Inhoudsopgave
Mercedes S211 motoren
Van 2003 tot 2009 vestigde de Mercedes E-Klasse S211 zich als de luxe touringvariant van de W211-generatie en bood een indrukwekkende reeks motoren, van zuinige diesels tot krachtige V8-units. Deze generatie markeerde een keerpunt in de motortechnologie van Mercedes met de introductie van geavanceerde common-rail diesels en krachtige V6- en V8-benzinemotoren.

Mercedes S211 motoren (2003-2009)
De Mercedes S211-generatie werd gekenmerkt door technologische innovaties die echter niet altijd tot optimale betrouwbaarheid leidden. Terwijl de beproefde Mercedes S211-motoren, zoals de OM642 V6-diesel, met goed onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer haalden, vertoonden sommige benzinemotoren al na 150.000 tot 200.000 kilometer kostbare problemen. Vooral de vroege M272 V6 motoren hadden last van problemen met de balansas en kleppendekselpakkingen, die tussen de 120.000 en 180.000 kilometer vervangen moesten worden. De absolute topmotor van deze generatie was de OM642 3,0-liter V6 diesel met 224 pk, die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid perfect combineerde. Mercedes introduceerde voor het eerst de 7G-TRONIC automatische transmissie, die samen met de moderne motoren voor een nieuwe dimensie in rijcomfort zorgde.
Mercedes S211 benzinemotoren (2003-2009)
Het gamma Mercedes S211-benzinemotoren bestond uit een brede selectie vier-, zes- en achtcilindermotoren. De M271 viercilindermotor met een cilinderinhoud van 1,8 liter en drukvulling (163 pk) was het instapmodel, maar was alleen de eerste jaren leverbaar. De hoofdlast werd gedragen door de V6-motoren van de M272-serie: de E280 met 231 pk en de E350 met 272 pk domineerden het gamma. Deze Mercedes S211-motoren waren technisch geavanceerd met directe injectie en variabele kleptiming, maar leden onder de typische problemen van de vroege M272-generatie. Bijzonder kritisch waren de balansassen, waarvan de lagers het begaven tussen 100.000 en 150.000 kilometer en motorschade konden veroorzaken. De krachtigste benzinemotor was de M113 5,4-liter V8 in de E55 AMG met 476 pk, die ondanks zijn complexiteit wordt beschouwd als een van de meest betrouwbare high-performance motoren van dit tijdperk.
Mercedes S211 dieselmotoren (2003-2009)
De Mercedes S211 diesels werden aanvankelijk gedomineerd door de beproefde OM647 2,7-liter vijfcilinder in de E270 CDI met 177 pk (2003-2005), maar deze werd al snel vervangen door de modernere OM642 V6 diesel. De OM642 3,0-liter V6-diesel vestigde zich als het hart van het dieselgamma met verschillende vermogensniveaus: 211 pk in de E320 CDI en 224 pk in de E280 CDI. Deze Mercedes S211-motoren werden gekenmerkt door een uitzonderlijk soepele loop, een hoge betrouwbaarheid en een laag brandstofverbruik. De OM642 ontwikkelde zich tot de beste motor van de hele S211-generatie - vooral de varianten die vanaf 2005 werden geproduceerd met geoptimaliseerde common-railinspuiting en verbeterde uitlaatgasrecirculatie bleken uiterst duurzaam. Typische problemen bleven beperkt tot slijtage van de gloeibougies en af en toe een verkooksing van de EGR-klep na veel gereden kilometers.
Mercedes S211 AMG-motoren (2003-2009)
De Mercedes S211 AMG-varianten boden spectaculaire prestaties met de M113 5,4-liter V8 in de E55 AMG (476 pk) en later de M156 6,2-liter V8 in de E63 AMG (514 pk). De M113 met supercharger werd als zeer betrouwbaar beschouwd, terwijl de M156, ondanks zijn indrukwekkende prestaties, af en toe problemen had met de klepzetelringen. Deze Mercedes S211-motoren vertegenwoordigden destijds het summum van AMG-technologie.
Mercedes S211 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
M271 1.8 Compressor | 163 PK | 8,2-8,8 l/100km | Supercharger, distributieketting | Gemiddeld |
M272 V6 2.5/3.0/3.5 | 204-272 PK | 8,5-10,2 l/100km | Balansassen, kleppendeksels | Matig |
M113 V8 5.4 AMG | 476 PK | 12,8-13,5 l/100km | Zeer robuust voor AMG-normen | Goed |
M156 V8 6.2 AMG | 514 PK | 13,2-14,1 l/100km | Klepzitting inzetstukken | Gemiddeld |
OM647 2.7 CDI | 177 PK | 6,8-7,2 l/100km | Injectoren, wervelflappen | Goed |
OM642 V6 3.0 CDI | 211-224 PK | 6,2-7,1 l/100km | EGR-klep, gloeibougies | Zeer goed |

Conclusie: De beste Mercedes S211 motoren van alle generaties
De Mercedes S211 motoren vertoonden duidelijke verschillen in hun betrouwbaarheid en geschiktheid op lange termijn. Terwijl de dieselmotoren, vooral de OM642 V6 diesel, als uitzonderlijk robuust en zuinig werden beschouwd, kampten de vroege M272 benzinemotoren met ontwerpgerelateerde zwakheden. De AMG-motoren boden spectaculaire prestaties met een acceptabele betrouwbaarheid voor high-performance units.
- Beste Mercedes S211 benzinemotor:
De M113 5,4-liter V8 AMG combineerde indrukwekkende prestaties met een hoge betrouwbaarheid naar AMG-normen en bleek geschikt voor langdurig gebruik.
- Beste Mercedes S211 dieselmotor:
De OM642 3,0-liter V6 diesel (224 pk) bood de perfecte combinatie van prestaties, zuinigheid, soepele loop en uitzonderlijke betrouwbaarheid.
- Meest betrouwbare Mercedes S211 motor:
De OM642 V6-diesel vestigde zichzelf als veruit de beste motor van de hele S211-generatie met kilometerstanden die regelmatig de 400.000 kilometer overschreden.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle Mercedes S211 generaties biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.