SCR-katalysator en roetfilter. De OM651 voldeed al aan de Euro 6-norm en had een testverbruik van slechts 4,2 tot 5,8 liter per 100 km. Het enige zwakke punt was af en toe de AdBlue-doseereenheid, die het na ongeveer 200.000 kilometer kon begeven.
Mercedes S205 AMG motoren (2014-2021)
De high-performance varianten van de Mercedes S205 werden aangedreven door AMG-motoren. De C 43 AMG kreeg vanaf 2016 een 3,0-liter V6 biturbo (M276) met 367 pk, later verhoogd naar 390 pk. De C 63 AMG vertrouwde op de legendarische 4,0-liter V8 biturbo (M177) met 476 pk in de standaardversie en 510 pk in de S-versie. Deze Mercedes S205-motoren leverden indrukwekkende prestaties, maar waren zeer onderhoudsgevoelig en hadden af en toe problemen met de turbo's onder extreme belasting. De M177-motor werd beschouwd als een van de beste V8-motoren van zijn generatie, maar vereiste vaker olie verversen en hoogwaardige vloeistoffen.
Mercedes S205 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
C 180 (M274) | 156 PK | 6,4-7,2 l/100km | Distributieketting, balansassen | Problematisch |
C 200 (M274) | 184 PK | 6,8-7,6 l/100km | Distributieketting, turbolader | Matig |
C 250 (M274) | 211 PK | 7,2-8,1 l/100km | Kettingsprongen, motorschade | Problematisch |
C 200 (M264) | 184 PK | 6,2-7,0 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
C 300 (M264) | 258 PK | 6,8-7,4 l/100km | Milde hybride, robuust | Goed |
C 200 d | 136 PK | 4,2-4,8 l/100km | AdBlue dosering | Goed |
C 220 d | 170-194 PK | 4,4-5,2 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
C 250 d | 204 PK | 4,8-5,8 l/100km | AdBlue-systeem | Goed |
C 43 AMG | 367-390 PK | 8,6-9,4 l/100km | Turbocompressor onder extreme belasting | Goed |
C 63 AMG | 476-510 PK | 10,2-11,8 l/100km | Onderhoudsintensief, turbolader | Gemiddeld |

Conclusie: de beste Mercedes S205 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Mercedes S205 motoren toont duidelijk Mercedes' overgang van problematische vroege turbomotoren naar volwassen mild hybride technologie. Terwijl de dieselmotoren consequent indruk maakten met hun hoge betrouwbaarheid, kampten de vroege M274 benzinemotoren met aanzienlijke kwaliteitsproblemen, die pas met de M264 motor werden opgelost.
- Beste Mercedes S205 benzinemotor:
De C 200 met M264 motor (184 pk, vanaf 2018) combineert moderne mild hybrid technologie met hoge efficiëntie en uitstekende betrouwbaarheid.
- Beste Mercedes S205 dieselmotor:
De C 220 d met OM651-motor (170 pk) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid over de gehele productieperiode.
- Beste Mercedes S205 prestatiemotor:
De C 43 AMG met M276 V6 biturbo (390 pk) combineert sportieve rijprestaties met nog steeds acceptabele alledaagse bruikbaarheid en betrouwbaarheid.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle Mercedes S205 varianten biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.