Inhoudsopgave
BMW 2 Reeks motoren
Sinds de lancering in 2014 heeft de BMW 2 Reeks zich gevestigd als een compacte sportwagen en biedt een divers aanbod van BMW 2 Reeks motoren over twee generaties. De technologische evolutie varieert van klassieke atmosferische motoren tot moderne turbomotoren met elektrificatie.

BMW 2 Reeks generatie I (2014-2021)
De eerste BMW 2 Reeks generatie werd gekenmerkt door bewezen BMW engineering expertise en bood een breed scala aan motoren, van zuinige driecilinder turbo's tot krachtige zescilinder motoren. Het kilometerrendement varieerde sterk afhankelijk van het motortype: terwijl de robuuste viercilinder diesels met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer haalden, vereisten de hoogontwikkelde M-Performance motoren vaak kostbare reparaties aan de turbolader of hogedrukpomp tussen 150.000 en 200.000 kilometer. Grote motorschade door het uitrekken van de distributieketting was niet ongewoon bij de vroege N20 motoren. De absolute topmotor van deze generatie was de N55 3,0-liter zescilinder-in-lijn met 340 pk in de M240i, die vermogen, soepele loop en betrouwbaarheid optimaal combineerde.
BMW 2 Reeks benzinemotoren: Generatie I (2014-2021)
Het assortiment BMW 2 Serie benzinemotoren bestond uit verschillende turbomotoren uit de BMW N13, N20, B38, B46 en N55 series. Het instapmodel was de 1,5-liter driecilinder B38 (218i) met 100 kW (136 pk), die verrassend verfijnd en zuinig bleek te zijn. De viercilinder N20 en later de B46 vormden de middenklasse met vermogens van 135 kW (184 pk) tot 180 kW (245 pk). Deze BMW 2 Serie motoren hadden echter last van typische BMW turbomotorproblemen: uitrekkende distributieketting bij de N20, olieverbruik en af en toe schade aan de turbolader. De krachtigste BMW 2 Serie benzinemotor was de N55 3,0-liter zes-in-lijn motor met 250 kW (340 pk) in de M240i, die ondanks zijn hoge vermogen als zeer betrouwbaar werd beschouwd.
BMW 2 Serie dieselmotoren: Generatie I (2014-2021)
De BMW 2 Serie diesels werden gedomineerd door de beproefde B47 serie met verschillende vermogensniveaus. De 2,0-liter viercilindermotor was verkrijgbaar als 218d met 110 kW (150 pk), 220d met 140 kW (190 pk) en 225d met 170 kW (231 pk). De BMW 2 Serie 220d ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele generatie - vooral de vanaf 2016 geproduceerde varianten met herziene common-rail injectie en geoptimaliseerd roetfilter bleken zeer duurzaam en zuinig. Deze BMW 2 Serie TDI motoren voldeden al aan de Euro 6 norm en boden een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en betrouwbaarheid met typische verbruikscijfers van slechts 4,5-5,2 liter per 100 km.
BMW 2 Reeks motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
B38 1.5l Turbo | 136 PK | 5,8-6,4 l/100km | Trillingen drie cilinders | Goed |
N20 2.0l Turbo | 184-245 PK | 6,5-7,8 l/100km | Distributieketting, olieverbruik | Matig |
B46 2.0l Turbo | 192-245 PK | 6,2-7,5 l/100km | Af en toe turbolader | Goed |
N55 3.0l Turbo | 326-340 PK | 7,8-8,6 l/100km | Zeer robuust, loopcultuur | Zeer goed |
B47 2.0l Diesel | 150-231 PK | 4,5-5,2 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |

BMW 2 Serie generatie II (2022-heden)
De tweede generatie BMW 2 Reeks markeerde een radicale verandering met volledige elektrificatie van het motorengamma en de overgang naar voorwielaandrijving in de basismodellen. De meeste motoren van deze generatie zijn nog te nieuw voor langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen van efficiëntie en prestaties zien. Bij goed onderhoud ligt het verwachte kilometrage tussen de 250.000 en 350.000 kilometer, waarbij de licht gehybridiseerde viercilindermotoren als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Het absolute hoogtepunt is de S58 3,0-liter zes-in-lijn motor met 460 pk in de M2 - een technisch hoogstandje met twee turbo's en waterkoeling. Voor het eerst is er ook een volledig elektrische variant (i2) gepland.
BMW 2 Serie benzinemotoren: Generatie II (2022-heden)
Het BMW 2 Serie benzinemotorengamma begon met de B48 2,0-liter viercilinder in verschillende vermogensniveaus van 136 pk (220i) tot 245 pk (230i). Alle motoren zijn voorzien van 48-volt mild hybridetechnologie met riemen-startgenerator. Deze BMW 2 Serie motoren hebben tot nu toe bewezen aanzienlijk betrouwbaarder te zijn dan hun voorgangers, met slechts af en toe problemen met klepverkalking. Voor de sportieve rijder is er de BMW 2 Serie M240i met de B58 3,0-liter zescilinder lijnmotor en 275 kW (374 pk), die een technisch hoogstandje blijkt te zijn. De absolute topmotor is de S58 3,0-liter bi-turbo met 338 kW (460 pk) in de M2, die vanwege zijn complexiteit echter als zeer onderhoudsgevoelig wordt beschouwd.
BMW 2 Serie dieselmotoren: Generatie II (2022-heden)
De BMW 2 Serie 2,0-liter diesel (B47R) wordt aangeboden in de 220d versie met 140 kW (190 pk). Er is ook een krachtigere versie met 170 kW (231 pk). Alle BMW 2 Serie diesels zijn voorzien van moderne common-rail injectie met SCR katalysator en roetfilter en 48-volt mild hybrid ondersteuning. De BMW 2 Reeks 220d bewees de zuinigste motor van deze generatie te zijn, met een testverbruik van slechts 4,8-5,4 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid - ideaal voor frequente bestuurders die sportieve prestaties willen combineren met een laag brandstofverbruik.
BMW 2 Reeks geëlektrificeerde aandrijvingen: Generatie II (2022-heden)
Alle BMW 2 Reeks motoren van de tweede generatie zijn voorzien van 48 volt mild hybrid technologie, die de verbrandingsmotor ondersteunt bij het wegrijden en accelereren. Een volledig elektrische BMW i2 is aangekondigd voor 2025 en biedt naar verwachting een actieradius van meer dan 400 kilometer.
BMW 2 Serie motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
B48 2.0l Mild-Hybride | 136-245 PK | 6,0-7,2 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
B58 3.0l mild hybride | 374 PK | 7,5-8,2 l/100km | Robuust, sportief | Zeer goed |
S58 3.0l Bi-Turbo | 460 PK | 8,8-9,5 l/100km | Complex, veel onderhoud | Goed |
B47R 2.0l diesel | 190-231 PK | 4,8-5,4 l/100km | Zeer zuinig en robuust | Zeer goed |

Conclusie: De beste BMW 2 Serie motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de BMW 2 Serie motoren laat duidelijk de vooruitgang van BMW engineering zien. Terwijl de eerste generatie nog kampte met typische turbo kinderziektes, maakt de tweede generatie indruk met geavanceerde mild hybrid technologie en verbeterde betrouwbaarheid. De BMW 2 Serie dieselmotoren zijn in beide generaties de meest betrouwbare aandrijvingen gebleven, terwijl de zescilinder benzinemotoren de beste balans bieden tussen prestaties en een soepele loop.
- Beste BMW 2 Serie benzinemotor:
De B58 3,0-liter zescilinder lijnmotor (374 pk, generatie II) combineert de klassieke BMW loopcultuur met moderne mild-hybrid technologie en hoge betrouwbaarheid.
- Beste BMW 2 Serie dieselmotor:
De B47R 2,0-liter diesel (190 pk, Generatie II) biedt de beste combinatie van zuinigheid, betrouwbaarheid en sportieve prestaties over beide generaties.
- Beste BMW 2 Serie sportmotor:
De N55 3,0-liter lijn zescilinder (340 pk, Generatie I) wordt beschouwd als de perfecte balans tussen prestaties, betrouwbaarheid en klassieke BMW kenmerken.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties BMW 2 Reeks biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.