Inhoudsopgave
Audi Q5 8R motoren
Sinds zijn marktintroductie in 2008 heeft de Audi Q5 8R zich gevestigd als een premium middelgrote SUV en bood hij een indrukwekkende reeks motoren gedurende zijn acht jaar durende productieperiode. Deze eerste Q5-generatie combineerde Audi's quattro vierwielaandrijvingstechnologie met een breed gamma baanbrekende benzine- en dieselmotoren.

Audi Q5 8R motoren (2008-2016)
De eerste Audi Q5 8R-generatie was Audi's antwoord op de groeiende premium SUV-markt en werd gekenmerkt door hoogwaardige, maar onderhoudsintensieve motoren. De kilometerstand van de robuuste TDI-diesels bedroeg regelmatig 400.000 tot 500.000 kilometer, terwijl de complexere TFSI-benzinemotoren vaak tussen 200.000 en 300.000 kilometer grote reparaties nodig hadden. Typische reparatie-intervallen lagen tussen 150.000 en 200.000 kilometer voor turboladers, distributiekettingen en hogedrukpompen. De absolute topmotor van deze generatie was de 3.0 TDI met 245 pk, die kracht, betrouwbaarheid en efficiëntie op meesterlijke wijze combineerde. Technische innovaties zoals FSI directe injectie en bi-turbo technologie positioneerden de Audi Q5 8R ver boven concurrenten zoals de BMW X3 of Mercedes GLK.
Audi Q5 8R benzinemotoren (2008-2016)
Het benzinemotorengamma van de Audi Q5 8R bestond uitsluitend uit TFSI-motoren met turbolading en directe injectie. Het instapmodel was een 2.0 TFSI met 155 kW (211 pk), die vanaf 2012 werd vervangen door een herziene versie met 169 kW (230 pk). Deze Audi Q5 8R-motoren hadden last van typische EA888-problemen: Timing chain problemen tussen 80.000 en 120.000 kilometer, verhoogd olieverbruik door verslijtende zuigerveren en af en toe schade aan de turbolader tijdens sportief rijden. De krachtigste benzinemotor van de Audi Q5 8R was de 3.0 TFSI met 200 kW (272 pk) tot 245 kW (333 pk) in de SQ5, die aanzienlijk betrouwbaarder was dankzij supercharging (tot 2012) en later bi-turbo technologie, maar een hoog brandstofverbruik had.
Audi Q5 8R dieselmotoren (2008-2016)
De Audi Q5 8R diesels werden gedomineerd door de beproefde 2.0 TDI met verschillende vermogensniveaus van 105 kW (143 pk) tot 140 kW (190 pk). De Audi Q5 8R 2.0 TDI met 125 kW (170 pk) ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele generatie - de vanaf 2011 geproduceerde varianten met common-railinspuiting van de derde generatie en standaard een roetfilter bleken uitzonderlijk duurzaam. De topmotor was de 3.0 TDI met vermogens van 176 kW (239 pk) tot 180 kW (245 pk), die zowel krachtig als betrouwbaar was dankzij de bi-turbo technologie en een robuust V6 ontwerp. Deze Audi Q5 8R TDI-motoren voldeden al aan de Euro 5-norm en boden een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en duurzaamheid.
Audi Q5 8R hybride aandrijving (2008-2016)
Vanaf 2011 bood Audi de Q5 hybride 2.0 TFSI quattro aan met een systeemvermogen van 180 kW (245 pk). Deze Audi Q5 8R hybride combineerde een 2.0 TFSI met 155 kW (211 pk) met een elektromotor van 40 kW en bood een puur elektrische actieradius van ongeveer 3 kilometer. De hybride aandrijving bleek technisch complex en onderhoudsgevoelig, met af en toe problemen met de koeling van de accu en de hybride regeleenheid.
Audi Q5 8R motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2.0 TFSI | 211-230 PK | 8,5-9,2 l/100km | Distributieketting, olieverbruik, turbolader | Matig |
3.0 TFSI | 272-333 PK | 10,1-12,8 l/100km | Hoog verbruik, verder robuust | Goed |
2.0 TDI | 143-190 PK | 6,2-7,1 l/100km | Zeer betrouwbaar vanaf 2011 | Zeer goed |
3.0 TDI | 239-245 PK | 6,8-7,5 l/100km | Bi-Turbo zeer robuust | Zeer goed |
2.0 TFSI Hybride | 245 PK | 6,9 l/100km | Accukoeling, hybride regeleenheid | Gemiddeld |

Conclusie: De beste Audi Q5 8R-motoren van alle generaties
De motorontwikkeling van de Audi Q5 8R toont duidelijk de superioriteit van TDI-technologie op het gebied van betrouwbaarheid en efficiëntie. Hoewel de TFSI benzinemotoren met hun directe injectie en turbo indrukwekkende prestaties leverden, kampten ze altijd met ontwerpgerelateerde zwakheden. De V6-motoren bleken over het algemeen robuuster dan hun viercilinder tegenhangers.
- Beste Audi Q5 8R benzinemotor:
De 3.0 TFSI met 272 pk biedt de beste combinatie van prestaties, betrouwbaarheid en rijcultuur, ook al is het brandstofverbruik hoog.
- Beste Audi Q5 8R dieselmotor:
De 3.0 TDI met 245 pk combineert uitzonderlijke betrouwbaarheid met krachtige vermogensafgifte en een gematigd brandstofverbruik - het absolute hoogtepunt van het Q5 8R-tijdperk.
- Beste Audi Q5 8R hybride motor:
De 2.0 TFSI hybride was zijn tijd ver vooruit, maar leed onder de nog onvolwassen hybridetechnologie van de eerste generatie.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor de Audi Q5 8R biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.