Inhoudsopgave
VW Golf 6 Variant motoren
De VW Golf 6 Variant profileerde zich van 2009 tot 2013 als een populaire compacte Variant en bood een gevarieerd motorenaanbod, van zuinige diesels tot sportieve GTI-motoren. De VW Golf 6 Variant motoren bleven evolueren tijdens de verschillende model-updates, waarbij de karakteristieke sterke en zwakke punten van de respectieve technologieën naar voren kwamen.

VW Golf 6 Variant motoren (2009-2013)
De VW Golf 6 Variant generatie werd gekenmerkt door de introductie van nieuwe TSI en TDI technologieën, die nog niet volledig ontwikkeld waren. De kilometerstand varieerde aanzienlijk afhankelijk van de motor: terwijl de beproefde TDI-diesels met goed onderhoud gemakkelijk 350.000 tot 450.000 kilometer haalden, vertoonden de vroege TSI-benzinemotoren tussen 100.000 en 150.000 kilometer vaak kostbare problemen met distributiekettingen, turboladers of een verhoogd olieverbruik. Grote reparaties aan de motor of transmissie waren meestal nodig tussen 120.000 en 200.000 kilometer. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.0 TDI met 140 pk (103 kW), die betrouwbaarheid, zuinigheid en voldoende vermogen optimaal combineerde. In technisch opzicht werd deze generatie gekenmerkt door de overstap naar common-rail diesel- en turbobenzinemotoren, hoewel Volkswagen nog steeds worstelde met de kinderziektes van de nieuwe technologieën. In een marktvergelijking positioneerde de Golf 6 Variant zich tegenover concurrenten als de Ford Focus Turnier en Opel Astra Sports Tourer als de technologisch meest geavanceerde, maar ook de meest reparatiegevoelige optie.
VW Golf 6 Variant benzinemotoren (2009-2013)
Het aanbod benzinemotoren van de VW Golf 6 Variant omvatte zowel atmosferische motoren als moderne TSI-units. Het instapmodel was de 1,6-liter atmosferische motor met 75 kW (102 pk), die robuust maar niet erg modern was. De TSI-familie begon met de 1.2 TSI (63 kW/86 pk en 77 kW/105 pk), een kleine driecilinder turbomotor die ondanks zijn kleine formaat verrassend krachtig was, maar gevoelig was voor problemen met de distributieketting en de turbocompressor. De 1.4 TSI was verkrijgbaar in verschillende vermogensniveaus van 90 kW (122 pk) tot 118 kW (160 pk) en ontwikkelde zich tot de meest problematische motor van de hele serie - door scheuren in de distributieketting, extreem olieverbruik en schade aan de turbocompressor was het een duur risico. Het topmodel was de 2.0 TSI GTI met 155 kW (210 pk), die minder gevoelig was, maar nog steeds af en toe problemen had met zuigerveren en een verhoogd olieverbruik.
VW Golf 6 Variant dieselmotoren (2009-2013)
De VW Golf 6 Variant diesels werden gedomineerd door de TDI familie met common-rail injectie. De kleinste was de 1.6 TDI met 66 kW (90 pk) en 77 kW (105 pk), die zeer zuinig en betrouwbaar bleek te zijn, maar iets te weinig vermogen had voor de stationwagon. De 2.0 TDI vormde de ruggengraat van het dieselgamma met vermogens van 81 kW (110 pk), 103 kW (140 pk) en 125 kW (170 pk). Vooral de VW Golf 6 Variant 2.0 TDI met 103 kW (140 pk) vestigde zijn naam als de gouden standaard - hij bood uitstekende kwaliteiten voor lange afstanden, een laag brandstofverbruik van 4,2-4,8 liter en bewees uitzonderlijk duurzaam te zijn. Alle TDI-motoren hadden standaard roetfilters en voldeden aan de Euro 5-norm. Alleen de krachtige 170 pk variant had af en toe last van problemen met de uitlaatgasrecirculatie en de turbocompressor als het onderhoud werd verwaarloosd.
Motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.6 motor met natuurlijke aanzuiging | 102 PK | 6,8-7,2 l/100km | Verouderd, traag | Gemiddeld |
1.2 TSI | 86-105 PK | 5,1-5,8 l/100km | Distributieketting, turbo | Matig |
1.4 TSI | 122-160 PK | 5,8-6,5 l/100km | Distributieketting, olieverbruik, turbolader | Problematisch |
2.0 TSI GTI | 210 PK | 7,2-8,1 l/100km | Zuigerveren, olieverbruik | Matig |
1.6 TDI | 90-105 PK | 4,1-4,6 l/100km | Zeer robuust, enigszins zwak | Goed |
2.0 TDI | 110-170 PK | 4,2-5,1 l/100km | Langdurig (140 pk ideaal) | Zeer goed |

