Inhoudsopgave
BMW E92 motoren
De BMW E92 vestigde zich van 2006 tot 2013 als coupé variant van de derde generatie 3 Reeks en vertegenwoordigde BMW's hoogtepunt in de ontwikkeling van atmosferische hoogtoerige motoren. De BMW E92 motoren omvatten een indrukwekkende reeks van zuinige diesels tot de legendarische atmosferische V8 motor van de M3, waarbij elke motorvariant verschillende technologische benaderingen en betrouwbaarheidskenmerken had.

BMW E92 motoren (2006-2013)
De enige generatie van de BMW E92 werd gekenmerkt door de overgangsperiode tussen beproefde atmosferische technologie en moderne turbocompressoren, wat tot uiting kwam in een buitengewone verscheidenheid aan motoren. De kilometerstand varieerde aanzienlijk afhankelijk van het motortype: terwijl de robuuste dieselmotoren met goed onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer haalden, vereisten de complexere benzinemotoren vaak dure reparaties aan de hogedrukpomp of klepregeling tussen 150.000 en 250.000 kilometer. De absolute topmotor van deze generatie was de 4,0-liter V8 van de M3 met 420 pk - een technisch meesterwerk met een nominaal toerental van 8.400 tpm dat wordt beschouwd als een van de beste atmosferische motoren aller tijden. Typische reparatie-intervallen voor de atmosferische motoren lagen tussen 120.000 en 180.000 kilometer voor groot onderhoud, terwijl de vroege turbomotoren uitgebreidere ingrepen vereisten vanaf 100.000 kilometer. In een marktvergelijking positioneerde de E92 zich als een technologische pionier ten opzichte van de Audi A5 en Mercedes C-Klasse Coupé.
BMW E92 benzinemotoren (2006-2013)
Het aanbod van BMW E92 benzinemotoren was uitzonderlijk divers en omvatte zowel atmosferische als turbomotoren. De N52B25 met een cilinderinhoud van 2,5 liter en 160 kW (218 pk) in de 325i was het instapmodel, gevolgd door de N52B30 met 3,0 liter en 190 kW (258 pk) in de 330i. Beide atmosferische motoren werden als zeer betrouwbaar beschouwd, maar hadden af en toe last van problemen met de klepregeling (Valvetronic) en het carterventilatiesysteem. De BMW E92 335i kreeg de revolutionaire N54B30 - een 3,0-liter zescilinder lijnmotor met dubbele turbo en 225 kW (306 pk), die later werd vervangen door de N55B30 met enkele turbo en 225-240 kW (306-326 pk). Deze vroege BMW turbomotoren waren echter gevoelig voor storingen aan de hogedrukpomp, schade aan de turbolader en problemen met de brandstofinjectoren. Het absolute hoogtepunt was de S65B40 in de M3 - een 4,0-liter V8 met 309 kW (420 pk), die ondanks zijn complexiteit als zeer duurzaam werd beschouwd, op voorwaarde dat de gaskleppen regelmatig werden gereinigd.
BMW E92 dieselmotoren (2006-2013)
De BMW E92 diesels werden gedomineerd door de beproefde zescilinder-in-lijn architectuur met verschillende vermogensniveaus. De 320d kreeg de M47D20 met 2,0 liter en 120 kW (163 pk), later de modernere N47D20 met verbeterde common-rail injectie. De BMW E92 325d werd uitgerust met de M57D30 - een 3,0-liter motor met 145 kW (197 pk), die een van de betrouwbaarste BMW diesels aller tijden bleek te zijn. Voor de hoogste eisen waren de 330d en 335d verkrijgbaar met de M57D30TÜ2, een 3,0-liter twin-turbodiesel met respectievelijk 180 kW (245 pk) en 210 kW (286 pk). Deze BMW E92-motoren werden beschouwd als extreem robuust en zuinig, met typische problemen alleen met uitlaatgasrecirculatie en af en toe schade aan de turbocompressor door verwaarloosd onderhoud. De M57 motor ontwikkelde zich tot de beste diesel van deze generatie en bood een perfecte balans tussen prestaties, verbruik en duurzaamheid.
BMW E92 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
N52B25 (325i) | 218 PK | 8,1-8,7 l/100km | Valvetronic, carterventilatie | Goed |
N52B30 (330i) | 258 PK | 8,4-9,1 l/100km | Valvetronic, af en toe waterpomp | Goed |
N54B30 (335i) | 306 PK | 9,1-10,2 l/100km | Hogedrukpomp, turbocompressor, injectoren | Problematisch |
N55B30 (335i) | 306-326 PK | 8,7-9,8 l/100km | Turbolader, klepverkalking | Matig |
S65B40 (M3) | 420 PK | 12,8-14,5 l/100km | Gaskleppen, zeer robuust tijdens onderhoud | Zeer goed |
M47D20 (320d) | 163 PK | 5,8-6,4 l/100km | EGR-klep, wervelflappen | Gemiddeld |
N47D20 (320d) | 163-184 PK | 5,5-6,2 l/100km | Distributieketting, EGR-systeem | Matig |
M57D30 (325d) | 197 PK | 6,1-6,8 l/100km | Zeer robuust, af en toe EGR | Zeer goed |
M57D30TÜ2 (330d/335d) | 245-286 PK | 6,8-7,6 l/100km | Turbocompressor met hoge kilometerstand | Zeer goed |

Conclusie: de beste BMW E92 motoren van alle generaties
De BMW E92 motoren vertegenwoordigen een uniek tijdperk in de ontwikkeling van BMW motoren, waarin zowel de laatste grote atmosferische motoren als de eerste moderne turbomotoren werden gebruikt. Terwijl de atmosferische motoren indruk maakten met hun lange levensduur en het karakteristieke BMW geluid, brachten de vroege turbomotoren meer vermogen maar ook aanzienlijk hogere onderhoudskosten. De dieselmotoren zetten normen op het gebied van efficiëntie en betrouwbaarheid die vandaag de dag nog steeds de maatstaf zijn.
- Beste BMW E92 benzinemotor:
De S65B40 V8 in de M3 met 420 pk wordt beschouwd als een meesterwerk van motortechnologie - een hoogtoerige atmosferische motor met een uitzonderlijke levensduur bij goed onderhoud en een onvergetelijk geluid.
- Beste BMW E92 dieselmotor:
De M57D30 in de 325d met 197 pk biedt de optimale combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en rijprestaties - een motor die gemakkelijk 400.000+ kilometer haalt.
- Beste BMW E92 motor voor dagelijks gebruik:
De N52B30 in de 330i met 258 pk combineert een atmosferische rijcultuur met een aanvaardbare betrouwbaarheid en gematigde onderhoudskosten voor dagelijks gebruik.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle BMW E92 generaties biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.