Inhoudsopgave
Mercedes W202 motoren
De Mercedes C-Klasse W202 zorgde in 1993 voor een revolutie in het compacte segment van Mercedes-Benz en introduceerde een nieuwe motorfilosofie met kleinere, efficiëntere eenheden. Gedurende zeven productiejaren ontwikkelde de Mercedes W202 motorenreeks zich continu en legde de basis voor moderne Mercedes aandrijfsystemen.

Mercedes W202 motoren (1993-2000)
De eerste en enige generatie van de Mercedes W202 markeerde een keerpunt in de ontwikkeling van Mercedes motoren en introduceerde voor het eerst viercilinder motoren in de C-Klasse. Bij goed onderhoud haalden de meeste Mercedes W202-motoren kilometerstanden tussen 250.000 en 350.000 kilometer, waarbij de zescilinder benzinemotoren en de latere CDI-diesels als bijzonder duurzaam werden beschouwd. Grote reparaties waren meestal nodig tussen de 150.000 en 200.000 kilometer, voornamelijk kleppendekselpakkingen, waterpompen en, bij de vroege diesels, de injectiepomp. De absolute topmotor van deze generatie was de C 280 met de M 104-motor (193 pk), die betrouwbaarheid, soepele loop en prestaties perfect combineerde. Technisch gezien introduceerde Mercedes voor het eerst vierkleppentechnologie in de C-Klasse en experimenteerde met nieuwe injectiesystemen, hoewel dit bij de eerste CDI-modellen tot kinderziektes leidde.
Mercedes W202 benzinemotoren (1993-2000)
De Mercedes W202 benzinemotorreeks omvatte zowel viercilinder- als zescilindermotoren. Mercedes begon met de viercilinder M 111 (2,0 liter) in de C 180 (122 pk) en C 200 (136 pk) varianten. De Mercedes W202 C 180 bleek een zuinige instapmotor, maar leed onder een gebrek aan souplesse en af en toe problemen met de kleppendekselpakking. De zescilindermotoren waren aanzienlijk beter: de M 104 werd gebruikt als 2,8-liter versie in de C 280 (193 pk) en werd beschouwd als een van de beste Mercedes-motoren ooit. De Mercedes W202 C 230 Kompressor (193 pk, vanaf 1995) introduceerde compressortechnologie, maar had vaak problemen met de intercooler en de compressoreenheid. Het topmodel was de C 36 AMG met 280 pk, maar zijn M 104-motor was gevoeliger voor slijtage door zijn hoge vermogen.
Mercedes W202 dieselmotoren (1993-2000)
De Mercedes W202 dieselreeks begon in 1993 met de beproefde M 601 (2,2 liter) in de C 220 D met 95 pk. Deze Mercedes W202 diesel was extreem robuust en duurzaam, maar luidruchtig en traag. Hij werd in 1995 opgevolgd door de modernere M 604 (2,5 liter) in de C 250 D met 113 pk, die meer comfort bood maar af en toe problemen kreeg met de injectiepomp. De technologische doorbraak kwam in 1997 met de eerste CDI-motor: de Mercedes W202 C 220 CDI met 125 pk (OM 611) introduceerde common rail-technologie bij Mercedes. Hoewel deze motor baanbrekend was, hadden de eerste CDI-eenheden kinderziekten met de injectoren en de hogedrukpomp. De Mercedes W202 C 200 CDI (102 pk, vanaf 1998) bleek betrouwbaarder en werd de best verkochte diesel in de serie.
Mercedes W202 speciale benzinemodellen (1993-2000)
Naast de standaardmotoren bood Mercedes speciale varianten aan: De C 240 (170 pk, vanaf 1997) met de nieuwe M 112 V6-motor was een voorproefje van de komende generatie en bleek zeer betrouwbaar. De Mercedes W202 C 43 AMG (306 pk, 1997-2000) met de M 113 V8 motor was het absolute topmodel en technisch volwassen, maar zeldzaam en duur in onderhoud.
Mercedes W202 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
C 180 (M 111) | 122 PK | 8,5-9,2 l/100km | Kleppendekselpakking, rustige loop | Gemiddeld |
C 200 (M 111) | 136 PK | 8,8-9,5 l/100km | Kleppendekselpakking | Goed |
C 230 K | 193 PK | 9,2-10,1 l/100km | Compressor, interkoeler | Matig |
C 280 (M 104) | 193 PK | 9,8-10,5 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
C 36 AMG | 280 PK | 11,5-12,8 l/100km | Hoge slijtage | Goed |
C 43 AMG | 306 PK | 12,8-14,2 l/100km | Duur onderhoud | Goed |
C 220 D | 95 PK | 6,8-7,5 l/100km | Luid, traag | Gemiddeld |
C 250 D | 113 PK | 7,2-7,8 l/100km | Injectiepomp | Goed |
C 200 CDI | 102 PK | 5,8-6,5 l/100km | Vroege CDI kinderziektes | Goed |
C 220 CDI | 125 PK | 6,0-6,8 l/100km | Injectoren, hogedrukpomp | Matig |

Conclusie: De beste Mercedes W202 motoren
De ontwikkeling van de Mercedes W202 motoren werd gekenmerkt door de introductie van nieuwe technologieën en de overgang naar modernere aandrijfconcepten. Terwijl de beproefde zescilinder benzinemotoren en de robuuste voorkamer dieselmotoren indruk maakten met hun betrouwbaarheid, vertoonden de innovatieve compressor- en vroege CDI-motoren typische kinderziektes van nieuwe technologieën. De Mercedes W202 motoren legden echter de basis voor een succesvolle verdere ontwikkeling in de volgende generaties.
- Beste Mercedes W202 benzinemotor:
De C 280 met M 104 motor (193 pk) combineerde prestaties, soepele loop en legendarische Mercedes betrouwbaarheid en wordt beschouwd als een van de beste zescilinder motoren ooit van Mercedes.
- Beste Mercedes W202 dieselmotor:
De C 200 CDI (102 pk) bood de beste balans tussen moderne CDI-technologie, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid zonder de kinderziektes van de krachtigere CDI-varianten.
- Meest betrouwbare Mercedes W202 motor:
De C 220 D met M 601 motor was misschien niet de modernste, maar wel veruit de meest robuuste motor in de hele modelserie, die regelmatig meer dan 400.000 kilometer op de teller zette.
Voor het onderhoud en de reparatie van alle Mercedes W202 motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.