Inhoudsopgave
Mercedes W245 motoren
De eerste generatie Mercedes B-Klasse (W245) werd in 2005 gelanceerd als een compacte familiebus en vestigde zich als een innovatief alternatief voor conventionele compacte auto's. Tijdens zijn acht jaar durende productieperiode bood hij een gevarieerd Mercedes W245-motorengamma met verschillende benzine- en dieselvarianten, die voortdurend verder werden ontwikkeld.

Mercedes W245 motoren (2005-2012)
De eerste generatie van de Mercedes B-klasse W245 was een baanbrekend model voor Mercedes-Benz in het compacte segment en werd gekenmerkt door een solide, maar niet altijd probleemloos motorengamma. De kilometerstand varieerde aanzienlijk afhankelijk van het motortype: terwijl de robuuste Mercedes W245 CDI dieselmotoren met goed onderhoud gemakkelijk 350.000 tot 450.000 kilometer haalden, hadden sommige benzineversies tussen de 150.000 en 200.000 kilometer kostbare reparaties nodig aan de distributieketting of de turbocompressor. Vooral de vroege motoren met supercharger vertoonden af en toe zwakke plekken in de magnetische koppeling van de supercharger. De absolute topmotor van deze generatie was de B 200 CDI met 140 pk, die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde en werd beschouwd als een van de duurzaamste Mercedes-motoren in zijn klasse.
Mercedes W245 benzinemotoren (2005-2012)
De Mercedes W245 benzinemotorreeks begon met de 1,5-liter motor in de B 150 met 95 pk, gevolgd door de 1,7-liter in de B 170 met 116 pk. Beide motoren bleken betrouwbaar, maar niet bijzonder krachtig. De Mercedes W245 B 180 kreeg een 2,0-liter motor met 136 pk, die een goede balans bood tussen prestaties en verbruik. De supercharged varianten B 170 (116 pk) en B 200 (respectievelijk 136 pk en 193 pk vanaf 2008) maakten gebruik van Roots superchargers voor extra vermogen. De Mercedes W245 B 200 Turbo met 193 pk was de krachtigste benzinemotor en maakte gebruik van een turbo in plaats van een supercharger. Deze Mercedes W245 turbomotoren hadden echter last van typische problemen: Magnetische koppelingsdefecten in de supercharger, af en toe schade aan de turbolader en een verhoogd olieverbruik bij hoge kilometerstanden.
Mercedes W245 dieselmotoren (2005-2012)
De Mercedes W245 diesels werden gedomineerd door de beproefde 2,0-liter CDI-motor in verschillende vermogensniveaus. De B 180 CDI begon met 109 pk, gevolgd door de B 200 CDI met aanvankelijk 140 pk. Vanaf 2008 werd het vermogen van de B 200 CDI teruggebracht tot 136 pk, terwijl tegelijkertijd de nieuwe B 220 CDI met 170 pk werd geïntroduceerd. Deze Mercedes W245 CDI-motoren waren gebaseerd op de beproefde OM 640-motor met common-rail injectie en turbolading. De Mercedes W245 B 200 CDI ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele modelserie - vooral de vanaf 2006 geproduceerde varianten met geoptimaliseerde inspuiting en standaard een roetfilter bleken uiterst duurzaam en zuinig. Deze Mercedes W245 dieselmotoren voldeden al aan de Euro 4 norm en boden een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en betrouwbaarheid.
Mercedes W245 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Classificatie |
---|---|---|---|---|
B 150 | 95 PK | 6,8-7,2 l/100km | Weinig vermogen, maar robuust | Goed |
B 170 | 116 PK | 7,0-7,4 l/100km | Af en toe distributieketting | Goed |
B 180 | 136 PK | 7,2-7,6 l/100km | Solide, weinig problemen | Zeer goed |
B 170 Compressor | 116 PK | 7,4-7,8 l/100km | Compressor met magneetkoppeling | Gemiddeld |
B 200 Compressor | 136-193 PK | 7,8-8,4 l/100km | Supercharger, olieverbruik | Matig |
B 200 Turbo | 193 PK | 8,2-8,8 l/100km | Turbocompressor, olieverbruik | Matig |
B 180 CDI | 109 PK | 5,1-5,5 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
B 200 CDI | 136-140 PK | 5,3-5,7 l/100km | Uiterst betrouwbaar | Zeer goed |
B 220 CDI | 170 PK | 5,6-6,0 l/100km | Robuust, sportief | Zeer goed |

