Inhoudsopgave
MERCEDES-BENZ SLK R170 Motoren
De Mercedes-Benz SLK R170, die in 1996 debuteerde als compacte roadster, vestigde zich als betaalbare instapper in de wereld van Mercedes cabrio's. De eerste SLK-generatie bood een opmerkelijke variëteit aan motoren, van zuinige viercilinders tot de krachtige V6 met supercharger. Gedurende de acht productiejaren bleven de motoren zich ontwikkelen en nieuwe standaarden stellen in de klasse van de compacte roadsters.

Mercedes-Benz SLK R170 motoren - eerste generatie (1996-2004)
De eerste SLK generatie R170 zorgde voor een revolutie op de roadstermarkt met zijn innovatieve Vario-dak en een geavanceerd motorengamma. Bij goed onderhoud halen de meeste R170-motoren gemakkelijk 200.000 tot 250.000 kilometer, hoewel de supercharged motoren bij intensief gebruik vanaf 150.000 kilometer een grote beurt nodig kunnen hebben. De SLK 32 AMG met zijn 3,2-liter V6 supercharger wordt beschouwd als het absolute hoogtepunt van de serie en combineert indrukwekkende prestaties met nog steeds beheersbare onderhoudskosten.
Op technisch vlak vertrouwde Mercedes voor de R170-generatie op beproefde motoren uit andere modelseries, die speciaal werden aangepast voor gebruik in roadsters. De viercilindermotoren kwamen uit de A-Klasse en C-Klasse, terwijl de V6-motoren afkomstig waren uit de E-Klasse. Bijzonder innovatief was het gebruik van superchargertechnologie, die al in de jaren 90 indrukwekkende prestaties leverde.
In vergelijking met concurrenten zoals de BMW Z3 of Porsche Boxster positioneerde de SLK R170 zich als een technisch volwassener en comfortabeler alternatief. Het vario-dak en de hoogwaardige afwerking rechtvaardigden de hogere prijs in vergelijking met eenvoudigere roadsterconcepten.
Mercedes-Benz SLK R170 benzinemotoren eerste generatie (1996-2004)
De benzinemotoren van de eerste SLK-generatie bestonden uit een brede reeks vier- en zescilinders. Het instapmodel van de SLK 200 met 100 kW (136 pk) en motorcode M 111.973 bleek een betrouwbare metgezel voor elke dag, hoewel hij zijn grenzen bereikte bij een sportieve rijstijl. De SLK 230 Kompressor met 142 kW (193 pk) en motorcode M 111.983 bood aanzienlijk meer trekkracht en werd lang beschouwd als het ideale compromis tussen prestaties en brandstofverbruik.
Het topmodel was de SLK 32 AMG met zijn 3,2-liter V6 Supercharger M 112.960, die 260 kW (354 pk) produceerde en de compacte roadster in slechts 4,6 seconden naar 100 km/u katapulteerde. Deze motor maakte indruk met zijn lineaire vermogensafgifte en het karakteristieke supercharged geluid, maar bracht ook hogere onderhoudskosten met zich mee.
De riemschijven van de laadluchtpomp bleken vaak problematisch bij de supercharged motoren vanaf ongeveer 80.000 kilometer, net als de inlaatspruitstukken, die de neiging hadden om te lekken bij hoge kilometerstanden. De viercilindermotoren hadden soms problemen met de distributieketting vanaf 120.000 kilometer, terwijl de V6-motoren robuuster waren gebouwd.
De SLK 200 Kompressor, die in 2000 de atmosferische SLK 200 verving, bood een evenwichtige mix van prestaties en efficiëntie met 120 kW (163 pk) uit motorcode M 111.958. De latere modelversies vanaf 2001 werden als bijzonder volwassen en betrouwbaar beschouwd.
Motor | Vermogen (pk) | Brandstofverbruik (l/100km) | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
SLK 200 (M 111.973) | 136 | 8,5 | Distributieketting vanaf 120.000 km | Goed |
SLK 200 K (M 111.958) | 163 | 8,8 | Compressorriem vanaf 80.000 km | Goed |
SLK 230 K (M 111.983) | 193 | 9,2 | Inlaatspruitstuk, compressor problemen | Gemiddeld |
SLK 32 AMG (M 112.960) | 354 | 12,8 | Hoge onderhoudskosten, compressor | Goed |

