Inhoudsopgave
Audi A4 B8 motoren
De Audi A4 B8 werd in 2007 gelanceerd als vierde generatie van de succesvolle mid-size modelreeks en vestigde zich al snel als directe concurrent van de BMW 3-serie en Mercedes C-klasse. Gedurende de hele productieperiode van 2007 tot 2015 bood Audi een indrukwekkende reeks motoren aan met innovatieve TFSI- en TDI-eenheden die de technologische vooruitgang van het merk op indrukwekkende wijze demonstreerden.

Audi A4 B8 motoren (2007-2015)
De Audi A4 B8 generatie markeerde een belangrijke stap in Audi's motorontwikkeling en bood een van de meest diverse motorprogramma's van zijn tijd. Bij goed onderhoud halen de meeste Audi A4 B8-motoren gemakkelijk 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij grote reparaties meestal tussen de 150.000 en 200.000 kilometer plaatsvinden - voornamelijk distributiekettingen bij de TFSI-motoren en injectiesystemen bij de TDI-varianten. Het absolute hoogtepunt van deze generatie was de 3.0 TDI met 240 pk, die kracht, efficiëntie en betrouwbaarheid perfect combineerde en vandaag de dag nog steeds als een van de beste diesel V6-motoren wordt beschouwd. Technisch gezien revolutioneerde Audi het segment met de introductie van FSI directe injectie voor benzinemotoren en common rail technologie voor diesels, terwijl tegelijkertijd de eerste hybride experimenten werden uitgevoerd met de A4 hybride. In een marktvergelijking positioneerde de A4 B8 zich als een technologische pionier, die duidelijk beter presteerde dan BMW en Mercedes in termen van motorvariatie en innovatie.
Audi A4 B8 benzinemotoren (2007-2015)
Het motoraanbod van de Audi A4 B8 begon met de beproefde 1.8 TFSI (118 kW/160 pk), die zich profileerde als een betrouwbare instapmotor. Daarboven kwam de 2.0 TFSI in verschillende vermogensniveaus van 132 kW (180 pk) tot 155 kW (211 pk), waarbij de laatste werd gebruikt in de sportieve S-lijn. Voor de hongerigen naar vermogen bood Audi de krachtige 3.0 TFSI V6 met 200 kW (272 pk) en later zelfs 245 kW (333 pk) in de S4. Deze Audi A4 B8-motoren hadden echter te kampen met typische TFSI-problemen: Uitrekkende distributieketting vanaf ongeveer 120.000 kilometer, verkooksing van de inlaatkleppen door de directe inspuiting en af en toe problemen met de hogedrukpompen. De 1.8 TFSI bleek de meest betrouwbare benzinemotor te zijn, terwijl de krachtige V6-units indrukwekkende prestaties leverden, maar ook hogere onderhoudskosten veroorzaakten.
Audi A4 B8 dieselmotoren (2007-2015)
De motoren van de Audi A4 B8 werden gedomineerd door de 2.0 TDI in verschillende versies van 88 kW (120 pk) tot 130 kW (177 pk). Er was ook de kleinere 1.8 TDI met 88 kW (120 pk) en de krachtige 3.0 TDI V6 met vermogens die varieerden van 150 kW (204 pk) tot een indrukwekkende 180 kW (245 pk) in de S4 TDI. De Audi A4 B8 2.0 TDI met 105 kW (143 pk) ontwikkelde zich tot de bestseller en meest betrouwbare motor van de hele modelserie - vooral de varianten die vanaf 2008 werden geproduceerd met een herzien common-railsysteem en standaard een roetfilter bleken buitengewoon duurzaam. Deze Audi A4 B8-motoren voldeden al aan de Euro 5-norm en boden verbruikscijfers van slechts 4,9 tot 5,4 liter per 100 kilometer, terwijl ze tegelijkertijd zeer geschikt waren voor dagelijks gebruik.
Audi A4 B8 hybride aandrijving (2007-2015)
Vanaf 2011 introduceerde Audi de A4 hybride, de eerste volledige hybride in de modelserie. Deze combineerde een 2.0 TFSI met 155 kW (211 pk) en een elektromotor met 33 kW (45 pk) tot een systeemvermogen van 180 kW (245 pk). De Audi A4 B8 hybride bood een elektrische actieradius tot 3 kilometer en een gecombineerd brandstofverbruik van slechts 6,2 liter, maar werd niet veel gebruikt vanwege de hoge complexiteit en de beperkte bagageruimte.
Audi A4 B8 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.8 TFSI | 160 PK | 6,8-7,4 l/100km | Distributieketting vanaf 120.000 km | Goed |
2.0 TFSI | 180-211 PK | 7,2-8,1 l/100km | Distributieketting, klepverkalking | Gemiddeld |
3.0 TFSI | 272-333 PK | 8,9-10,2 l/100km | Hogedrukpomp, hoge onderhoudskosten | Matig |
1.8 TDI | 120 PK | 5,1-5,6 l/100km | Niet gebruikelijk | Gemiddeld |
2.0 TDI | 120-177 PK | 4,9-5,8 l/100km | Zeer robuust (143 pk-variant) | Zeer goed |
3.0 TDI | 204-245 PK | 5,7-6,4 l/100km | Uitstekende betrouwbaarheid | Zeer goed |
2.0 hybride | 245 PK | 6,2 l/100km | Complex, kleine kofferbak | Goed |

Conclusie: de beste Audi A4 B8 motoren aller tijden
De ontwikkeling van de Audi A4 B8-motoren toont op indrukwekkende wijze Audi's innovatieve kracht op het gebied van motortechnologie. Terwijl de TDI-motoren voortdurend indruk maakten met hun betrouwbaarheid en efficiëntie, worstelden de TFSI-benzinemotoren met typische problemen op het gebied van directe injectie. De hybride technologie was zijn tijd ver vooruit, maar kon zich door zijn complexiteit niet laten gelden.
- Beste Audi A4 B8 benzinemotor:
De 1.8 TFSI (160 pk) biedt van alle benzinemotoren de beste balans tussen prestaties, verbruik en betrouwbaarheid.
- Beste Audi A4 B8 dieselmotor:
De 3.0 TDI (240 pk) combineert indrukwekkende prestaties met uitzonderlijke duurzaamheid en wordt beschouwd als een van de beste diesel V6-motoren die er zijn.
- Beste Audi A4 B8 hybride motor:
De 2.0 hybride (245 pk) was technologisch geavanceerd, maar door zijn complexiteit slechts beperkt geschikt voor dagelijks gebruik.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle Audi A4 B8 motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met een snelle en betrouwbare levering.