Mercedes W245 - Facelift motoren (2008-2012)
De facelift van de Mercedes W245 uit 2008 bracht herziene motoren en nieuwe varianten. De betrouwbaarheid verbeterde aanzienlijk, hoewel de Mercedes W245 dieselmotoren de langeafstandskampioenen bleven met kilometerstanden van vaak meer dan 400.000 kilometer. De benzinemotoren kregen verbeteringen aan de distributieketting en geoptimaliseerde turbo's, waardoor grote reparaties meestal pas na 200.000 tot 250.000 kilometer plaatsvonden. De Mercedes W245 B 200 Natural Gas Drive werd geïntroduceerd als milieuvriendelijk alternatief. Het absolute hoogtepunt bleef de B 200 CDI, nu met 136 pk en een nog betere efficiëntie - een motor die werd beschouwd als de maatstaf voor betrouwbaarheid in het compacte segment.
Mercedes W245 benzinemotoren (2008-2012)
Na de facelift kregen de Mercedes W245 benzinemotoren diverse verbeteringen. De B 160 verving de B 150 en bood met 96 pk iets meer vermogen. De herziene B 170 behield zijn 116 pk, maar kreeg een stabielere distributieketting. De Mercedes W245 B 180 was uitgerust met de nieuwe 1,8-liter motor en leverde nu 122 pk. De compressorvarianten werden geoptimaliseerd: De B 200 Kompressor kreeg een verbeterde magneetkoppeling, maar bleef gevoelig voor defecten. Een innovatie was de Mercedes W245 B 200 Natural Gas Drive (CNG) met 134 pk, die op aardgas kon rijden en als bijzonder milieuvriendelijk werd beschouwd, maar een beperkt netwerk van tankstations had.
Mercedes W245 dieselmotoren (2008-2012)
Het dieselgamma van de Mercedes W245 werd verfijnd en uitgebreid. De B 160 CDI met 82 pk werd geïntroduceerd als zuinige instapvariant. De beproefde B 180 CDI behield zijn 109 pk, terwijl de B 200 CDI werd teruggeschroefd naar 136 pk voor een betere efficiëntie. De Mercedes W245 B 220 CDI met 170 pk werd toegevoegd als nieuw topmodel. Alle Mercedes W245 CDI-motoren werden uitgerust met een geoptimaliseerd roetfilter en voldeden aan de Euro 5-norm. De B 200 CDI bleef de gouden standaard voor betrouwbaarheid, terwijl de nieuwe B 220 CDI sportieve prestaties combineerde met een verrassend goede duurzaamheid op lange termijn.
Mercedes W245 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
B 160 | 96 PK | 6,6-7,0 l/100km | Weinig vermogen | Goed |
B 170 | 116 PK | 6,8-7,2 l/100km | Verbeterde distributieketting | Zeer goed |
B 180 | 122 PK | 7,0-7,4 l/100km | Betrouwbaar | Zeer goed |
B 200 Compressor | 136 PK | 7,6-8,0 l/100km | Magneetkoppeling verbeterd | Goed |
B 200 CNG | 134 PK | 4,2 kg/100km | Beperkt netwerk tankstations | Goed |
B 160 CDI | 82 PK | 4,5-4,9 l/100km | Zeer zuinig, robuust | Zeer goed |
B 180 CDI | 109 PK | 4,8-5,2 l/100km | Uiterst betrouwbaar | Zeer goed |
B 200 CDI | 136 PK | 5,1-5,5 l/100km | Gouden standaard betrouwbaarheid | Zeer goed |
B 220 CDI | 170 PK | 5,4-5,8 l/100km | Sportief en robuust | Zeer goed |

Conclusie: de beste Mercedes W245 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Mercedes W245 motoren toont duidelijk de expertise van Mercedes-Benz in de dieselsector, terwijl de benzinemotoren solide maar niet uitmuntende prestaties boden. Voortdurende verbeteringen tijdens de productieperiode maakten de latere modellen veel betrouwbaarder. De Mercedes W245 vestigde zich als een duurzame familiebus met bijzonder krachtige dieselmotoren.
- Beste Mercedes W245 benzinemotor:
De B 180 met 122 pk (facelift 2008-2012) combineerde voldoende vermogen met een goede betrouwbaarheid en een matig brandstofverbruik zonder de zwakke punten van de turbovarianten.
- Beste Mercedes W245 dieselmotor:
De B 200 CDI met 136 pk (facelift 2008-2012) biedt de beste combinatie van prestaties, betrouwbaarheid en zuinigheid en wordt beschouwd als een van de duurzaamste motoren in zijn klasse.
- Beste Mercedes W245 alternatieve aandrijving:
De B 200 Natural Gas Drive met 134 pk was zijn tijd ver vooruit en bood milieuvriendelijk rijden, maar leed onder de beperkte infrastructuur voor aardgas.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle Mercedes W245-varianten biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.