VW Golf 6 Variant motoren (Facelift 2012-2013)
De facelift van 2012 bracht voornamelijk visuele veranderingen en kleine technische verbeteringen aan de VW Golf 6 Variant motoren. Het motorengamma bleef grotendeels ongewijzigd, maar enkele zwakke punten van de eerste modellen werden verholpen. De kilometerverwachtingen namen iets toe: TDI-motoren haalden nog steeds gemakkelijk 350.000-400.000 kilometer, terwijl de herziene TSI-eenheden iets betrouwbaarder werden, maar nog steeds grote reparaties vereisten tussen 120.000 en 180.000 kilometer. De beste motor bleef de 2.0 TDI met 140 pk, die nu nog duurzamer was dankzij geoptimaliseerde software en verfijnde onderdelen. Op technisch vlak concentreerde Volkswagen zich op het verhelpen van de ernstigste problemen van zijn voorgangers, vooral in de distributiekettingen van de TSI-motoren. In de marktomgeving bleef de Golf 6 Variant de technische pionier, maar concurrenten zoals de nieuwe Ford Focus Turnier haalden ons aanzienlijk in op het vlak van betrouwbaarheid.
VW Golf 6 Variant benzinemotoren (facelift 2012-2013)
De herziene VW Golf 6 Variant benzinemotoren kregen voornamelijk software-updates en verfijnde onderdelen. De 1.2 TSI werd licht herzien en was nu iets minder gevoelig voor problemen met de turbolader, maar de distributieketting bleef kritisch. De problematische 1.4 TSI kreeg versterkte distributiekettingen en geoptimaliseerde zuigerveren, waardoor de olieverbruiksproblemen iets afnamen, maar niet helemaal verdwenen. De 2.0 TSI GTI profiteerde van herziene zuigerveren en was nu minder gevoelig voor toenemend olieverbruik, maar bleef af en toe problemen met de turbolader vertonen als er sportief mee werd gereden.
VW Golf 6 Variant dieselmotoren (facelift 2012-2013)
De TDI-motoren van de facelift kregen voornamelijk softwareoptimalisaties voor betere emissiewaarden en een iets lager verbruik. De 1.6 TDI bleef nagenoeg ongewijzigd en bleef zich bewijzen als een zuinige en betrouwbare aandrijving. De VW Golf 6 Variant 2.0 TDI profiteerde van geoptimaliseerde common-rail technologie en verfijnde injectoren, wat resulteerde in een nog soepelere loop en een minimaal lager brandstofverbruik. De 170 pk-variant kreeg een robuuster uitlaatgasrecirculatiesysteem, wat de gevoeligheid voor defecten aanzienlijk verminderde.
Motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.2 TSI (herzien) | 86-105 PK | 5,0-5,6 l/100km | Timingketting (minder vaak) | Gemiddeld |
1.4 TSI (herzien) | 122-160 PK | 5,6-6,3 l/100km | Olieverbruik (verlaagd), distributieketting | Matig |
2.0 TSI GTI (herzien) | 210 PK | 7,0-7,8 l/100km | Turbocompressor (af en toe) | Goed |
1.6 TDI (ongewijzigd) | 90-105 PK | 4,0-4,5 l/100km | Zeer robuust | Goed |
2.0 TDI (geoptimaliseerd) | 110-170 PK | 4,1-4,9 l/100km | Zeer duurzaam | Zeer goed |

Conclusie: De beste VW Golf 6 Variant motoren
De VW Golf 6 Variant vertegenwoordigde een overgangsperiode in de motorontwikkeling van Volkswagen, waarin nieuwe technologieën werden geïntroduceerd die nog niet volledig waren uitgerijpt. Terwijl de dieselmotoren consequent overtuigden en buitengewoon duurzaam bleken, kampten de TSI benzinemotoren met karakteristieke problemen die pas in latere generaties volledig werden opgelost. De facelift van 2012 bracht weliswaar verbeteringen, maar kon de fundamentele zwakke punten niet volledig wegwerken.
- Beste VW Golf 6 Variant benzinemotor:
De 2.0 TSI GTI (210 pk) na de facelift van 2012 biedt de beste combinatie van prestaties en betrouwbaarheid onder de benzinemotoren, maar blijft onderhoudsgevoelig.
- Beste VW Golf 6 Variant dieselmotor:
De 2.0 TDI met 140 pk (103 kW) wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren ooit gebouwd door Volkswagen - uitzonderlijk duurzaam, zuinig en krachtig genoeg voor alle doeleinden.
- Aanbeveling voor kopers:
Wie een VW Golf 6 Variant wil kopen, moet zeker kiezen voor een TDI-model, idealiter de 2.0 TDI met 140 pk vanaf de faceliftfase vanaf 2012.
AUTODOC biedt een uitgebreid assortiment originele en kwaliteitsonderdelen voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle VW Golf 6 Variant motoren, met snelle levering en deskundig advies.