Inhoudsopgave
Mercedes S212 motoren
De Mercedes E-Klasse S212 werd in 2009 gelanceerd als een stationwagonversie van de W212 modelserie en vestigde zich al snel als een premium langeafstandsvoertuig met een indrukwekkend motorengamma. In de productieperiode tot 2016 bood Mercedes een breed gamma van zuinige viercilinder diesels tot krachtige V8 benzinemotoren en ontwikkelde baanbrekende technologieën zoals BlueTEC en hybride aandrijvingen.

Mercedes S212 motoren (2009-2016)
De eerste en enige generatie van de Mercedes S212 werd gekenmerkt door de technische diversiteit en hoge kwaliteitsnormen die typisch zijn voor Mercedes-Benz. Het kilometerrendement van de Mercedes S212-motoren varieerde aanzienlijk afhankelijk van het type aandrijving: terwijl de robuuste dieselmotoren met goed onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 600.000 kilometer haalden, waren bij de complexere V8-benzinemotoren tussen 150.000 en 250.000 kilometer vaak dure reparaties aan de luchtvering of motorsteunen nodig. De absolute topmotor van deze generatie was de E 350 CDI met 265 pk - een V6-diesel die kracht, betrouwbaarheid en een nog steeds acceptabel brandstofverbruik optimaal combineerde. Technische hoogtepunten waren de introductie van BlueTEC technologie voor schone diesels en de eerste hybride experimenten, terwijl typische probleemgebieden de complexe luchtvering en elektronische systemen waren. In het topsegment concurreerde de S212 met succes met de BMW 5 Serie Touring en Audi A6 Avant.
Mercedes S212 benzinemotoren (2009-2016)
Het aanbod Mercedes S212 benzinemotoren bestond uit een brede selectie vier- tot achtcilindermotoren. Het instapmodel was de E 200 met een 2,0-liter viercilinder en 184 pk (vanaf 2013), gevolgd door de E 250 met 204 pk. Deze kleinere Mercedes S212-motoren bleken de meest betrouwbare benzinemotoren in het gamma, met slechts af en toe problemen met de bobines. De E 350 had een 3,5-liter V6 met 306 pk en werd beschouwd als een evenwichtige allrounder, terwijl de V8-modellen E 500 (408 pk) en E 63 AMG (tot 585 pk) sportieve prestaties leverden. De Mercedes S212 V8-motoren hadden echter te kampen met typische problemen zoals slijtagegevoelige motorsteunen, dure reparaties aan de luchtvering en een hoog brandstofverbruik van meer dan 12 liter per 100 km.
Mercedes S212 dieselmotoren (2009-2016)
De Mercedes S212 diesels werden gedomineerd door de beproefde CDI-technologie met common-rail injectie. De E 200 CDI begon met 136 pk, gevolgd door de E 220 CDI (170 pk) en E 250 CDI (204 pk) als populaire viercilindervarianten. Deze kleinere Mercedes S212 CDI-motoren ontwikkelden zich tot de meest betrouwbare aandrijfeenheden in de hele modelserie en haalden vaak meer dan 500.000 kilometer bij goed onderhoud. De E 300 CDI met 231 pk en vooral de E 350 CDI met 265 pk boden als V6-diesels de beste combinatie van prestaties en een soepele loop. Vanaf 2012 introduceerde Mercedes BlueTEC-technologie, die de emissiewaarden aanzienlijk verbeterde dankzij de SCR-katalysator en AdBlue-injectie. De Mercedes S212 E 350 BlueTEC werd beschouwd als het summum van dieseltechnologie met uitstekende geschiktheid voor lange afstanden.
Mercedes S212 hybride aandrijving (2009-2016)
Vanaf 2012 bood Mercedes de E 300 BlueTEC Hybrid aan als eerste volledige hybride in de modelserie. Deze combineerde een 2,1-liter viercilinder dieselmotor (204 pk) met een 20 kW elektromotor voor een systeemvermogen van 231 pk. De Mercedes S212 Hybrid behaalde een standaard brandstofverbruik van slechts 4,1 liter per 100 km, maar had te lijden onder de complexe technologie met af en toe problemen met de hybride accu en de complexe elektronica.
Mercedes S212 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
E 200/250 benzine | 184-204 PK | 7,2-8,1 l/100km | Bobines | Goed |
E 350 benzine | 306 PK | 8,7-9,4 l/100km | Motorsteunen, luchtvering | Gemiddeld |
E 500/E 63 AMG | 408-585 PK | 11,5-14,2 l/100km | Motorsteunen, luchtvering, hoog brandstofverbruik | Matig |
E 200/220 CDI | 136-170 PK | 4,9-5,4 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
E 250/300 CDI | 204-231 PK | 5,2-5,8 l/100km | Robuust, af en toe injectoren | Zeer goed |
E 350 CDI/BlueTEC | 265 PK | 5,8-6,2 l/100km | Beste combinatie van vermogen en efficiëntie | Zeer goed |
E 300 BlueTEC hybride | 231 PK | 4,1 l/100 km | Complexe hybride technologie, batterij | Gemiddeld |

Conclusie: de beste Mercedes S212 motoren van alle generaties
De Mercedes S212 motoren toonden de typische Mercedes kwaliteit met vooral uitstekende dieselmotoren. Terwijl de benzinemotoren verschillende sterke en zwakke punten hadden, afhankelijk van het aantal cilinders, ontpopten de CDI-diesels zich tot langeafstandskampioenen met een uitzonderlijke duurzaamheid. Hybride technologie was nog niet volledig ontwikkeld, maar toonde al wel het potentieel voor efficiënte aandrijvingen.
- Beste Mercedes S212 benzinemotor:
De E 250 (204 pk) combineerde redelijke prestaties met de hoogste betrouwbaarheid onder de benzinemotoren en bood de beste prijs-prestatieverhouding.
- Beste Mercedes S212 dieselmotor:
De E 350 CDI/BlueTEC (265 pk) bood de perfecte balans tussen krachtige prestaties, uitstekende geschiktheid voor lange afstanden en de legendarische dieselbetrouwbaarheid van Mercedes.
- Beste Mercedes S212 hybride motor:
De E 300 BlueTEC Hybrid (231 pk) was de enige beschikbare hybride en was ondanks de complexe technologie een interessante efficiëntiekampioen voor frequente bestuurders.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle Mercedes S212 generaties biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.