Inhoudsopgave
Mercedes W168 motoren
De eerste generatie Mercedes A-Klasse (W168) zorgde in 1997 voor een revolutie in het segment van de compacte auto's en vestigde Mercedes-Benz in een compleet nieuwe voertuigcategorie. Gedurende de acht productiejaren werden de Mercedes W168 motoren voortdurend verder ontwikkeld en technisch verbeterd, wat de basis legde voor alle volgende generaties A-Klasse.

Mercedes W168 motoren (1997-2004)
De eerste generatie Mercedes A-Klasse was een gedurfd experiment voor Mercedes-Benz en bracht zowel innovatieve oplossingen als typische kinderziektes met zich mee. Bij goed onderhoud haalden de Mercedes W168 motoren gemiddeld 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de dieselversies aanzienlijk duurzamer waren dan de benzineversies. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 150.000 en 200.000 kilometer - meestal problemen met de cilinderkoppakking bij de benzinemotoren of defecten aan de injectiepomp bij de vroege diesels. De absolute topmotor van deze generatie was de A 190 CDI met zijn robuuste 1,9-liter diesel, die betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde. De Mercedes W168-motoren waren baanbrekend voor het sandwichontwerp, waarbij de motor en transmissie onder het passagierscompartiment waren geplaatst - een ontwerp dat Mercedes vandaag de dag nog steeds kenmerkt.
Mercedes W168 benzinemotoren (1997-2004)
De Mercedes W168 benzinemotorreeks bestond uit verschillende viercilindermotoren uit de M-serie. Het instapmodel A 140 had een 1,4-liter motor (M 166 E14) met 60 kW (82 pk), later gevolgd door een krachtigere versie met 61 kW (83 pk). De A 160 had een 1,6-liter motor (M 166 E16) met 75 kW (102 pk), terwijl de A 190 het neusje van de zalm was met een 1,9-liter unit (M 166 E19) en 92 kW (125 pk). Deze Mercedes W168-motoren hadden te lijden onder typische problemen van de late jaren 1990: defecten aan de cilinderkoppakking, olieverlies en af en toe problemen met de distributieketting. De krachtigste A 210 Evolution met 103 kW (140 pk) was slechts in kleine aantallen verkrijgbaar en wordt tegenwoordig als een zeldzaamheid beschouwd.
Mercedes W168 dieselmotoren (1997-2004)
De beproefde 1,9-liter CDI-motor (OM 668) domineerde de Mercedes W168 diesels. De A 160 CDI begon met 44 kW (60 pk), gevolgd door de A 170 CDI met 66 kW (90 pk) en het topmodel A 190 CDI met 75 kW (102 pk). Deze Mercedes W168-motoren maakten gebruik van moderne common-rail technologie en werden als zeer zuinig beschouwd met verbruikscijfers tussen 4,2 en 5,8 liter per 100 kilometer. De A 190 CDI ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele W168-serie - vooral de varianten die vanaf 2001 werden geproduceerd met een verbeterd injectiesysteem bleken extreem duurzaam en bereikten vaak meer dan 400.000 kilometer zonder grote reparaties.
Mercedes W168 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
A 140 (1.4l benzine) | 82-83 PK | 6,8-7,5 l/100km | Cilinderkoppakking, olieverlies | Gemiddeld |
A 160 (1.6l benzine) | 102 PK | 7,2-8,1 l/100km | Distributieketting, bobines | Gemiddeld |
A 190 (1.9l benzine) | 125 PK | 7,8-8,6 l/100km | Cilinderkoppakking, koelsysteem | Matig |
A 210 Evolutie | 140 PK | 8,2-9,1 l/100km | Zeldzaam, hoge slijtage | Matig |
A 160 CDI | 60 PK | 4,2-4,8 l/100km | Injectiepomp (vroege modellen) | Goed |
A 170 CDI | 90 PK | 4,8-5,4 l/100km | Robuust, occasionele turbolader | Zeer goed |
A 190 CDI | 102 PK | 5,2-5,8 l/100km | Zeer betrouwbaar vanaf 2001 | Zeer goed |

Conclusie: De beste Mercedes W168 motoren
De Mercedes W168 motoren kenmerkten een hele generatie compacte auto's en legden de basis voor het succes van Mercedes in dit segment. Terwijl de benzinemotoren zeker hun zwakke punten hadden, profileerden de CDI-diesels zich als uitzonderlijk betrouwbare en zuinige aandrijvingen die vandaag de dag nog steeds gewaardeerd worden.
- Beste Mercedes W168 benzinemotor:
De A 160 met een 1,6-liter motor (102 pk) bood de beste balans tussen prestaties en betrouwbaarheid, ook al was hij niet vrij van typische problemen.
- Beste Mercedes W168 dieselmotor:
De A 190 CDI met 102 pk wordt beschouwd als de meest betrouwbare en duurzame motor in het hele W168-gamma - een echte langeafstandsloper met een uitzonderlijk soepele loop.
- Hybride motoren:
De Mercedes W168 generatie bood nog geen hybride aandrijving - deze technologie vond pas zijn weg naar latere A-Klasse generaties.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor Mercedes W168 motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering voor alle motorvarianten van deze legendarische eerste A-Klasse generatie.