Mercedes-Benz SLK R170 motoren - model upgrade en facelift (2000-2004)
Met de facelift in 2000 heeft Mercedes-Benz het motorengamma van de SLK R170 grondig herzien. De kilometerverwachtingen bleven op een hoog niveau van 200.000 tot 280.000 kilometer, waarbij de herziene units punten scoorden met verbeterde materialen en geoptimaliseerde regeleenheden. De SLK 320 met zijn 3,2-liter V6-motor met natuurlijke aanzuiging vestigde zijn naam als de meest betrouwbare motor in de hele modelserie en bood een perfecte balans tussen prestaties en duurzaamheid.
De belangrijkste innovatie was de SLK 320 met 160 kW (218 pk) uit de beproefde M 112.947 motor, die zijn betrouwbaarheid al had bewezen in de E-Klasse. Tegelijkertijd werd de elektronica van alle motoren herzien en het uitlaatgaszuiveringssysteem verbeterd om aan de strengere emissienormen te voldoen.
Vooral de faceliftmodellen uit 2001 profiteerden van geoptimaliseerde software en verfijnde injectiesystemen. De motoren met supercharger kregen robuustere intercoolers en verbeterde bypasskleppen, waardoor hun duurzaamheid merkbaar toenam.
Mercedes-Benz SLK R170 V6 benzinemotor facelift (2000-2004)
De nieuw geïntroduceerde SLK 320 met de M 112.947 motor zorgde voor een revolutie in de modelserie door zijn combinatie van 160 kW (218 pk) vermogen en uitzonderlijke betrouwbaarheid. Deze 3,2-liter V6-motor met natuurlijke aanzuiging kwam rechtstreeks uit de E-Klasse en bleek tot 200.000 kilometer praktisch onderhoudsvrij. Alleen de gebruikelijke slijtageonderdelen zoals bobines na 100.000 kilometer en incidentele problemen met de gasklep na 150.000 kilometer ontsierden het verder vlekkeloze beeld.
De SLK 32 AMG, die nog steeds leverbaar was, behield zijn M 112.960 supercharged motor met 260 kW (354 pk), maar profiteerde van een herziene intercooling en een geoptimaliseerd motormanagement. Deze verbeteringen verminderden de storingsfrequentie van de supercharger aanzienlijk, ook al bleven de fundamenteel hogere onderhoudsvereisten bestaan.
Beide V6-motoren werden gekenmerkt door hun soepele loop en harmonieuze vermogensafgifte. De atmosferische 320 motor werd als bijzonder duurzaam beschouwd en haalde met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 kilometer en meer.
Mercedes-Benz SLK R170 supercharged benzinemotoren facelift (2000-2004)
De herziene supercharged motoren van de facelift generatie profiteerden van talrijke detailverbeteringen. De SLK 200 Kompressor met M 111.958 motor en 120 kW (163 pk) kreeg een efficiëntere intercooler en geoptimaliseerde bypasskleppen, wat de duurzaamheid van de compressoreenheid aanzienlijk vergrootte. Toch bleven de typische zwakke punten zoals riemschijven en magneetkoppelingen bestaan, die meestal tussen 80.000 en 120.000 kilometer vervangen moesten worden.
De SLK 230 Kompressor werd voortdurend verder ontwikkeld en haalde in zijn definitieve versie 145 kW (197 pk) uit de M 111.983 motor. Het verbeterde aluminium inlaatspruitstuk loste de problemen van de vroege plastic versies op, terwijl geoptimaliseerde inspuitstukken voor een gelijkmatigere verbranding zorgden.
Vooral de late productiejaren 2003 en 2004 worden als technisch volwassen beschouwd, omdat Mercedes-Benz de kinderziektes van de compressortechnologie grotendeels had weggewerkt. De onderhoudsintervallen konden worden verlengd tot 15.000 kilometer zonder afbreuk te doen aan de betrouwbaarheid.
Motor | Vermogen (pk) | Brandstofverbruik (l/100 km) | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
SLK 200 K (M 111.958) | 163 | 8,6 | Compressorriem, magneetkoppeling | Goed |
SLK 230 K (M 111.983) | 197 | 9,1 | Inlaatspruitstuk, intercooler | Gemiddeld |
SLK 320 (M 112.947) | 218 | 9,8 | Bobines, gasklep | Zeer goed |
SLK 32 AMG (M 112.960) | 354 | 12,5 | Onderhoud compressor, hoge kosten | Goed |

Conclusie: De beste Mercedes-Benz SLK R170 motoren van alle generaties
De motorontwikkeling van de SLK R170 weerspiegelt Mercedes-Benz' overgang van experimentele superchargertechnologie naar volwassen, betrouwbare aandrijfsystemen. Terwijl de eerste motoren met supercharger nog te kampen hadden met kinderziektes, ontwikkelden de latere motoren zich tot uiterst duurzame en karaktervolle aandrijvingen voor de compacte roadster.
- Beste Mercedes-Benz SLK R170 benzinemotor:
SLK 320 (M 112.947) met 218 pk - De atmosferische V6 maakt indruk met uitzonderlijke betrouwbaarheid, gecultiveerde soepelheid en voldoende vermogen voor sportief rijden.
- De sportiefste Mercedes-Benz SLK R170 motor:
SLK 32 AMG (M 112.960) met 354 pk - De supercharged V6 biedt indrukwekkende prestaties en een authentiek AMG-karakter, maar vereist consequent onderhoud en hogere gebruikskosten.
- Meest efficiënte Mercedes-Benz SLK R170 motor:
SLK 200 Kompressor (M 111.958) met 163 pk - De viercilinder met turbo combineert een matig vermogen met een acceptabel brandstofverbruik en wordt beschouwd als de meest betrouwbare supercharged motor in de modelserie.
Onderdelen voor alle Mercedes-Benz SLK R170 motoren vindt u in bewezen kwaliteit bij AUTODOC.